همشهری آنلاین: فلامینگوها به عنوان پرجمعیت‌ترین پرندگان مهاجر زمستانی در مازندران پس از طی مسافت طولانی از عرض شمالی به تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران رسیدند.

فلامینگوها به تالاب بین‌المللی میانکاله رسیدند

به گزارش ایرنا، فلامینگوها دومین گروه از پیشقراولان پرندگان مهاجر زمستان‌گذران به تالاب و آببندان‌های استان مازندران محسوب می‌شوند که در روزهای اخیر برای زمستان‌گذرانی خود را به جنوب دریای خزر و تالاب بین‌المللی میانکاله به عنوان یکی از ۶۰۰ ذخیرگاه زیست کره جهان رساندند.

پیش از این خوتکا، حواصیل و آبچلیک‌ها نخستین گروه از پرندگان زمستان‌گذران بودند که به تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق استان مازندران کوچ کردند.

  • کوچ ۷۰ هزار فلامینگو به تالاب میانکاله

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهشهر گفت: سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار بال فلامینگو به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین گروه از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران به تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران کوچ می‌کنند.

زمان احمدی گفت: در آستانه فرا رسیدن فصل سرما حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار بال فلامینگو به عنوان یکی از پیشقراولان پرندگان مهاجر زمستان‌گذر به تالاب بین‌المللی میانکاله رسیدند و مابقی گروه‌ها نیز پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده به این ذخیرگاه زیست کره برسند.

به گفته وی این پرندگان تا اوایل بهار سال آینده در تالاب بین المللی میانکاله و سایر تالاب‌های محلی منطقه و آببندان ها حضور خواهند داشت.

مازندران با داشتن چندین تالاب از جمله میانکاله و ۸۰۰ آببندان و شالیزار پر رزق و روزی، همه ساله میزبان حدود ۱۵۰ گونه پرنده مهاجر داخلی و خارجی است که فصول مختلف سال را در این خطه سر می‌کنند.

  • فلامینگو

پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی است.در پروازها گردنش کشیده و قدری پائین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد. بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه است. پرنده نابالغ قهوه‌ای مایل به خاکستری چرک است. فلامینگو به آرامی راه می‌رود در حالی که سر و منقار خود را در آب کم عمق فرو برده تغذیه می‌کند. فلامینگو از ۹۰/۰ تا ۵/۱ متر بلندی دارد. بیشتر فلامینگوها حلزون و گیاهان آبی را می‌خورند. این پرندگان به صورت دست جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند.

راسته‌ای بال‌آتشی‌سانان که فلامینگو به آن تعلق دارد از پرندگان آبزی و بزرگ‌جثه هستند که غذا را از منقار خمیده و صافی‌مانند خود می‌گذرانند. فلامینگو شاید شاخص‌ترین پرنده آبچر در جهان هست. پر و بال بنفش- قرمز، خود به تنهایی این پرنده را از سایر پرنده‌ها مجزا می‌کند. فلامینگوها در هر قاره‌ای جز قطب جنوب زندگی می‌کنند.

سالی یک بار جفتگیری می‌کند و لانه‌ای گلین برای تخم‌گذاری می‌سازد. بیشتر فلامینگوهای ماده یک تخم در سوراخ لانه می‌گذارند و نر و ماده هر دو به نوبت روی تخم می‌خوابند. پس از سی روز جوجه از تخم بیرون می‌آید. جوجه فلامینگو بعد از ۵ روز لانه را ترک می‌گوید و به گروه فلامینگوهای جوجه می‌پیوندد. اما برای تغذیه به لانه‌ای که در آن تولد یافته و پدر و مادر برایش خوراک آماده کرده‌اند بازمی‌گردد. بعد از دو هفته خود به جستجوی خوراک می‌پردازد. فلامینگو در محیط طبیعی از ۱۵ تا ۲۰ سال زندگی می‌کند. بیشتر پرنده‌شناسان فلامینگوها را به چهار گونه تقسیم کرده فلامینگوهای بزرگ در آفریقا، جنوب آسیا و اروپا و جنوب آمریکای جنوبی و هند غربی زندگی می‌کنند.

کد خبر 457721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha