مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

فتانه احدی-  البرز- خبرنگار: صدها معمار در این شهر زندگی می‌کنند که کوچک‌ترین نقشی در ایجاد ظاهری مناسب برای نمای شهر ندارند و اگر برخی بر این باورند که این ساختمان‌های نخراشیده، با معماری بسیار قدیمی و غیرخلاقانه، با اصول شهرسازی مطابقت دارند، پس سال‌ها تحصیل در این رابطه وقت تلف کردن است، چراکه یک معمار تجربی نیز به‌راحتی از پس این کار برمی‌آید

ساخت‌وسازهايي بدون رعايت جزئيات شهرسازي

در بسیاری از شهرهای دنیا می‌توان فرهنگ و تاریخ مردم را در نمای ساختمان‌ها و شیوه شهرسازی آنها دید، اما در کلان‌شهر کرج چنین جذابیتی وجود ندارد. به اعتقاد مسئولان، اکنون بسیار دیر است و شکل شهر به دلیل بی‌توجهی گذشتگان و نداشتن دستور کار و قانون به این شکل در آمده است؛ در شرایط فعلی نیز کارهای مهم‌تری وجود دارد. البته کسی مسئولیت این آشفتگی‌ها را قبول نمی‌کند و هر کدام از مسئولان دیگری را متولی و مقصر اشتباهات می‌دانند. بحث سیما و منظر شهری به اندازه‌ای در این شهر کم‌اهمیت شمرده می‌شود که به‌راحتی آن را به آینده موکول می‌کنند؛ در صورتی که اکنون نیز بسیار دیر است.

  • ساختمان‌هایی که مانند قارچ سبز شدند

یکی از شهروندان می‌گوید: پیاده‌رو، به‌عنوان اصلی‌ترین و پرترددترین نقطه شهر، سنگ‌فرش آن در قسمت‌های مختلف متفاوت است و گویی هر کس به سلیقه خود و بدون قانون خاصی آنها را ساخته است. «حسین عباسی» می‌افزاید: ساختمان‌های کرج مانند قارچ‌  به صورت خودسر و بدون قانون و قاعده خاصی ساخته شده‌اند و مسئولان نیز هیچ‌گونه توجهی به این امر مهم ندارند. البته اکنون برای بسیاری از امور دیر شده، ولی می‌توان در سازه‌های جدید دقت بیشتری داشت.

  • قانونی برای سیما و منظر شهری وجود ندارد

یک مهندس معمار می‌گوید: از معماران برای طراحی نمای ساختمان‌ها به اندازه کافی بهره برده نمی‌شود و نظارت ما تنها روی کاغذ است و در هنگام ساخت بنا نقشی نداریم. «مریم میرزاپور» می‌افزاید: من به عنوان یک معمار که در این شهر زندگی می‌کنم، از نوع ساخت‌وسازهایی که در اطرافم می‌بینم، خجالت می‌کشم، اما جای تاسف دارد که قانون چهارچوب خاصی برای نمای ساختمان‌ها ندارد. وی می‌گوید: معماری ایرانی- اسلامی ما بسیار جذاب و چشم‌نواز است و تلفیقی از معماری ایرانی و مدرن می‌تواند ظاهر این شهر را به گونه‌ای عوض کند که حتی جاذبه‌ای برای گردشگران باشد.

  • ضعف در بخش سیما و منظر شهری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز که موضوع ساماندهی به سیما و منظر شهری را کاری سخت و زمان‌بر با توجه به اشتباهات گذشته می‌داند، می‌گوید: در طرح توسعه شهری گام اول طرح جامع، گام دوم طرح تفصیلی و گام سوم طرح جزئیات شهرسازی است که در کشور ما به جزئیات شهرسازی توجهی نشده و در این بخش به‌شدت ضعف وجود دارد. «علی درویش‌پور» می‌افزاید: در قرارداد سازمان مدیریت شهری گذشته، اگر به صورت اجمالی توجه شود، می‌توان به این نتیجه رسید که به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار، به بخش جزئیات شهرسازی دقتی نشده است. همچنینوزارت راه و شهرسازی نیز اهمیت زیادی برای این موضوع مهم قائل نبوده است.

وی با اشاره به اهمیت نمای شهری می‌گوید: نمای شهری مساله کمی نیست که بتوان با رنگ‌آمیزی آن را عوض کرد. شهرسازی یک کار تدریجی است و به زمان بسیاری نیاز دارد. ما باید جزئیات شهرسازی را برای کلان‌شهر کرج تدوین کنیم و طرح‌های موضعی و موضوعی تهیه شود و به استناد آن بدنه شهر را طراحی کنیم. درویش‌پور می‌افزاید: شکلی که مناطق باید نقشه را طراحی کرده و با توجه به آن پروانه صادر کنند، باید سند نما باشد. اکنون ما یک نقشه نمای کلی نداریم بنابراین باید یک نقشه نما مورد تایید شهرداری تهیه شود، بنابراین زمانی شهرداری می‌تواند این کار را انجام دهد که یک نقشه کلی و نیز تدابیری داشته باشد که این کار به صورت سلیقه‌ای شکل نگیرد. وی می‌گوید: اکنون بسیار دیر است و برای ساختمان‌های ایجادشده هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، بنابراین باید طرح‌های گام سوم توسعه تهیه شود و یک نقشه نما به عنوان یکی از اسناد جدانشدنی صدور پروانه تهیه شود تا در مدت ۱۰ سال معماری ایرانی‌اسلامی را در این شهر تا حدود زیادی مشاهده کنیم.

  • طرح نظام مهندسی در انتظار تایید

رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز که اقدامات این سازمان را برای یکپارچه‌سازی سیما و منظر شهری موثر می‌داند، می‌گوید: از سال ۹۰ موضوع ساماندهی سیما و منظر شهری با کمک اداره راه و شهرسازی مطرح شد و سازمان نظام مهندسی و شهرداری نیز به اتفاق روی این مقوله مهم کارکردند، بنابراین مدتی بعد نیز مقرر شد که نظام مهندسی برای یکپارچه‌سازی سیما و منظر شهری یک دستورالعمل تهیه کرده و به کمیته ماده ۵ ارائه داده تا به تصویب نهایی برسد. «فرهاد غلامی» می‌افزاید: این سازمان به وظیفه خود عمل و طرح را تهیه کرده است و اکنون در انتظار تایید طرح است تا در اسرع وقت برای اجرایی کردن آن در ساخت‌وسازها اقدام شود. وی می‌گوید: اکنون در شهر به دلیل نداشتن نظارت کافی سلیقه‌ای عمل شده و خروجی این اعمال نمای آشفته شهر است که از نوع ساخت، نورپردازی، استحکام و سایر مباحث مهم بسیاری، ساختمان‌های شهر دچار مشکلات اساسی هستند.

  • کمیته‌ای به سیمای شهر  سروسامان می‌دهد

باران پناهی-  البرز - خبرنگار: معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج گفت: کمیته نمای مناطق با هدف کنترل و هدایت طرح تمام نماهای ساختمانی در شهر تشکیل شده است. «احدالله احمدی‌پرگو» با بیان این‌که حذف اغتشاشات بصری موجود در نماهای ساختمانی نیازمند ایجاد سازوکار قانونی برای کنترل نماهاست، افزود: با ساماندهی وضعیت نماهای ساختمانی علاوه بر جلوگیری از بی‌نظمی‌های دیداری، شاهد هویت‌بخشی به سیمای شهری خواهیم بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج ادامه داد: تشکیل کمیته نمای مناطق به منظور تحقق اهداف مذکور، در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرج قرار گرفته است. وی افزود: این کمیته با هدف کنترل و هدایت طرح تمام نماهای ساختمانی در سطح شهر تشکیل شده که در نهایت منجر به حفظ و صیانت از هویت معماری ایرانی– اسلامی و ارتقای کیفیت بصری شهر می‌شود. احمدی‌پرگو مطرح کرد: دستورالعمل ساماندهی نماهای شهری نیز صادر شده که طبق این دستورالعمل ساختمان‌های شهر به ساختمان‌های عادی، بااهمیت و شاخص تقسیم‌بندی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج افزود: ساختمان‌های عادی و بااهمیت در کمیته نمای مرکز و کمیته نمای مناطق و ساختمان‌های شاخص در کمیته کیفی سیما و منظر استان مورد بررسی قرار می‌گیرند. وی گفت: بر این اساس برای نظارت بر نماهای ساختمانی کرج ۲‌چک‌لیست شامل چک‌لیست کنترل نماهای ساختمانی عادی و بااهمیت و چک‌لیست کنترل نمای بناهای شاخص در این معاونت تدوین شده است. احمدی‌پرگو عنوان کرد: با توجه به اجرایی شدن فرایند کنترل نماهای ساختمانی، مناطق دهگانه شهرداری کرج موظف به گرفتن تعهد محضری از تمامی پلاک‌های متقاضی صدور پروانه ساختمانی برای ارائه مدارک به منظور بررسی و کنترل نما در کمیته‌های تخصصی هستند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج در پایان گفت: علاوه بر این، صدور پایان‌کار ساختمانی نیز به اجرای نمای مصوب کمیته‌های مربوطه منوط شده است.

کد خبر 457749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha