دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

سیدمرتضی احمدپور- تبریز –خبرنگار: پدیده سگ‌های ولگرد که گاه به شهروندان هم آسیب می‌زنند، معضلی چند ساله در شهر تبریز به مانند دیگر شهرهای کشور است.

پای سگ‌های ولگرد به مرکز شهر باز شد 

این حیوانات معمولاً در محلاتی مانند اندیشه، انتهای طالقانی و مارالان یا ساری‌زمین پرسه می‌زدند اما در روزهای اخیر چند تماس با صدای همشهری از سوی شهروندان ساکن مرکز شهر از جمله پاستور و حتی میدان ساعت و بازار حکایت از مشاهده سگ‌های ولگرد در این مناطق از شهر دارد. این شهروندان از مشاهده سگ‌هایی می‌گویند که به ظاهر چندان هم ولگرد و بی‌صاحب (سگ‌های که از سوی صاحبانشان در خیابان رها شده باشند) به نظر نمی‌رسند و حتی به عابران هم حمله می‌کنند. این موضوع در آستانه فصل سرما و تاریکی زودهنگام مشکلاتی را برای شهرنشینان ایجاد کرده است. از سوی دیگر حرکت گروهی این حیوانات و حمله به سطل‌های زباله و پراکنده کردن آن‌ها هم موجب نگرانی‌های بهداشتی برای ساکنان محله‌های مرکزی شده است.  

  • حرکت دسته‌جمعی سگ‌های ولگرد

برای مشاهده سگ‌های ولگرد در محلات مختلف تبریز و وضعیت این سگ‌ها سری به این محلات در چند نقطه تبریز می‌زنیم. در ورودی مارالان از سمت اتوبان کسایی صدای پارس سگ‌های ولگرد در تمام ساعات روز شنیده می‌شود. سگ‌هایی که با عبور شهروندان و خودروها آنان را چند متری همراهی کنند و عموماً باعث وحشت کودکان و زنان هستند. کمی پایین‌تر در اطراف دانشگاه علوم پزشکی تبریز این سگ‌ها را می‌توان هم‌زمان با غروب آفتاب مشاهده کرد. سگ‌هایی که به صورت گله‌ای حرکت می‌کنند و ظاهراً ترسی هم از خودروها و عابران ندارند.  
به گفته اهالی این سگ‌های ولگرد با حرکت و تعقیب دسته‌جمعی باعث به وجود آمدن حادثه هستند؛ چند روز پیش هم موجب زمین خوردن یک موتورسوار شدند. تعدادی از این سگ‌ها گوش‌های بریده‌شده‌ای دارند که نشان از داشتن مالک و تربیت‌کننده است. تعدادی هم بر خلاف سگ‌های ولگرد حالت‌های حمله به عابران را دارند که موجب وحشت شهروندان می‌شود.

در کوی زعفرانیه و میرداماد صدای زوزه سگ‌ها را می‌توان از درون خانه‌ها هم شنید. سگ‌هایی که تا صبح سکوت شب را می‌شکنند. مواجهه با سگ‌های ولگرد برای کارگرانی که زودتر از همه سر کار می‌روند منظره‌ای عادی شده است. در این منطقه از شهر به گفته اهالی تعدادی روباه هم تردد می‌کنند که در باکس‌های زباله در جست‌وجوی غذا هستند. اما در مرکز شهر سگ‌های ولگرد مهمانان نصف‌شب به شمار می‌روند. این سگ‌ها را می‌توان در دسته‌های ۵ تا ۱۰تایی در خیابان‌ها حتی کوچه‌های مرکزی شهر مشاهده کرد که دنبال غذا در میان زباله‌ها هستند. تعداد این سگ‌ها در مرکز شهر برخلاف ماه‌ها و سال‌های قبل که روند نزولی داشت، افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه ممکن است به بیماری هاری نیز دچار باشند که امنیت عابران پیاده را به شدت به خطر می‌اندازد.  

  • هزینه‌های سنگین سرم‌تراپی و واکسیناسیون هاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با گلایه از بی‌توجهی دستگاه‌های متولی در مورد نگهداری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در تبریز و دیگر شهرهای بزرگ استان می‌گوید: اگر این سگ‌ها به موقع جمع‌آوری شوند و اقدامات لازم روی آن‌ها صورت گیرد، تبعات بهداشتی و اجتماعی را در شهر شاهد نخواهیم بود. «عباسعلی درستی» با بیان این‌که موضوع سگ‌های ولگرد و بیماری‌های متعددی که از سوی این حیوانات منتقل می‌شود غیر قابل چشم‌پوشی است، بیان می‌کند: در کنار مشکلات بهداشتی که از سوی این حیوانات مانند پراکنده شدن فضولات در فضای شهری ایجاد می‌شود، بیماری‌های کشنده‌ای مانند هاری نیز به وسیله این سگ‌ها منتقل می‌شود که کشنده است. وی با اشاره به هزینه‌های سنگین سرم‌تراپی و واکسیناسیون هاری عنوان می‌کند: افراد درگیر با سگ‌ها باید واکسینه شوند و در صورت گازگرفتگی، حتی ایجاد خراش از سوی سگ‌های ولگرد باید به سرعت واکسیناسیون و سرم‌تراپی برای هر فرد صورت گیرد؛ البته این خدمات هزینه گرانی دارد. هر مورد این خدمات‌دهی ۲۲۴ دلار هزینه دارد و تمامی واکسن‌ها و سرم‌های این بیماری با ارز از خارج تامین می‌شود.  

  • رهاسازی سگ‌های نگهبان در شهر

هر چند درباره سگ‌های ولگرد مشکلات زیادی در شهر وجود دارد، وجود سگ‌های تربیت‌شده در میان گله‌های سگ خیابانی هم جای سؤال دارد. در این باره یکی از رانندگان وانت‌بار که مایل به اعلام نامش نیست و مسئولیت جمع‌آوری سگ در یکی از مناطق شهر را بر عهده دارد، می‌گوید: وضعیت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در تبریز مانند گذشته به صرفه نیست. وی ادامه می‌دهد: شهرداری چند سالی است برای جمع‌آوری هر سگ ۴۵ هزار تومان را به صورت ثابت پرداخت می‌کند و این مبلغ تاکنون افزایشی نداشته است. اما هزینه‌های این کار به شدت افزایش پیدا کرده و در مهم‌ترین بخش یعنی تأمین مواد غذایی مشکلات جدی داریم. با توجه به این‌که نگهداری این سگ‌ها چندان جذاب نیست، پرداخت نشدن به موقع ۴۵ هزار تومان هزینه هم به مشکلات نگهداری آنها می‌افزاید. همین مبلغ اندک با چند هفته تاخیر پرداخت می‌شود.

تاخیر در پرداخت مطالبات و افزایش هزینه‌ها به بی‌میلی زنده‌گیری منجر می‌شود که خود از عوامل افزایش سگ‌های ولگرد در شهر است.  وی درباره این‌که گفته می‌شود برخی سگ‌های ولگرد دارای صاحب و تربیت‌شده هستند، بیان می‌کند: این سگ‌ها همان سگ‌های نگهبان کارخانه‌ها و کارگاه‌های اطراف و داخل تبریز هستند که پیر شده‌اند و نگهداری این سگ‌ها برای مالکانشان به‌صرفه نیست.

در حال حاضر قیمت یک بسته جگر مرغ فاسد و تاریخ‌گذشته بالای ۵ هزار تومان است و حتی نان خشک هم بالاتر از ۲ هزار تومان فروخته می‌شود. تغذیه این سگ‌ها در در یک ماه هزینه دارد و به همین دلیل صاحبان آنها ترجیح می‌دهند این حیوانات را در خیابان رها کنند.  وی بیان می‌کند: زنده‌گیری این سگ‌های تربیت‌شده بسیار سخت‌تر از سگ‌های معمولی است؛ چراکه معمولاً سگ‌های آموزش‌دیده‌ در مواجهه با انسان به راحتی حمله می‌کنند و با وجود پیر بودن توانایی دفاع از خود را دارند. از سوی دیگر تعداد کارگاه‌های صنعتی در تبریز هم زیاد است و اگر فقط از هر کارگاه یک سگ پیر در شهر رها شود، وضعیت نامناسبی در شهر ایجاد خواهد شد که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.  

  • حل معضل سگ‌های ولگرد تبریز تا ۲ هفته دیگر

مسئول بهداشت شهری معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز با بیان این‌که موضوع سگ‌های ولگرد از چند سال گذشته برون‌سپاری شده است، اظهار می‌کند: این سگ‌ها از سوی موسسه پردیس که با شهرداری طرف قرارداد است، جمع‌آوری و واکسیناسیون می‌شوند. در حال حاضر هم این مؤسسه مسئول جمع‌آوری این سگ‌هاست.

«نیما بهرنگی» درباره این‌که چرا در هفته‌های اخیر تعداد این سگ‌ها با وجود جمع‌آوری در شهر مخصوصاً مرکز شهر زیاد شده است، عنوان می‌کند: در گذشته روش‌هایی مانند تیراندازی به سگ‌ها وجود داشت اما در حال حاضر فقط روش زنده‌گیری مجاز است و مبلغ ۴۵ هزار تومان برای هر زنده‌گیری و نگهداری سگ به مؤسسه پرداخت می‌شود. اما به علت زنده‌گیری و توقف کشتار سگ تعداد سگ‌های ولگرد افزایش یافته است؛ البته دلایل دیگر افزایش این سگ‌ها هم در دست بررسی بیشتر قرار دارد.  وی با اشاره به در پیش بودن فصل سرما و تاریکی زودهنگام در فصل جاری و زمستان عنوان می‌کند: با همکاری بیشتر شهرداری و موسسه مسئول در این زمینه تا ۲ هفته دیگر این مشکل در تبریز کاهش محسوسی پیدا می‌کند و تلاش ما بر این است که این سگ‌ها کمتر در شهر مشاهده شود.  

  • تدبیری برای پرداخت مطالبات پیمانکاران

بهرنگی در پاسخ به انتقاد پیمانکاران در پرداخت نشدن مطالبات بیان می‌کند: تلاش مجموعه شهرداری پرداخت هرچه سریع‌تر مطالبات پیمانکاران است. این مسئول درباره تدابیر شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های پیر نگهبان رهاشده در خیابان‌های شهر می‌گوید: موضوعات مرتبط با سلامت شهروندان در دستور شهردار قرار دارد و اولویت سازمان شهرداری است. در حال حاضر، برای جمع‌آوری سگ‌های پیر نگهبان از شهر، امکان فروش این سگ‌ها با قیمت پایین‌تر فراهم شده تا هم مشکلات مالی بخش خصوصی تا حدی رفع شود و هم این‌که جمع‌آوری این سگ‌ها در اولویت کارکنان اینمجموعه‌ها باشد.

کد خبر 457864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha