شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مت پرایس پدر ۳۹ ساله انگلیسی برای نجات جان نوزاد پسرش که دچار یک بیماری نادر بود بیست درصد کبدش را به او اهدا کرد.

liver transplant  2

به گزارش دیلی‌میل کولان هنگامی که فقط چهار روزش بود به علت یک عارضه ژنتیکی نادر که باعث افزایش میزان آمونیاک در خون در حد مسمومیت می‌شود، به اغما فرورفت.

پزشکان به والدین کولان گفتند که احتمال زنده ماندن او چندان زیاد نیست. کولان پنج ماه بعدی را با دیالیز زنده ماند تا هنگامی که پزشکان هشدار دادند که تنها امید برای او پیوند کبد است.

پدر کولان به‌جای اینکه فرزندش را در فهرست انتظار قرار دهد، پیشنهاد کرد ۲۰ درصد کبدش را به او اهدا کند. پدر و فرزند در ماه فوریه گذشته تحت عمل جراحی ۱۰ ساعته قرار گرفتند.

کولان که اکنون ۱۷ ماهش است به گفته پدرش یک پسر کاملاً سالم است که فقط جای برشی مربوط به عمل جراحی را روی شکمش می‌توان دید.

عارضه‌ای که کولان به آن مبتلا بود، نقصان یک آنزیم حیاتی به نام «اورنیتین ترانسکربامیلاز» است که بین یک تا ۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر را مبتلا می‌کند و باعث تجمع ماده سمی آمونیاک در بدن می‌شود.

کولان به علت ابتلا به این عارضه از همان هنگام تولد سروصدا می‌کرد و تنفسش مشکل بود. پزشکان مجبور شدند او را در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کنند و بعداً او به اغما فرورفت. بعد از انتقال کودک به یک بیمارستان تخصصی بود که عارضه ژنتیکی او تشخیص داده شد. بالا رفتن میزان آمونیاک در خون او باعث مسموم شدن مغزش و از دست دادن هشیاری‌اش شده بود. او به علت نقصان آنزیمی نمی‌توانست از پروتئین‌های رژیم غذایی‌اش به‌درستی استفاده کند و بنابراین رشدش هم مختل شده بود.

پزشکان هنگامی که کولان پنج‌ماهه بود به والدینش گفتند او برای ادامه زندگی نیاز به پیوند کبد دارد پس‌ازاینکه پدر کولان داوطلب شد بخشی از کبد خودش را به فرزندش اهدا کند، پزشکان به او گفتند برای انجام این کار باید وزنش را کم کند و میزان کلسترول خونش را پایین بیاورد. او در ماه‌های بعدی حدود ۱۳ کیلوگرم از وزنش را کم کرد و مصرف الکل را کنار گذاشت.

بالاخره در اول فوریه عمل جراحی پیوند بر روی پدر و پسر با موفقیت انجام شد.

البته کولان برای ادامه زندگی‌اش باید داروهایی برای جلوگیری از رد پیوند مصرف کند و به‌طور مرتب برای چکاپ به بیمارستان برود.

کد خبر 457693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha