مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه بین‌المللی از محققان به مدرکی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد مرکز کهکشان راه شیری در گذشته‌ای نه چندان دور، منفجر شده است.

وزن كهكشان راه شيري

به گزارش ایرنا به نقل از نیواطلس، بر اساس این مطالعه حدود ۳.۵ میلیون سال پیش دو انفجار مخروطی شکل در دو جهت مخالف مرکز کهکشان راه شیری صورت گرفته که تاثیرات آن تا ۲۰۰ هزار سال نوری بعد قابل بررسی بوده است. اگر کهکشان راه شیری را به صورت یک دیسک مسطح در نظر بگیرید، شعله حاصل از این انفجارها در بالا و زیر این صفحه گسترش یافته است، طوری که شبیه دو فانوس دریایی بزرگ پرتوهای نور را ساطع می‌کنند.  

این انفجار که به شعله سیفرت معروف است، چنان قدرتمند بود که جریان ماژلانی را که به طور متوسط حدود ۲۰۰ هزار سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد، مختل کرد. جریان ماژلانی دنباله‌ای از گاز است که از ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک- دو کهکشان کوتوله که در مدار کهکشان شیری قرار دارند- به جا مانده است.

در واقع این پدیده از روی تاثیرش بر جریان ماژلانی فاش شد. این تاثیر موجب انتشار یک درخشش عجیب و غریب می‌شود که عمدتا توضیح داده نشده است اما پیش از این یک مطالعه نشان داده است که نور ماورای بنفش ناشی از این شعله سیفرت باعث شده است که هیدروژن موجود در جریان ماژلانی در طول موج خاصی بدرخشد.

محققان در این مطالعه جدید با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از تلسکوپ فضایی هابل، تایید کردند که این انفجار ۳.۵ میلیون سال پیش صورت گرفته و عامل ایجاد آن سیاه چاله فوق‌العاده بزرگی به نام Sgr A* است که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد.  

محققان می‌گویند این مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیاه چاله Sgr A* مظنون اصلی این انفجار است. فعالیت هسته‌ای در این سیاه‌چاله فوق بزرگ ضرورتا تنها عاملی است که برای ایجاد این شعله‌ها به اندازه کافی قدرتمند است. این کشف نشان می‌دهد مرکز کهکشان راه شیری بسیار دینامیک‌تر از چیزی است که قبلا تصور می‌شده است.

ماگما گوگلیلمو از دانشگاه سیدنی و یکی از مولفان این پژوهش می‌گوید: این نتایج درک انسان را از کهکشان راه شیری دگرگون می‌کند.

کد خبر 457938
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha