سعید مرادی- خبرنگار: زمین‌های خاکی بی‌حصار و چهارچوب‌های فلزی بی‌دروپیکری که نقش دروازه را داشتند یکی از خاطره‌انگیزترین تصاویر برای بچه‌های دیروز است که کم‌کم در حال‌گذار از مرحله جوانی هستند.

زمین فوتبال

سالهاست که زمین‌های خاکی به ته خط رسیده‌اند و جز یک مشت عکس و خاطره چیز زیادی از آنها باقی و به جا نمانده است. زمین‌های باقی‌مانده انگشت‌شمار در محله‌های حاشیه‌ای تهران هم حال ‌و روز خوشی ندارند. زمین‌های پرهیاهوی دیروز که محله بروبیا بودند و برای خودشان کلی خاطرخواه و کبکبه و دبدبه داشتند، امروز مطرودهای نگون‌بختی هستند که به مرگ تدریجی محکوم‌شده‌اند. منطقه ۲۱ از جمله مناطق حاشیه‌ای است که زمین‌های خاکی زیادی در گوشه و کنار محله‌هایش وجود داشت و هنوز هم دارد. بعد از پرس‌وجو درباره زمین خاکی وردآورد و پیگیری موضوع، متوجه شدیم بازهم پای یکی دیگر از تعاونی‌های فعال در منطقه ۲۱ و تخلف آنها در میان است.

زمین خاکی وردآورد که علی کریمی جادوگر دنیای توپ گرد و مستطیل سبز در آن پا به توپ شد سرآمد این زمین‌ها بود که امروز نصفه و نیمه در پشت ساختمان سرای محله رهاشده و گرد و خاک می‌خورد! زمین‌های خاکی زیادی بودند که باارزش پیدا کردن زمین در تهران، در آنها ساخت‌وساز کردند یا مثله شده و به زمین‌های کوچک چمن مصنوعی تبدیل شدند، اما یک زمین خاکی قدیمی درشهرک دانشگاه وجود دارد. زمینی نسبتاً وسیع با ۲ دروازه زنگ‌زده و رنگ و رو رفته که پرشده از زباله و علف هرز با پستی ‌و بلندی‌هایی که نشان و گواهی بر طرد شدن طولانی و بی‌رحمانه این زمین هستند.

زمین فوتبال ۳۵ ساله محله

طبق صحبت و اطلاعات ارائه شده از سوی اهالی شهرک دانشگاه، قدمت این زمین فوتبال خاکی به ۳۵ سال قبل بر می‌گردد. گویا نزدیک به ۷ سال است که این زمین به حال خودش رهاشده و در گوشه‌ای از شهرک بدون استفاده افتاده است. جالب اینکه درگذشته زمین فوتبال مطرود محله بزرگ‌تر، وسیع‌تر از چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم. همین‌طور که اشاره شد این زمین فوتبال خاکی به دلیل بی‌استفاده ماندن طولانی و رسیدگی نکردن در سال‌های اخیر، اصلاً وضعیت خوبی ندارد. بازی فوتبال که هیچ، دیگر راه رفتن ساده هم در اینجا دشوار و طاقت‌فرساست. در پستی ‌و بلندی و چاله‌چوله‌هایش مچ پای آدمیزاد پیچ می‌خورد و خاروخس‌هایش قلب دوم انسان را سخت آزار می‌دهد و گام برداشتن در این زمین خاکی را کند و دشوارمی‌کند.

با چند نفر از اهالی محله همکلام شدیم و با اینکه اخبار و اطلاعات چندان دقیق و مستندی درباره زمین خاکی فوتبال شهرک و آخرین وضعیت آن نداشتند اما به شکل گنگ و مبهم از تعاونی سازنده شهرک و تخلف‌های آن گفتند. برای کسب اطلاعات بیشتر سراغ ساکنان فعال و قدیمی محله و یکی از اعضای شورایاری شهرک دانشگاه رفتیم که مردم به ما معرفی کردند. علی‌اکبر سخاوتی در مورد این زمین به همشهری محله می‌گوید: «خیلی خوب است که بالاخره یک نفر پیدا شد و سراغی از این زمین فوتبال قدیمی گرفت. زمینی که بخشی از اموال و دارایی‌های شهرک و ساکنان آن به شمار می‌رود اما تعاونی سازنده شهرک به شکل غیرقانونی آن را تصاحب کرده و فروخته است تا در زمین ورزشی محله برای خودشان ساخت‌وساز کند!»

تلاش برای پس گرفتن زمین

«علی‌اکبر سخاوتی» با تأکید بر این موضوع که طبق طرح تفصیلی محله شهرک دانشگاه، زمین فوتبال خاکی شهرک باید کاربری ورزشی داشته به همشهری محله می‌گوید: «زمین فوتبال ۳۵ ساله شهرک به دلیل تصرف و فروش غیرقانونی آن توسط تعاونی سازنده شهرک چند سالی است که در گوشه‌ای از محله رهاشده و در حال فرسودگی و تخریب تدریجی است. همان‌طور که اشاره شد در طرح تفصیلی شهرک دانشگاه، این زمین باید کاربری ورزشی داشته باشد اما تعاونی شهرک تخلف کرده و ابتدا بخش‌هایی از آن را به شخصی فروخت که می‌خواست در آنجا تالار و رستوران بسازد. این موضوع باعث شد زمین فوتبال از دو طرف کوچک شود. برخلاف طرح تفصیلی شخص خریدار از چند سال قبل از شهرداری مجوز ساخت‌وساز هم گرفت و تا مرحله گودبرداری هم پیش رفت، اما بنده خدا فوت شد و طلبکاران هم برای گرفتن پولشان شکایت کرده و روی این زمین دست گذاشته‌اند. با توجه به خطراتی که این گودها داشت، یکی از گودبرداری‌ها را دوباره پر کردند، اما گود دیگر تبدیل به زباله‌دانی شده است.

قسمت میانی و اصلی زمین فوتبال هم به شکل غیرقانونی توسط تعاونی به شخص دیگری فروخته ‌شده است. هیئت‌مدیره شهرک گروهی را تشکیل داده تا جلو تصاحب این زمین توسط تعاونی و ساخت‌وساز در آنجا را بگیرد. در حال انجام و پیگیری کارهای حقوقی و قضایی هستیم تا زمین فوتبال خاکی محله را برای شهرک پس بگیریم و شرایطی را فراهم کنیم که با بهره‌برداری ورزشی از این زمین خاکی، ازکنار آن برای محله درآمدزایی کنیم.» البته در مهجور ماندن و مطرود شدن این زمین فوتبال برخی اهالی محله هم بی‌تقصیر نیستند. از حدود ۵‌ـ ۶ سال قبل که زمین فوتبال چمن مصنوعی در محله افتتاح شد، مردم شهرک زمین خاکی قدیمی را فراموش کردند و دیگرکسی در آن پا به توپ نشد و جز برای ریختن زباله و تخلیه نخاله پا نگذاشت!

آمادگی برای بهره‌برداری ورزشی

رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۲۱ درباره زمین فوتبال خاکی شهرک دانشگاه به همشهری محله می‌گوید: «چند سال قبل در کنار مجموعه ورزشی شهرک یک زمین فوتبال چمن مصنوعی ساختیم. علاوه بر آن یک زمین خاکی دیگری هم در کنار مجموعه ورزش این محله بود که آن را هم آسفالت کردیم و برای ورزش‌هایی چون بسکتبال و بدمینتون خط‌کشی و مناسب‌سازی شد. اگر زمین خاکی دیگری هم در شهرک دانشگاه وجود دارد که طبق طرح تفصیلی باید برای ورزش اختصاص پیدا کند، با توجه به اینکه آنجا یک شهرک محصور است، ابتدا باید هیئت امنای شهرک آنجا را معرفی کرده و در اختیارمان قرار دهد. شهرداری خودش به شکل مستقیم ساخت‌وساز نمی‌کند، اما در قالب طرح‌های مشارکتی زمین را در اختیار بهره‌بردار قرار می‌دهیم تا با توجه به نیاز شهروندان یک زمین یا مجموعه ورزشی در آنجا بسازند.» محمد شمس‌آبادی تأکید می‌کند که ابتدا باید تکلیف دعوای حقوقی بر سر مالکیت زمین روشن شود و اختلاف هیئت امنا و تعاونی شهرک به سرانجام برسد. و بعد از آن می‌توان درباره این زمین و کارهایی که می‌شود در آن انجام داد صحبت کرد و تصمیم گرفت. آنچه که مسلم است طبق طرح تفصیلی این زمین باید کاربری ورزشی داشته باشد و نباید داخل آن رستوران و تالار و مرکز تجاری و اداری سبز شود!

  • علی‌اکبر سخاوتی: زمین فوتبال ۳۵ ساله شهرک به دلیل تصرف و فروش غیرقانونی آن توسط تعاونی سازنده شهرک چند سالی است که در گوشه‌ای از محله رهاشده و در حال فرسودگی و تخریب تدریجی است
کد خبر 457915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha