همشهری آنلاین: لردگان در چهارمحال و بختیاری که این روزها به واسطه آلوده شدن روستاییانش به ویروس اچ آی وی در صدر اخبار قرار دارد یکی از مناطق زیبای رشته کوه زاگرس است.

لردگان

ناصر خسرو قبادیانی از لردگان با نام لردجان نام برده است. این سرزمین با وسعتی بیش از ۳ هزار کیلومتر همانند بسیاری از دیگر شهرهای استان چهارمحال و بختیاری طبیعت چشمگیری دارد و از آبشارها و چشمه‌های زیبایی برخوردار است که از جمله آنها می‌توان به آبشار آتشگاه، چشمه سندگان، چشمه برم، چشمه خانی، رودخانه خرسان و ... اشاره کرد.

آبشار آتشگاه یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که از چشمه‌های کوهستان زاگرس نشات می‌گیرد و به رود خرسان می ریزد، طول این آبشار ۳ کیلومتر است و در امتداد مسیر آن طبیعت سرسبز و زیبایی وجود دارد.

علاوه بر این چشمه‌ها، جنگل‌های بلوط این منطقه هم بسیار اهمیت دارند.

لردگان آثار تاریخی هم دارد،   گورستان ارامنه گوشکی مربوط به دوره‌ صفوی - قاجار است، این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۹۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قبور قدیمی سینی هم دیگر اثر ثبت ملی لردگان است.

از جمله دیگر آثار تاریخی و مذهبی لردگان می‌توان به بقایای ‌قلعه دشت پاگرد، برج سردشت، بقایای کاروانسرای قلعه مدرسه، بقایای بنای چارطاقی منچ، مسجدتاریخی روستای سونک، امامزاده شاه عبدالرحمن روستای بیدله، امامزاده میل شاه روستای بارز، امامزاده روستای شهسوار و امامزاده عباس علی روستای برجویی از جمله اماکن سیاحتی و زیارتی لردگان اشاره کرد.

بافته‌هایی همانند گلیم، جاجیم و خورجین صنایع دستی لردگان به حساب می‌آیند که اغلب آنها توسط عشایر بافته می‌شود. لبنیات و گیاهان دارویی این منطقه هم به عنوان سوغات طرفداران زیادی دارد.

منبع: چمدان 

کد خبر 457704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha