همشهری آنلاین: نحوه بررسی و تایید استراحت پزشکی بیمه‌شدگان توسط مراجع پزشکی تامین‌اجتماعی به چه شکل است؟

غرامت دستمزد ایام بیماری وزایمان 
  • استراحت ایام بیماری در یک سال، مشروط بر آنکه در هرنوبت از هفت روز و در مجموع طی یک سال از ۱۵ روز بیشتر نباشد بر اساس گواهی پزشک معالج معتبر بوده و نیازی به تایید مجدد ندارد. در اینجا منظور از یک سال ابتدای فروردین لغایت اسفند همان سال است.
     
  • استراحت‌های پزشکی بیش از ۱۵ روز لغایت ۶۰ روز و نیز استراحت بیش از هفت‌روز در یک نوبت توسط پزشک معتمد تامین‌اجتماعی که معمولا در درمانگاه‌های ملکی تامین‌اجتماعی مستقر هستند بررسی و در صورت  لزوم تایید می‌شوند.
     
  • استراحت‌های پزشکی بیش از ۶۰ روز در سال و استراحت‌های پزشکی قبل از زایمان بیمه‌شدگان زن که مربوط به مسائل بارداری و زایمان بوده و توسط پزشک زنان و زایمان تجویزشده توسط شورای پزشکی تامین‌اجتماعی مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرند.
     
  • ضمناً بیمه‌شدگانی که مشمول استراحت پزشکی هستند، لازم است در اولین فرصت پس از تجویز استراحت پزشکی توسط پزشک معالج خود، گواهی مربوطه را (برای محرزشدن علائم بیماری به منظور امکان اظهارنظر توسط پزشک معتمد یا شورای پزشکی تامین‌اجتماعی) با سایر مدارک موردنیاز (دفترچه بیمه‌درمانی، خلاصه پرونده بیمارستانی در صورت بستری در بیمارستان و...) به آخرین شعبه بیمه‌پردازی خود برای ارسال به مراجع پزشکی سازمان ارائه کنند، اما در هر صورت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری منوط به تایید مراجع پزشکی تامین‌اجتماعی خواهد بود و غرامت دستمزد هرمقدار از استراحت‌های پزشکی تجویزی پزشک معالج که در مراجع مذکور سازمان تایید شود برابر مقررات پرداخت خواهد شد.
     
  • برای تعیین غرامت دستمزد ایام بیماری ابتدا متوسط دستمزد ۹۰ روز قبل از بیماری محاسبه و در ارتباط با افراد متاهل و یا متکفل بصورت سرپائی مدت ایام بیماری در متوسط دستمزد ۹۰ روز بترتیب فوق وسپس در ۴/۳ ضرب می شود در خصوص افراد مجرد در ۲/۳ ضرب خواهد شد در صورت بستری کلا متوسط دستمزد ۹۰ روز قبل از بستری درمدت ایام بستری و سپس در ۱/۲ ضرب می شود تا میزان حق الزحمه (غرامت دستمزد) بیمه شده بدست آید.
     
  • نکته مهم اینکه بیمه شده تا قبل از شروع بیماری یا بایستی اشتغال بکار داشته و یا در مرخصی استعلاجی که مانند اشتغال است باشد ضمنا در دوران ایام بیماری می‌باید لیست بیمه فرد بصورت کارکرد و حقوق و دستمزد صفر رد گردد.
کد خبر 457889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha