دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

مهسا مرادی - کرمانشاه- خبرنگار : در استان کرمانشاه میانگین عابران‌ پیاده جان باخته در تصادفات از میانگین کشوری بیشتر است که نتیجه ناامن بودن تردد در پیاده‌رو است.

نمایی از پل های عابر شهر

بر اساس آخرین آمار پلیس راهنمایی و رانندگی استان ۷۰ درصد قربانیان تصادفات درون‌شهری عابران پیاده هستند که آمار نگران‌کننده‌ای است. در حالی که هنگام برخورد خودرو با عابر پیاده از نظر قانون راهنمایی و رانندگی حق با عابر است و راننده مقصر صد درصد شناخته می‌شود، اما در بسیاری موارد توجه نکردن عابر پیاده به هشدارها و نادیده گرفتن گذرگاه‌های تعبیه شده ویژه عابران پیاده موجب بروز سوانح رانندگی می‌شود.

  • بهانه کمبود وقت

در میان شلوغی جمعیت و خودروها به «محمد» می‌رسم. او که ۱۳سال دارد، کمبود وقت را بهانه عبور از خیابان می‌کند و می‌گوید: روزهایی که برای رسیدن به مقصدم عجله دارم بدون توجه به پل عابرپیاده ناگزیر از عرض خیابان عبور می‌کنم چون طی کردن آن همه پله برایم زمان‌بر است.

خانم ۶۲ ساله‌ای، کهولت سن و ضعف پاهایش را یکی از دلایل ناکارآمدی این سازه‌ها می‌داند و می‌گوید: اگر این پل‌ها مکانیزه می‌شدند عبور و مرور من و امثال من به‌راحتی صورت می‌گرفت و دیگر این سازه‌ها با این همه هزینه ناکارآمد نمی‌شدند. وی به پل هوایی میدان آزادی اشاره می‌کند و می‌افزاید: تنها پل مکانیزه شهر در این نقطه قرار دارد که آن‌هم با وجود تردد زیاد عابر همیشه تعطیل است. «امید اسدی» از دیگر شهروندان کرمانشاهی نیز می‌گوید: بیشتر پل‌های عابر پیاده در سطح شهر با تابلوهای تبلیغاتی محصور شده و به مکانی امن برای معتادان بی‌خانمان تبدیل شده‌اند.

وی می‌افزاید: افراد متکدی نیز اینجا دکان و بازاری باز کرده‌اند و از امکانات پل برای تکدیگری بهره می‌برند. این شهروند ۳۴ ساله ادامه می‌دهد: پل‌های هوایی، مکان امنی برای سارقان و جیب‌برهاست‌ و بانوان اغلب ترجیح می‌دهند که از زیر پل رد شوند تا از روی پل، چون پل‌ها امنیت ندارد. محمد نیز از نبود سایبان روی پل‌ها گله‌مند است و می‌افزاید: در فصول سرد سال و بارندگی‌ها پل‌ها لغزنده می‌شود و عموم مردم نمی‌توانند از پله‌ها بالا بروند و از پل استفاده کنند.

  • نصب پل عابر در مناطق پرخطر

به گفته «کرم‌رضا چغاکبودی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار کرمانشاه تاکنون ۳۵دستگاه پل عابر پیاده در سطح شهر نصب شده که ۳۲ دستگاه آن فلزی است. ۳دستگاه پل نیز واقع در میدان آزادی، سه‌راه ۲۲بهمن و مقابل بیمارستان طالقانی مکانیزه و مجهز به پله‌برقی هستند. این مسئول بلوار ظفر مقابل مسکن مهر، باغ فردوس، بلوار امام حسین(ع)، باغ پرندگان و مقابل شهرک جلالیه، بلوار امام علی (مقابل شهرک زمزم)، میدان شهدا (مقابل شهرک شاطرآباد) را جزو مناطق پرخطر و اضطراری شناسایی شده اعلام کرد که نصب پل در این نقاط در اولویت و در دست اقدام است.

  • بالا بودن هزینه تجهیز و نگهداری 

چغاکبودی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار کرمانشاه در ادامه با اشاره به کمبود اعتبار می‌گوید: بالا بودن هزینه تجهیز و نگهداری دلیل اصلی مکانیزه نبودن پل‌های سطح شهر است. پروسه مکانیزه کردن پل‌های فلزی به مشارکت سازمان سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه نیاز دارد. ما به صورت مکتوب نقاط حادثه‌خیز را شناسایی و به این سازمان اعلام کرده‌ایم و امیدواریم با مساعدت و موافقت این ارگان بتوانیم گامی در مسیر رفاه هرچه بیشتر همشهریان عزیز برداریم.

«فرهاد نعمتی» مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی و فضای سبز استان نیز در پاسخ به اعتراض و گلایه مردم درباره تعداد پل‌هایی که روی آنها تابلوهای تبلیغاتی نصب شده، می‌گوید: به دنبال شکایات مردم از این موضوع و به منظور برقراری امنیت همشهریان، طول تابلوهای نصب شده را به یک‌دوم کاهش داده‌ایم. به‌طور دقیق چنانچه عرض خیابان ۲۲متر باشد، ۱۱متر آن به تابلوهای تبلیغاتی اختصاص داده می‌شود. همچنین تنها مسیر رفت با تابلوها محصور شده و مسیر برگشت به طور کامل باز است. به استثنای پل مکانیزه میدان آزادی که از دو طرف محصور است و در آینده نزدیک به سیستم دوربین مداربسته مجهز می‌شود.

  • آمار تصادفات منجر به فوت عابران   

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه با ابراز نگرانی از آمار تصادفات منجر به فوت عابران پیاده می‌گوید: ۷۰ درصد کشته‌های ۶ ماه اول سال در تصادفات درون‌شهری را عابران پیاده کرمانشاهی تشکیل می‌دهد. سرهنگ «کیومرث غلامی» می‌افزاید: پل‌های عابر پیاده نصب شده در واقع زمینه‌ای است برای ایجاد آرامش عابر پیاده و رانندگان که متاسفانه توسط عابران نادیده گرفته می‌شوند. به عنوان مثال، طی ماه گذشته از ۹ نفری که در تصادفات داخل شهری جان خود را از دست داده‌اند ۸ نفر آنها عابران پیاده بودند. این آمار نشان می‌دهد که عابران پیاده نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند و زنگ هشداری برای مردم و مسئولان استان است.

این مسئول در ادامه می‌گوید: در زمینه ترافیک می‌توانیم با اعمال قانون که صدور همان قبض‌های جریمه است و راننده‌ها از آن گریزانند تا حدودی از شدت حوادث بکاهیم، اما بحث برخورد با عابران پیاده در حوزه ما نیست و این مسئولان و نهادهای مربوطه هستند که باید در عابران ایجاد انگیزه کنند. وی با ابراز نارضایتی از خراب و بسته بودن پل مکانیزه میدان آزادی می‌افزاید: مسئولان در درجه اول باید با مکانیزه کردن پل‌های نقاط پرتردد شهر و نصب آنها در مکان‌های مختلف، زمینه رفاه حال همشهریان را فراهم کنند و رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و حتی مهدکودک‌ها نیز وظیفه آموزش و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آنها را برعهده دارند.

سرهنگ غلامی اضافه می‌کند: بیشترین آمار تصادفات با عابران پیاده در بلوار جانبازان و بزرگراه امام حسین(ع)، بزرگراه امام خمینی(ره) و بلوار هوانیروز اتفاق می‌افتد؛ زیرا در محل‌های مذکور سرعت وسایل نقلیه بالاست وکوچک‌ترین برخورد منجر به مرگ می‌شود. این مقام انتظامی در ادامه می‌افزاید: تلویزیون و روزنامه‌ها زبان گویای مردم هستند و باید تلاش خود را برای تحقق مطالبات شهروندان عزیز ۲ برابر کنند تا کمتر شاهد تصادفات و از دست دادن عزیزانمان باشیم.

کد خبر 457659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha