همشهری آنلاین: سه نماینده مجلس شورای اسلامی(محمد علی پورمختار، علی کرد، جلال محمودزاده) از پاسخ‌های محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به سوالات خود قانع شدند.

ظريف

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوال سه نماینده در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

سوال نخست مربوط به محمد علی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در مورد عملکرد اقتصادی وزارت خارجه و رسیدگی به وضعیت ایرانیان خارج از کشور بود.

محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۴ مهرماه مجلس شورای اسلامی با طرح سوالات خود از وزیر امور خارجه گفت: اظهارات آقای وزیر در مورد فعالیت های حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه به صورت خبر است در حالی که ما به دنبال آمار و اطلاعات هستیم. سوال ما این است که معاونت دیپلماسی اقتصادی چه عملکردی جز چند موردی که فرمودید دارد؟

وی افزود: برای جذب سرمایه گذار خارجی، مقابله با تبلیغات سنگین ایران هراسی، جذب مسافر خارجی، صادرات و واردات تکنولوژی دانش بنیان و همچنین سرمایه گذاری در صنایع مادر چه اقداماتی انجام شده است؟

پورمختار تصریح کرد: نقش وزارت خانه ها در تحقق اهداف اقتصادی بسیار ضعیف است.

نماینده مردم کبودرآهنگ خاطر نشان کرد: عملکرد بیش از ۱۳۰ سفارتخانه ایران قابل دفاع نیست و این که آقای وزیر می فرمایند ۷-۸ سفیر با استانداران کشور برای تسهیل فرایندهای اقتصادی فعالیت داشته اند، نشان از کم کاری باقی سفارتخانه‌ها است.

وی در بخش دیگری از سوال خود به مسئله جایگاه پاسپورت ایران در جهان پرداخت و گفت: ما شاهد کاهش روابط خارجی ایران و ضعف در روابط هستیم. جایگاه ایران رو به افول است و شخص شما همه توانتان را معطوف به برجام کرده اید و سفارت خانه ها نیز فعالیتی ندارند.

عضو فراکسیون ولایی تاکید کرد: هر آنچه که ایران امروز در جهان دارد حاصل هدایت رهبری انقلاب و جانفشانی‌های نیروهای مسلح و سردار سلیمانی است.

 پورمختار پس از شنیدن پاسخ های وزیر امور خارجه در مورد شرح اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و همچنین ارتقا جایگاه ایران و ایرانی در عرصه جهانی، ضمن کافی نبودن توضیحات وزیر، اما به شرط بهبود اقدامات وزارت امور خارجه، از به رای گذاشتن سوال خود انصراف داد و اعلام کرد از پاسخ‌ها قانع شده است.

علی کرد نماینده خاش در طرح سوال خود از وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه چرا با کشورهای همسایه شرق و جنوب شرقی ایران، دیپلماسی پایدار نداریم، خطاب به وزیر امور خارجه گفت: من به شخصیت علمی و سیاسی حضرتعالی ادای احترام می کنم و از زحمات شما در موضوع هسته ای تقدیر می نمایم، اما استان سیستان و بلوچستان نزدیک به یک‌هزار کیلومتر مرز با پاکستان دارد و شهرهای خاش و میرجاوه نیز نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر از این مرز را شامل می شوند و تاکنون چندین تعرض به مرزهای کشور در این منطقه صورت گرفته که به ربوده شدن، شهادت و مجروحیت شمار زیادی از مردم و نیروهای نظامی منجر شده است.

وی با طرح این سوال که چرا این حوادث تروریستی پشت سر هم در تاریخ‌های نزدیک اتفاق افتاده است، ادامه داد: در ۶ اردیبهشت ۹۶ حمله تروریستی در میل میرجاوه منجر به شهادت ۹ نفر و مجروحیت ۲ نفر و گروگانگیری  یک نفر شد، ‌۱۲ بهمن ۹۶ حمله تروریستی به جرثقیل سپاه با تله انفجاری باعث زخمی شدن ۴ نفر شد که ما در هیچ کدام این حوادث عکس‌العملی از وزارت خارجه شاهد نبودیم، ‌در ۲۹ فروردین ۹۷ حمله تروریستی به میل ۸۹ منجر به شهادت ۴ نفر شده و تعدادی مجروح در پی داشت که این حمله منجر به انفجار خودروی مردمی شد، ‌در ۴ تیر ۹۷ حمله تروریستی در میل ۹۶ میرجاوه منجر به شهادت ۴ و مجروحیت ۷ نفر شد.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی خطاب با وزیر امور خارجه افزود: در ۲۴ مهر ۹۷ حادثه تروریستی در میل ۷۹ میرجاوه منجر به گروگانگیری ۱۱ نفر از نیروهای سپاه، بسیج و نیروهای مرزداری شد که ۹ نفر آنها با تلاش‌های نیروهای امنیتی و نظامی آزاد شده اند، اما دو نفر هنوز تعیین تکلیف نشدند؛ آقای ظریف این چه توافق و مذاکرات با کشورهاست؛ چرا برای اتفاقات در مرز پاکستان اقدام قاطعی انجام نداده‌اید.

وی گفت: ‌در ۲۴ بهمن ۹۷ حمله تروریستی در منطقه زاهدان به اتوبوس نیروهای سپاه اعزامی از لشکر ۱۴ امام حسین منجر به شهادت ۲۷ نفر شد اما باز هم عکس‌العمل قاطعی را از سوی وزارت خارجه کشورمان شاهد نبودیم؛ حوادث تروریستی رخ داده در چابهار، نیک‌شهر و سراوان بخش دیگر از این اقدامات ضد انقلاب است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: ‌چرا حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند تعیین تکلیف نشده و وزیر خارجه به وظایف قانونی خود عمل نکرده است؛  افغانستان از جاری شدن آب به رودخانه هیرمند جلوگیری می‌کند در حالی که حق‌آبه، حق مسلم جمهوری اسلامی است؛ از وقتی آقای ظریف در راس وزارت خارجه قرار گرفته هیچ عکس‌العملی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند شاهد نبودیم.

کرد با بیان اینکه آیا تاکنون از نیروهای محلی مانند علمای دین و خادمان مردی برای بهبود وضعیت منطقه و کاهش حوادث استفاده کرده‌اید، خطاب به وزیر امور خارجه افزود:  وزارت خارجه باید در مورد سرنوشت گروگان‌های ایرانی توضیح دهد؛ آیا مردم شریف و مرزداران لایق این نیستند که در آسایش و آرامش زندگی کنند و شاهد این نباشند که گروهک‌های تروریستی به نیروهای سپاه و بسیجی (جیش‌الظلم، جیش‌الشیطان و اشرار مسلح) حمله کنند؛ حق‌آبه ایران در طول ۵ سال حضور آقای ظریف در وزارت خارجه حاصل نشده است.

وی با بیان اینکه ‌حسن نیت ایران و پاکستان یک طرفه است در حالی که باید دو طرفه باشد، گفت:  باید هر چه سریع‌تر وزارت خارجه سرنوشت دو گروگان ایرانی را مشخص کند و خانواده این افراد را از نگرانی درآورد، ‌یک میلیون نفر از  مردم به دلیل مشکلات موجود در مرز پاکستان دچار مشکل هستند.

در نهایت و پس از توضیحات محمد جواد ظریف، نماینده مردم خاش از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شد.

نماینده مهاباد نیز از پاسخ های وزیرخارجه قانع شد

جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه با طرح سوال خود از وزیر امور خارجه، درباره اقدامات این وزارتخانه در جلوگیری از سد سازی‌ها غیرقانونی دولت ترکیه و همچنین اشغال نظامی منطقه عفرین سوریه توسط دولت ترکیه، را مطرح کرد و افزود: دولت ترکیه طی ۳۰ سال گذشته ۱۴ سد بر روی رود فرات و ۸ سد بر رودخانه دجله احداث کرده است و همچنین ۸ نیروگاه برق آبی را نیز احداث کرده است. ساخت این تاسیسات باعث بروز پدیده ریزگرد در ایران و عراق گردیده و مشکلات زیست محیطی فراوانی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ساخت سدهای جدید بر روی این رودها خاطر نشان کرد: اگر سدهای جدید آبگیری شود، باید شاهد مرگ قطعی هورالعظیم و و سایر تالاب ها و آبگیرهای منطقه باشیم که فاجعه بزرگ محیط زیستی را برای کشور ما رقم خواهد زد.

وی همچنین درباره دخالت نظامی ترکیه در بخش کرد نشین سوریه هم گفت: در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ دولت ترکیه تحت عملیات شاخه زیتون  در یک اقدام غیر قانونی بخش بزرگی از خاک سوریه را اشغال کرد و باعث کشتار و آوارگی تعداد زیادی از کردهای منطقه شد.

محمودزاده تصریح کرد: در مقابل این تجاوز وزارت خارجه ایران اقدام مناسبی از خود نشان نداد و تنها سخنگوی وزارتخانه اظهار نگرانی نمود که با توجه به سیاست های کلان جمهوری اسلامی مبنی بر حفظ تمامیت سوریه، این اقدام کافی نخواهد بود.

وی با اشاره به نامه خود و سایر نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی به دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: ترکیه در حال حاضر مشغول پاکسازی نژادی، از بین بردن آثار تاریخی و کودک کشی در عفرین بوده و همه قدرت های جهانی و منطقه ای در قبال آن سکوت کرده اند.

جلال محمود زاده در پایان و پس از شنیدن توضیحات محمدجواد ظریف با تاکید بر لزوم اقدامات بیشتر وزارت امور خارجه کشورمان، از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

کد خبر 457791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha