مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار:  ۲ سال قبل، شهرداری مشهد شرایط مالی خوبی نداشت.

همکاری شهرداری و شورا

اکنون با گذشت کمتر از ۲ سال از تحویل گرفتن مدیریت شهری توسط تیم جدید، اعلام شده است که شهرداری از فهرست سیاه بانک‌ها خارج شده و می‌تواند تسهیلات لازم را برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهر از این محل تامین کند. همچنین مدیران شهری اعلام کردند که توانسته‌اند ۱۶ پروژه بلاتکلیف به ارزش ۲۷۰۰ میلیارد تومان را تعیین تکلیف کنند و از این طریق بخشی از نقدینگی شهرداری را که بلوکه شده بود، احیا کنند. به دلیل اهمیت حوزه اقتصاد در مدیریت شهری، اولین نشست تخصصی نقد و بررسی دستاوردهای اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مدیریت شهری در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر با حضور متخصصان، کارشناسان و سرمایه‌گذاران برگزار شد.  

  • تامین مالی؛ مهم‌ترین وظیفه معاونت اقتصادی

به گفته «اژدر اژدری» معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد، تحقق نیازهای مالی شهرداری به دلیل وجود دانش و تجربه در این معاونت است. وی اظهار می‌کند: وظیفه اصلی ما تامین مالی است. توزیع اوراق مشارکت برای شهرداری‌ها یکی از راه‌های متداول تامین مالی است. شهرداری مشهد تاکنون ۵۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده که حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان آن در ۲ سال اخیر توزیع شده است. وی در ادامه بیان می‌کند: بهره‌برداری و توسعه خدمات از مهم‌ترین بخش‌های کاری معاونت اقتصادی به منظور تکمیل پروژه‌های عمرانی و کمک به رونق اقتصاد شهری است که در این دوره تقویت شد.  

وی با اشاره به سهم دولت در اوراق مشارکت بیان می‌کند: این مساله باعث می‌شود تامین مالی برای شهرداری کم‌هزینه‌تر شود، زیرا دولت سهم ۵۰ درصدی آن‌ را برعهده گرفته است. اژدری استفاده از ظرفیت بند «و» بودجه کشوری و تهاتر ۴۲۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های معوق شهرداری را حاصل تعامل و همراهی دستگاه‌های استانی می‌شمارد و می‌افزاید: در دوره کاری شورای پنجم شهر مشهد تا امروز ۸۱۰۰ میلیارد تومان تامین مالی صوت گرفته که کار بسیار بزرگی است.  

معاون اقتصادی شهردار مشهد عنوان می‌کند: رسیدگی به پروژه‌های گذشته، کار دیگر معاونت اقتصادی است. در این دوره مدیریت شهری و با همت اعضای شورا ۱۰ پروژه که مدت‌ها از زمان انعقاد قرارداد آنها گذشته و با مشکل روبه‌رو بودند، اصلاح شد. رقم این پروژه‌ها در زمان انعقاد بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که ارزش آنها به رقم روز، نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان می‌شود.  

تعریف پروژه‌های جدید از دیگر اقدامات معاونت اقتصادی شهرداری مشهد است و به گفته اژدری، ارزش این پروژه‌ها ۵۷۰۰ میلیارد تومان است که تبدیل به قرارداد شده؛ ساخت واحدهای مسکونی، احیای خانه‌های تاریخی، ایجاد مراکز تفریحی و... از جمله این پروژه‌هاست. وی خاطرنشان می‌کند: حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیز ارزش پروژه‌هایی است که برای انعقاد قرارداد آنها در حال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم و در آینده قراردادهای آنها به شورای شهر ارائه خواهد شد.

اژدری تصریح می‌کند: بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان مجموع ارقامی است که در بخش تامین مالی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری زیر نظر معاونت اقتصادی تامین شده است. بخش دیگری که از این پس بیشتر به آن توجه خواهیم کرد، پروژه‌های از جنس توسعه خدمات مانند شهربازی و جایگاه‌های سوخت CNG و... است. معاونت اقتصادی در مدت باقی‌مانده از این دوره شورای شهر تمرکز خود را بر این می‌گذارد که دارایی‌های شهری مولدتر شود و اتفاقات خوبی را تا پایان سال در این زمینه شاهد خواهیم بود.  

  • تغییر رفتار و نگرش، از دستاوردهای شورای پنجم

«بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور اعتماد مردمی و بزرگ‌ترین آفت نیز نارضایتی اجتماعی است که سبب فرار سرمایه‌ها می‌شود. » این بخشی‌ از صحبت‌های «احمد نوروزی» رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد است.  به گفته وی، آن‌گونه که اقدام خیرین به‌ چشم می‌آید، فعالیت‌های کارآفرینان مورد توجه و تکریم قرار نمی‌گیرد. نوروزی بزرگ‌ترین اقدام شورا را تغییر رفتار و نگرش‌ها و تزریق امید به بدنه جامعه می‌داند و در این خصوص بیان می‌کند: نگاه ما در فعالیت‌ها و هدف‌گذاری‌ها به توسعه اقتصاد شهر بوده، نه درآمدهای شهرداری. لذا به تمام موازین اقتصادی شهر توجه کرده‌ایم تا بستر توسعه اقتصادی در شهر فراهم شود.  

وی می‌گوید: ما به دنبال اعتمادآفرینی بودیم و اولین گام ما حل مشکل پروژه‌های زمینگیر شده بود. در همین زمینه تلاش کرده‌ایم که اعتماد از دست‌رفته‌ای را که در شرایط ورود داشته‌ایم از بین ببریم و مشکلات پروژه‌های مختلف و تعارضات آنها با شهرداری را حل کنیم. در زمینه اعتمادآفرینی حدود ۲۶ پروژه در منطقه ثامن، بیش از ۲۰ پروژه بزرگ در سطح شهر و پروژه بزرگ پارک ۸۸ هکتاری طُرق را در دستور کار داریم.  

رئیس کمیسیون اقتصادی، ‌سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در دوره ۲ ساله شورای شهر پنجم عنوان می‌کند: آغاز عملیات اجرایی پارک ۸۸ هکتاری طرق و مجتمع اقتصادی ۱۲ هکتاری مجاور این پارک، چند پروژه مسکن ارزان‌قیمت در نقاط کم‌برخوردار و توسعه و تکمیل پارکینگ‌های شهری هستند.

نوروزی خاطرنشان می‌کند: با هدف کمک به رونق اقتصاد شهری، حوزه بهره‌برداری و توسعه خدمات در این دوره تقویت شد و مولدسازی دارایی‌های شهرداری در دستور کار قرار گرفت. بنا به گفته نوروزی، برنامه راهبردی بخش اقتصادی مدیریت شهری در ۲ سال آتی گام برداشتن در این حوزه خواهد بود.  

کد خبر 457666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha