سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

وحید سعیدی: 1. زن دوم آخرین ساخته سینمایی سیروس الوند یکی از فیلم‌هایی است که اکران نوروزی‌اش قطعی شده است.

این فیلم که تهیه‌کننده آن فرشته طائرپور است خواسته یا ناخواسته اسیر مشکلاتی شده بود که می‌رفت بدون آنکه رنگ پرده را به خود ببیند، از شبکه‌های تلویزیونی یا شبکه‌های ویدئویی خانگی سردربیاورد.

تهیه‌کننده فیلم در یک برهه زمانی به دلیل عملی نشدن برخی تعهدات فارابی به ارشاد، قصد داشت رایت فیلمش را به صدا و سیما واگذار کند و در پی این تصمیم حتی برای این فیلم فرم تقاضای حضور در جشنواره را پر نکرد تا سیروس الوند یکی از غایبین جشنواره بیست‌وششم باشد.

آنا نعمتی که در این فیلم ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی است، درباره این موضوع که اگر فیلم در جشنواره شرکت می‌کرد آیا به موفقیتی دست می‌یافت؟ می‌گوید:  «هنرمند نمی‌تواند از کارش فاصله بگیرد. او با کارش درآمیخته است و توقع داوری از او درباره کارش توقع درستی نیست. حالا که در جشنواره شرکت نکرده و قرار است اکران شود، پس بگذاریم مردم با داوری‌شان رای نهایی را صادر کنند. خود من به شخصه دوست دارم کار همکارانم به ویژه بازیگران این فیلم مورد توجه قرار بگیرد.»

2. سیروس الوند «زن دوم» را بر اساس فیلمنامه‌ای از فرشته طائرپور و مینو کریم‌زاده جلوی دوربین برده. فیلمنامه‌ای که اقتباسی است از رمانی به همین نام که خود طائرپور و کریم‌زاده نویسندگان آن هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «زندگی عاشقانه مهتاب با رسیدن خبری به بحران کشیده می‌شود. آدم‌هایی از گذشته فراموش شده هر کدام پا به ماجرا می‌گذارند که هر کدام تعریفی متفاوت از عشق و حق با خود آورده‌اند.»

وقتی از آنا نعمتی می‌پرسیم که پیش از قبول فیلمنامه، آیا رمان را خوانده بود یا خیر می‌گوید: «رمان را نخوانده بودم، اما تا آنجا که می‌دانم تفاوت چندانی میان نسخه‌ اصلی کتاب و فیلمنامه وجود ندارد. در هر دو داستان زندگی عاشقانه مهتاب به بحران کشیده می‌شود. تنها تفاوت رمان با فیلمنامه تغییر مکان‌های وقوع حوادث داستان با فیلمنامه بود.»

نعمتی به نقل از طائرپور دلیل تغییر مکان‌های وقوع حادثه در فیلمنامه و رمان را این‌گونه توضیح می‌دهد: «در نسخه اصلی کتاب جزیره قشم و چند شهر دیگر مکان‌های وقوع دو فصل از ماجرا بودند که به دلیل عدم همکاری سازمان مناطق آزاد قشم و نامساعد بودن شرایط کار در شیراز، این دو محل که البته در فیلمنامه‌ اصلی هم وجود داشته، در حین تولید تغییر کردند.»


3. زن دوم هر چند در جشنواره غایب بود و اکران عید فطر را هم از دست داد، اما همه این حوادث دست به دست تقدیر دادند تا این فیلم اکرانی رویایی داشته باشد. زن دوم از این جهت اکرانش رویایی است که قرار است همزمان با عید باستانی نوروز فیلم افتتاحیه سالن اصلی سینما آزادی باشد. سینمایی که حالا بعد از 10 سال به همت شهرداری و حوزه هنری قد برافراشته است.

نعمتی درباره این هم‌زمانی می‌گوید: «همیشه فکر می‌کردم که چگونه برخی از آدم‌ها به ناگاه در یک جریان تاریخی نامشان درج می‌شود و چگونه سیر تاریخی رویدادها نام کسانی را در ذهن زنده می‌کند. زمانی که زن دوم ساخته می‌شد، هیچ‌کدام از عوامل فیلم فکر نمی‌کردند که با اکران فیلمشان در افتتاحیه سینما آزادی ناخواسته سهمی از تاریخ سینما را نیز با خودشان ثبت می‌کنند و این هم خود یک خوش‌شانسی است.»

و فرشته طائرپور هم به شکرانه داشتن سهمی سینمایی در افتتاح دوباره سینما آزادی قرار است بخشی از سهم خود از فروش روز اول فیلم زن دوم در این سینما را از جانب خود و همه عوامل فیلمش به خصوص سیروس الوند به موزه سینمای ملی ایران هدیه کند.

4. در فیلم زن دوم که درامی است عاشقانه نیکی کریمی و محمدرضا فروتن همراه با آنا نعمتی، سحر زکریا، مهتاج نجومی و امیر آقایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلمی که به عقیده بازیگرش آنا نعمتی تلاش دارد تماشاگرش را به درکی تازه برساند تا تماشای آن در فصل بهار برای خانواده‌های ایرانی درک تازه‌ای از با هم بودن را فراهم کند.

5. زن دوم در دو نسخه سینمایی و ویدئویی تهیه شد که نسخه ویدئویی آن که برای توزیع در شبکه ویدئویی آماده می‌شود نسبت به نسخه سینمایی‌اش از مدت‌زمان بیشتری برخوردار است و گویا در مدت زمان 160 دقیقه ادامه خواهد داشت. همچنین همراه با نسخه ویدئویی آن، پشت صحنه کامل فیلم همراه با گفت‌وگو با عوامل فیلم نیز در هنگام عرضه در شبکه ویدئویی، ارائه می‌شود.

همشهری امارات

کد خبر 45776

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز