مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

باران پورکاظم-  قزوین ـ خبرنگار: طبق آخرین آمار منتشرشده رسمی از سازمان تامین اجتماعی فقط در سال گذشته بیش از ۲۱ هزار مورد حادثه حین کار در ایران روی داده است که به فوت بیش از ۱۱۰۰ تن در جریان این حوادث منجر شده است.

افزایش حوادث کار بین بانوان

براساس همین گزارش‌ها، آمار مرگ‌ومیر حوادث کار در ۶ ماه نخست سال جاری نه‌تنها کاهش نداشته بلکه در سطح ملی با رشد ۲۴درصدی روبه‌رو بوده است.  کار در محیط‌های صنعتی همواره با مخاطرات ایمنی همراه است، لذا برای حفاظت از نیروی کار ضروری است قوانین و مقررات مربوط به ایمنی در محیط کار به شکل دقیق‌تری اجرایی شود و با آموزش اصول ایمنی، ارتقای سطح دانش، فرهنگ ایمنی و آشنایی بیشتر کارگران با علل بروز حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، شرایط کار بهبود یابد تا شاهد کاهش این حوادث و بیماری‌ها در کارگاه‌ها باشیم.  

  • آمار سال گذشته

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین در گفت‌وگو با همشهری از مصدومیت ۶۴۶ نفر در جریان حوادث کار در استان خبر داد و سال گذشته را سالی پرخطر در حوزه کار دانست.  بهزاد ولیزاده با اشاره به فوت ۲۴ تن در حوادث کار در این سال، سهم مردان را بیش از ۵/۹۶ درصد برشمرد.  وی از رشد ۱۰ درصدی مصدومیت بانوان شاغل یاد کرد و گفت: در این مدت ۲۱ زن نیز به پزشکی قانونی استان قزوین با موضوع مصدومیت حوادث کار مراجعه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است. مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین از کاهش ۷/۶ درصدی حوادث کار منجر به فوت در قزوین خبر داد و افزود: تعداد افراد فوت‌شده بر اثر حوادث کار پارسال در قزوین به نسبت به سال ۹۶ نزدیک به ۸ درصد کاهش داشته است.  

  • سقوط از ارتفاع

رئیس سازمان بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین سقوط از ارتفاع را مهم‌ترین عامل حوادث کار در استان اعلام کرد و گفت: گیر کردن لای دستگاه و ماشین‌آلات، سوختگی و برق‌گرفتی، برخورد ماشین‌آلات و... از جمله دیگر عوامل حوادث کار در کارگاه‌هاست. عمده دلایل بروز آن نظارت نکردن کارفرمایان بر کارگاه‌ها و رعایت نکردن اصول ایمنی توسط کارگران است.  محمد علیخانی بی‌احتیاطی کارگران با ۳۰ درصد و شرایط ناایمن کارگاهی با ۲۵ درصد را به ترتیب از دیگر علت‌های مهم وقوع حوادث کار برشمرد.  وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی آمار فوتی‌های حوادث کار این رقم را در ۶ ماه نخست امسال ۹ تن اعلام کرد.  

  • آموزش

رئیس سازمان بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین از برگزاری ۲ دوره آموزش کارفرمایی، ۳ دوره آموزش کارگری و ۲ دوره آموزش مسئولان ایمنی خبر داد و بر نقش آموزش کارگران و کافرمایان در کاهش این حوادث تأکید کرد.  وی حوزه ساختمان را خطرآفرین‌ترین بخش کارگری در استان با ۵ مورد فوتی نام برد و بر بازرسی مستمر از کارگاه‌های مشمول قانون کار توسط بازرسان این اداره کل تأکید کرد و افزود: اگر اصول و مقررات ایمنی کار در این کارگاه‌ها رعایت نشود، با اخطار به کارفرما برای رفع نواقص ایمنی اقدام خواهد شد.  علیخانی گفت: براساس قانون، مسئولیت رعایت ضوابط ایمنی در کارگاه‌ها برعهده کارفرمایان است و آنها باید در این خصوص تلاش کنند و همچنین باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم در جامعه صورت پذیرد.  رئیس سازمان بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین یادآور شد: متاسفانه بسیاری از صنایع ما فرسوده است و برای ارتقای ایمنی باید نوسازی شود. برای ارتقای سطح ایمنی باید روش‌های قدیمی جای خود را به روش‌های نوین دهند.  

  • بازرسی‌ها دقیق نیست

یک فعال کارگری با بیان این‌که آمارها در این بخش دقیق نیست، گفت: به دلایلی مانند خارج بودن کارگاه‌های کمتر از ۱۰ تن از شمول قانون کار این آمارها دقیق نیست.  علی مرادی با اشاره به نظارت نداشتن دقیق بازرسان اداره کار تصریح کرد: قانون کار برای بازرسان کار ضوابطی تعیین کرده است مانند بازرسی از کارگاه‌ها، مغازه‌ها و کارخانه‌ها. متاسفانه به دلایلی همچون محدودیت تعداد بازرسان همه این بازرسی‌ها انجام نمی‌شود.  وی با انتقاد از افزایش مرگ‌ومیر کارگران به دلیل حوادث ضمن کار، نبود امکانات و وسایل ایمنی، نبود برنامه‌های آموزشی لازم و ساعات کار طولانی را که به پایین آمدن تمرکز کارگران منجر می‌شود از دلایل بروز این حوادث برشمرد. این فعال کارگری افزود: متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که کارفرمایان به ایمنی فضای کسب‌وکار توجه نمی‌کنند و به جای آن‌که به فکر جان کارگران و تامین اصول ایمنی کار باشند به فکر سودافزایی سرمایه هستند. باید برای جلوگیری از بروز مخاطرات در فضای کار نقش بازرسی‌ها پررنگ‌تر از قبل شود.  

  • کارگران مشمول بیمه

مدیرکل تامین اجتماعی استان با اشاره به اجباری بودن بیمه برای کارگران ساختمانی طبق قانون گفت: طبق قانون، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد، توسعه، تجدید بنا و تخریب مربوط به آن، نزد سازمان در مقابل حوادث بیمه خواهند بود.  سیروس نصیری بیان کرد: حوادث همه کارگران و مالکان مشروط به این‌که اشتغال آنان در کار ساختمانی، حین وقوق حادثه از هر حیث مورد تایید باشد و در صورت وجود مدارک از قبیل پروانه ساختمانی و برگ پرداخت حق بیمه مربوطه قابل بررسی خواهد بود.  وی توضیح داد: در قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، کارگر ساختمانی به فردی اطلاق می‌شود که به نحوی در زمینه احداث ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و تخریب ساختمان مستقیما اشتغال دارد و مشمول مقررات خاص از نظر بیمه و بازنشستگی نبوده و همچنین دارای کارت مهارت فنی معتبر از سوی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای باشد. در صورت بروز حادثه این قبیل افراد در صورت وجود پروانه ساختمانی معتبر، کارت مهارت فنی و برگ پرداخت و با رعایت سایر ضوابط مربوطه می‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

کد خبر 457745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha