مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۹
۰ نفر

باران پورکاظم- قزوین - خبرنگار: بعد از کش و قوس‌های فراوان بر سر استعفای علی صفری، شهردار قزوین که کمتر از ۲ سال توانست بر مسند عمارت باغ شهرداری بنشیند.

شهردار آینده قزوین و دغدغه‌هایش

شورای اسلامی شهر قزوین محمد درافشانی را به عنوان سرپرست شهرداری قزوین معرفی کرد تا در فضای آرام به دور از جدال‌های سیاسی ۲ جریان فکری حاضر در شورا و فضای ملتهب استعفای شهردار که با اما و اگرهای فراوان همراه بود بر گزینه دیگری به عنوان شهردار بلدیه مینودری اجماع کند.  
هرچند ششم مرداد ۹۸ به گفته برخی از اعضای شورای اسلامی شهر به یکباره بحث انتصاب درافشان به عنوان سرپرست به صحن رسید، ولی قرار شد کمتر از یک ماه این صندلی به شهردار جدید واگذار شود.  اما شروع ماه سوم و جابه‌جایی‌های مکرر در بدنه مدیریت شهری توسط سرپرست فعلی نشان داد که شورا به دنبال خانه‌تکانی اساسی است و تا پایان رساندن لیست جابه‌جایی‌ها و عزل و نصب‌ها علاقه‌ای به اتمام غائله انتخاب شهردار ندارد.  

  • تاکید استاندار

با توجه به این‌که شورای اسلامی شهر برای انتخاب شهردار جدید ۳ ماه فرصت دارد و از سوی دیگر بلاتکلیف ماندن بسیاری از برنامه‌ها و امور شهری مطالباتی جدی را برای انتخاب سریع‌تر شهردار به وجود آورده است، استاندار تازه‌وارد قزوین با توجه به این مطالبه جدی در اولین دیدارش با اعضای شورای شهر با اشاره به اختلاف نظرها در بدنه شورا از اعضای فعلی خواست هرچه زودتر موضوع انتخاب شهردار را در دستور کار خود قرار دهند.

هدایت‌لله جمالی‌پور در این دیدار توانمندی، تخصص، تجربه، سلامت و پاکدستی را از شاخصه‌های انتخاب شهردار برشمرد و از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین خواست، با وجود تفاوت دیدگاه‌ها، خدمت به مردم و گره‌گشایی در کار آنها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.  او با بیان این‌که تنها راهبرد پیشبرد امور و توسعه استان تعامل در سایه اعتدال سیاسی است، گفت: به‌هیچ‌وجه نباید اختلاف سلایق به ایجاد مانع در مسیر اعتلای استان منجر شود.

  • مشکلات مالی شهرداری

مدیریت شهری قزوین در سال‌های اخیر با شروع دوره جدید شوراها با بن‌بست‌هایی در اداره شهر قزوین روبه‌رو بوده که نتوانسته است از بند آنها رهایی یابد؛ بن‌بست‌هایی نظیر پرداخت بدهی‌های شهرداری قزوین به بانک شهر، حل مشکلات نواحی منفصل شهری، تعیین تکلیف ادامه پل امام رضا (ع) و موضوع باغستان سنتی.  به گفته مهدیه قافله‌باشی عضو شورای شهر، توجه به مدیریت بانوان در مدیریت شهری، پیوست‌های محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی طرح‌ها، نحوه تعامل با شورای اسلامی شهر، توجه به موضوع درآمدهای پایدار و توجه به بافت فرسوده شهری از مسائلی است کهباید از نامزدهای پست شهرداری مطالبه کرد. حل مشکلات موجود می‌تواند از فشار مالی مدیریت شهری تا حد زیادی بکاهد.  

دیگر عضو شورای شهر قزوین در گفت‌وگو با همشهری با طرح موضوع بدهی‌های شهرداری بیان کرد: روزانه ۳۰۰ میلیون تومان بابت سود بدهی‌های شهرداری به بانک شهر پرداخت می‌شود که باید برای حل این مشکل چاره‌اندیشی شود.  سیده منیره قوامی با تأکید بر این‌که رفع مشکل بدهی‌های شهرداری باید در برنامه شهردار آتی قزوین باشد، افزود: در حال حاضر شهرداری قزوین برای پرداخت این بدهی‌ها ناچار است برج‌های بادامستان، پونک و الهیه را به بانک شهر واگذار کند.  اجرای پیوست‌های زیست‌محیطی در پروژه‌های شهری از دیگر مواردی بود که قوامی ارائه راهکار در مورد آن را از سوی نامزدهای تصدی پست شهرداری قزوین ضروری دانست.

  • پرهیز از سیاسی‌کاری

فصیح رامندی، یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین، درباره ضرورت انتخاب شهردار به دور از فضای سیاسی حاکم بر شورا گفت: اگر دیدگاه دوستان در شورای پنجم برای انتخاب شهردار اولویت دادن به جریان سیاسی باشد، من آینده خوشی برای شهر نمی‌بینم!  وی با انتقاد از انتخاب علی صفری به عنوان شهردار دوره گذشته توضیح داد: صفری شهرداری بود که در تراز شهر قزوین مدیریت نکرده بود و همین موضوع پاشنه آشیل وی در رویارویی با مشکلات شهری قزوین بود. شهرداری یک شرکت اقتصادی نیست که بحث سود و زیان در آن مطرح باشد، بلکه مجموعه خدماتی است که باید درآمد پایدار داشته باشد تا در هزینه‌کرد با مشکل مواجه نشود. این عضو شورای شهر افزود: ورود شهرداری قزوین به پروژه‌های ساختمان‌سازی یکی از نقاط ضعف جدی مدیریت شهری در سال‌های گذشته بوده است که بدهی سنگینی بر روی دست مدیریت شهری گذاشت.  

  • ارتقای کیفیت زندگی

حسن آصفی، مدیرعامل کنونی جمعیت هلال‌احمر قزوین، به عنوان محتمل‌ترین گزینه انتخاب شهردار در گفت‌وگو با همشهری درباره برنامه‌هایش برای مدیریت شهری گفت: برنامه‌های تهیه‌شده برای اداره شهر را بر محور برد شهروندان، برد شهرداری و برد شهر تنظیم ‌کرده‌ام و تلاش دارم ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مهم‌ترین محور برنامه‌ام باشد.  وی که دارای کارشناسی ارشد رشته معماری و دکتری مدیریت اجرایی گرایش پروژه و ساخت است، شهروندمحوری و نگاه عقلانی به برنامه‌ها و داشتن برنامه راهبردی برای اداره شهر را از جمله برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: در این زمینه اهمیت دادن به زندگی شهروندان همراه با داشتن تعامل با حاکمیت در استان و کشور و شفافیت در گزارش‌دهی به شهروندان و حکمروایی خوب تاثیرگذار خواهد بود.  

مدیرعامل کنونی جمعیت هلال‌احمر قزوین عدالت در توزیع خدمات، عدالت در دریافت عوارض شهری، هوشمندسازی ارائه خدمات در شهرداری، تقویت سرمایه و مشارکت اجتماعی، تشویق باغداران به حفظ باغستان‌های سنتی، ارتقای ورودی‌های شهر قزوین، به‌کارگیری سازمان‌های مردم‌نهاد، استفاده از ظرفیت بانوان در مدیریت شهری و توجه به موضوع کمبود آب در برنامه‌ریزی شهری و توجه به گردشگری و ارائه برنامه‌های نو در این حوزه را از جمله مباحث موجود در برنامه پیشنهادی خود برای مدیریت شهر قزوین عنوان کرد.  

  • ابتکار عمل

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز یکی دیگر از گزینه‌های این روزهای شهرداری قزوین است. وی در خصوص برنامه‌هایش برای خروج از بن‌بست‌های موجود در بدنه مدیریت شهری قزوین خاطرنشان کرد: در ۲ سال وقت باقیمانده از این دوره فعالیت مدیریت شهری، سخن گفتن از درآمد پایدار فقط یک ادعای بی‌اساس است. فریبرز کریمی که موضوع رساله دکتری وی از دانشگاه تهران نیز در خصوص بلندمرتبه‌سازی است، گفت: در این شرایط فقط با ایجاد ابتکار عمل و مدل‌های جدید درآمد، جذب سرمایه‌گذار و جلب مشارکت می‌توان به افزایش درآمدهای شهرداری کمک کرد.  وی با بیان این‌که امنیت شهرها با ساختمان‌های بلندمرتبه قابل تحقق است، افزود: پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی و جذب سرمایه‌گذار در این حوزه می‌تواند به توسعه شهر کمک زیادی کند. در حال حاضر عرصه‌های مناسبی در شمال شهر قزوین داریم که می‌توان با سهولت در روند سرمایه‌گذاری ساختمان‌های بلندمرتبه که جذابیت بالایی هم بین مردم دارد، از آنها استفاده کرد.

  • برنامه ۵ ساله

سیدمازیار علوی چهره جوان قزوینی با مدرک دکتری کارآفرینی گرایش توسعه که معاونت توسعه و برنامه‌ریزی یکی از مناطق شهرداری تهران از جمله سوابق اوست درباره برنامه‌هایش برای بهبود شرایط موجود در شهر توضیح داد: توسعه و رفع مشکلات به یک برنامه ۵ ساله نیاز دارد.  وی توجه به مواردی نظیر جداره‌سازی و تبدیل حاشیه پادگان به پیاده‌راه برای تلطیف چهره نظامی آن، رفع نابسامانی‌های حاشیه شهر، توزیع عادلانه اعتبارات بین شهری قزوین و نواحی منفصل را از برنامه‌هایش در صورت انتصابش به عنوان شهردار قزوین برشمرد.  

  • فروش سهم شهرداری

سیاوش طاهرخانی و غلامحسین شیری از دیگر گزینه‌های انتخابی پارلمان محلی قزوین برای سمت شهرداری شهر ۴۰۰ هزار نفری قزوین هستند. شاخص‌ترین برنامه‌های آنان برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری قزوین به بانک شهر فروش سهم سهام شهرداری از این بانک یا فروش برج‌های بادامستان و پونک است. هرچند تعامل با شورای اسلامی شهر، توجه به مدیریت زنان و جوانان و البته تامین پیوست‌های زیست‌محیطی برای پروژه‌های شهری نیز از مواردی است که در برنامه‌های ایشان برای تصدی پست مدیریت شهری به آن اشاره شده است.  باید دید در روزهای پایانی مهلت ۳ ماهه شورا سکاندار کشتی پرجمعیت‌ترین شهر استان قزوین به دست چه کسی خواهد افتاد و در روزهای سخت اقتصادی آیا مدیریت شهری در قزوین به ساحل آرامش خواهد رسید یا خیر.

کد خبر 457875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha