فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: یکی از معضلات کنونی خرم‌آباد وجود سگ‌های ولگرد در برخی مناطق آن به‌ویژه گلدشت شرقی، شصت ‌متری، شریعتی، پارک کیو، کوی مسکن مهر و ملک شیرآباد است که مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

سگ‌هاي ولگرد

وجود سگ‌های بدون صاحب در شهر ایجاد آلودگی صوتی، ترس و وحشت در شهروندان و خطر حمله به آنها و از بین رفتن بهداشت محیط، ایمنی و امنیت شهر را به دنبال دارد و لازم است مسئولان راهکاری برای جمع‌آوری این حیوانات از سطح شهر داشته باشند. به گفته مسئولان شهری خرم‌آباد، طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد روزانه توسط پیمانکار طرف قرارداد با سازمان مدیریت پسماند شهری در حال انجام است و سلامت شهروندان برای مدیریت شهری در اولویت است.

با این حال، هنوز تعداد زیادی سگ ولگرد در این شهر مشاهده می‌شوند که آسایش و آرامش خاطر را از شهروندان دور می‌کنند. مسئولان می‌گویند جمع‌آوری سگ‌های ولگرد پروسه‌ای سخت و زمان‌بر است که از عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری به‌تنهایی برنمی‌آید و لازم است سایر سازمان‌ها نیز در این زمینه همکاری کنند.

  • مزاحمت سگ‌های ولگرد

یکی از شهروندان خرم‌آبادی به خبرنگار ما می‌گوید: وجود سگ‌های ولگرد در مناطق شهری، علاوه بر این‌که باعث بر هم زدن آسایش شهروندان در ساعات شب و صبح زود می‌شود، خطر جانی برای فرزندانمان دارد. «سجاد مومنی» می‌افزاید: صبح که بچه‌ها به مدرسه می‌روند یا منتظر سرویس هستند، سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و محله‌ها پرسه می‌زنند و خب بعضی از آنها وحشی هستند و ممکن است به بچه‌ها حمله کنند و آنها را گاز بگیرند و بچه‌ها به هاری مبتلا شوند.

این شهروند بیان می‌کند: حیوانات ولگرد قطعا ناقل بیماری هستند و باعث می‌شوند محیط شهری از لحاظ بهداشتی در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد. از طرف دیگر، در صورت حمله آنها به شهروندان، هیچ‌کدام از ارگان‌ها پاسخگو نخواهند بود. وی ادامه می‌دهد: از دستگاه‌ها و سازمان‌های مدیریت شهری و بهداشت محیط شهر خرم‌آباد انتظار می‌رود به این موضوع و از همه مهم‌تر سلامت شهروندان بیشتر توجه کنند و با برنامه‌ریزی و شیوه‌های جمع‌آوری درست دیگر شاهد حضور این حیوانات در شهر نباشیم.

  • با دلهره از خانه بیرون می‌آییم

یکی دیگر از شهروندان اظهار می‌کند: وجود سگ‌های ولگرد در منطقه گلدشت شرقی در ساعات اول صبح و آخر شب عبور و مرور را برای زنان و کودکان سخت کرده است. ما همیشه با ترس و دلهره از خانه بیرون می‌آییم و تردد می‌کنیم. «شیرین ابدالی» می‌گوید: از طرف دیگر، بیمارستان گلدشت در این مسیر است و ترافیک زیادی دارد و وجود سگ‌های ولگرد در آن اصلا جلوه خوبی ندارد. این مساله حتی بر حضور شهروندان و سکونت در محله تاثیر گذاشته است. بسیاری از مستاجران این محله، به دلیل همین مشکل، دیگر حاضر به زندگی در آن نیستند.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان از این موضوع آگاهند، اما نمی‌دانم چرا کاری انجام نمی‌دهند. این موضوع بارها از طریق رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شده است و مسئولان باید کاری کنند. نباید منتظر بمانند تا اتفاق حمله سگ به دختر خرمشهری رخ بدهد و بعد به فکر چاره بیفتند.

  • وجود سگ‌های ولگرد در پارک‌ها

شهروند دیگری به وجود سگ‌های ولگرد در فضاهای شهری و پارک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: وجود سگ‌های ولگرد در پارک‌ها، علاوه بر این که برای کودکان خطرآفرین است، سلامت آنها را هم به خطر می‌اندازد. این سگ‌ها با وسایل بازی، صندلی‌ها و چمن تماس پیدا می‌کنند و موجب انتقال بیماری می‌شوند. «حیدر صفایی» می‌افزاید: بسیاری از شهروندان - خودشان یا بچه‌هایشان - با وسایل بازی و ورزش در پارک‌ها سر و کار دارند و بدن و دست آنها به این وسایل می‌خورد و باعث انتقال بیماری از سگ به انسان می‌شود. وی بیان می‌کند: همین باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای خانواده‌ها و صرف وقت و هزینه زیاد برای درمان می‌شود؛ موضوعی که در صورت پیگیری نیز قطعا هیچ‌کدام از سازمان‌های متولی مسئولیت آن را نخواهند پذیرفت.

  • تعداد سگ‌های ولگرد را نمی‌دانیم

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد با تایید مزاحمت‌ سگ‌های ولگرد در این شهر، ضمن عذرخواهی از شهروندان به دلیل شرایط به وجود آمده، می‌گوید: با توجه به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و مزاحمت‌های این حیوانات برای شهروندان و ایجاد آلودگی‌های محیطی در شهر، سازمان مدیریت پسماند یکی از اولویت‌های خود را ساماندهی آنها قرار داده است.

«بابک محرر» اظهار می‌کند: با توجه به تماس‌ها و گلایه‌های شهروندان در خصوص وجود سگ‌های ولگرد در شهر، به دنبال این بودیم که موضوع را ساماندهی کنیم. وی با بیان این‌که تعداد دقیق یا حتی تقریبی سگ‌های ولگرد خرم‌آباد را نمی‌دانیم، ادامه می‌دهد: تعدادی از سگ‌های ولگرد از روستاهای اطراف به شهر می‌آیند. بعضی از آنها هم متعلق به افرادی هستند که سگ را به صورت مقطعی نگهداری و بعد به دلیل شرایط سخت یا هزینه‌بر بودن این کار، آن را در خیابان رها می‌کنند. تعدادی از سگ‌ها هم به عشایر تعلق دارند.

  • زنده‌گیری سگ‌ها

محرر به اهمیت زنده‌گیری سگ‌های ولگرد از سطح شهر اشاره و بیان می‌کند: یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد استفاده کرد، زنده‌گیری آنهاست که در این روش به حیوان آسیبی وارد نمی‌شود. وی می‌افزاید: سازمان با یک شرکت قراردادی را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد منعقد کرده است و مسئولیت جمع‌آوری آنها از محیط شهری با نظارت سازمان مدیریت پسماند بر عهده این شرکت است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: سگ‌های ولگرد به صورت زنده از سطح شهر جمع‌آوری و سپس به پناهگاهی که خارج از شهر قرار دارد، منتقل می‌شوند. این سگ‌ها در پناهگاه توسط دامپزشکان غربالگری و همان‌جا برای همیشه نگهداری می‌شوند. وی اظهار می‌کند: سلامت شهروندان برای مدیریت شهری خرم‌آباد از اهمیت بسیاری برخوردار است. انتظار می‌رود تشکل‌های مردم‌نهاد برای ساماندهی سگ‌های ولگرد به کمک شهرداری بیایند و بهترین روش‌ها را توصیه کنند.

این مسئول به شهروندان اطمینان می‌دهد: این سازمان با جدیت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اقدام خواهد کرد و امید واریم با استفاده از سلاح بیهوش‌کننده بتوانیم محیط شهر را در مقابل شیوع بیماری‌های قابل انتقال از سگ به انسان مانند سالک ایمن و سلامت شهروندان تامین کنیم.

  • آمار سگ‌های جمع‌آوری شده

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبتش به تعداد سگ‌های جمع‌آوری‌شده از سطح شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال ‌حاضر ۶۶ سگ در این پناهگاه وجود دارند که از این تعداد ۴۳ سگ ماده، ۱۰ سگ نر و ۱۳ توله کوچک و متوسط هستند. البته تعداد این سگ‌ها افزایش می‌یابد چون کار جمع‌آوری آنها روزانه در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: محلی که برای نگهداری سگ‌های ولگرد خرم‌آباد در نظر گرفته شده است و در بیرون شهر واقع شده، ۱۶۰۰ متر مربع مساحت دارد و برای جلوگیری از تولید مثل آنها، سگ‌های نر و ماده از هم جدا نگه داشته می‌شوند. محرر از شهروندان می‌خواهد که در صورت مشاهده سگ ولگرد در خیابان، کوچه و... با شماره ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند و اطلاع دهند که همکاران او برای پیگیری و جمع‌آوری آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

  • لزوم همکاری همه سازمان‌های مرتبط

این مسئول بیان می‌کند: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را به طور جدی در دستور کار داریم و باید این پروسه را طی کنیم تا مشکل ریشه‌کن شود. هرچند نسل سگ‌ها را نمی‌توان منقرض کرد، اما می‌توان وجود سگ‌های ولگرد را در شهر مدیریت و کنترل کرد. وی می‌افزاید: مدیریت و برنامه‌ریزی برای این کار به‌تنهایی از عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری خارج و لازم است سایر دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند. محرر تاکید می‌کند: لازم است شهروندان و رسانه‌ها به منظور آموزش و فرهنگ‌سازی در کنار ما باشند و ما را در این مسیر یاری کنند چون مشارکت در هر کاری نتیجه خواهد داشت.

کد خبر 457838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha