شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

پوپک قاسمی-  خلخال - خبرنگار: روستاها مهم‌ترین بخش از نظام اجتماعی را تشکیل می‌دهند زیرا امنیت غذایی جوامع به استمرار کار و تولید در آنها وابسته است.

چهره نو  برای روستای خشتی مصطفی‌لو

استان اردبیل، به گواه آمار، از جمله استان‌هایی است که جمعیت روستایی چشمگیری دارد. طبق آمار ارائه شده، حدود ۳۶ درصد جمعیت استان اردبیل در روستاها زندگی می‌کنند که این میزان ۶ درصد بالاتر از میانگین جمعیت روستایی کشور است. این آمار قابل توجه روستانشینی در استان به ارائه امکانات بیشتر برای روستاییان نیاز دارد. مسکن ایمن را می‌توان مهم‌ترین نیاز بشر عنوان کرد و مقاوم‌سازی مسکن روستایی اولویتی غیرقابل انکار است. این در حالی است که نیمی از ۴۰ هزار واحد فرسوده روستایی استان اردبیل نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی هستند و طبق برنامه‌ریزی، مقاوم‌سازی صد ‌درصدی مسکن روستایی تا سال ۱۴۰۵ به طول خواهد انجامید.

  • طرح ضربتی مقاوم‌سازی

در جنوب استان، روستاهای خلخال حال و روز چندان خوشی ندارند به طوری که به گفته فرماندار این شهرستان از ۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی روستایی در ۱۴۲ روستای دارای سکنه این شهرستان حدود نیمی از واحدها تاکنون مقاوم‌سازی نشده‌اند.  از سال‌های گذشته طرح ضربتی مقاوم‌سازی مسکن در روستاهای خلخلخال اجرا می‌شود. «مصطفی‌لو» از جمله روستاهای محروم از مسکن مقاوم استان در این شهرستان است که وجود خانه‌های خشتی و گِلی با روش ساخت سنتی ضریب ایمنی مسکن را در آن پایین آورده است. اما از بهار امسال شاهد شروعی برای ساخت‌وساز مقاوم در این روستا هستیم و این روزها روستاییان در تکاپو هستند که قبل از شروع فصل سرما در سرپناه جدید و مقاوم ساکن شوند.  

  • دست خالی اهالی برای تکمیل واحدها

یکی از ساکنان روستا می‌گوید: شرایط اقتصادی اهالی روستا در سال‌های گذشته مناسب نبوده و این باعث شده است آنها توانایی مقاوم‌سازی مسکن با قیمت بالای مصالح را نداشته باشند. اما با حمایت بنیاد و آگاهی دادن دهیاری و فرمانداری، اهالی برای ساخت مسکن مقاوم آستین همت بالا زدند و امیدواریم بتوانیم آن را به پایانبرسانیم. «علی شکراللهی» به هزینه بالای ساخت‌وساز اشاره می‌کند و می‌افزاید: آواربرداری، نقشه‌کشی، نظارت و دریافت پروانه ساخت رایگان انجام شد و هزینه‌ها را کاهش داد. ما حتی حاضر هستیم در مرحله سفت‌کاری هم در خانه ساکن شویم چراکه در تامین هزینه حداقلی‌ هم دستمان خالی است و با تسهیلات ارائه شده نهایتا بتوانیم آن را به قابل سکونت بودن برسانیم و مراحل نهایی را به سال بعد موکول کنیم.

  • ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اردبیل بیان می‌کند: با توجه به وضعیت نامناسب واحدهای مسکونی روستای مصطفی‌لو و احتمال تخریب آنها در بارندگی‌های شدید، لازم بود کار نوسازی با سرعت انجام شود. «فرهاد عبدالعلی‌پور» با بیان این‌که خانه‌های این روستا به لحاظ مقاومت در برابر حوادثاحتمالی وضعیت مناسبی نداشتند، می‌افزاید: به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، ستاد مدیریت بحران با استفاده از ظرفیت کارگروه تخصصی تامین مسکن استان و شهرستان خلخال با همکاری ادارات خدمات‌رسان و اهالی روستا اقدام به بازسازی این منازل کرده است. وی می‌گوید: با مدیریت بنیاد مسکن و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، ۷۸ واحد در این روستا بازسازی خواهد شد که تاکنون ۳۵ واحد به مرحله سفت‌کاری رسیده و از پیشرفت خوبی برخوردارند.

عبدالعلی‌پور اظهار می‌کند: این دومین روستا در شهرستان خلخال است که منازل مسکونیش به دلیل مقاوم نبودن بازسازی می‌شوند. از تمامی روستاییان استان درخواست داریم برای نوسازی و احداث خانه‌های خود به منظور جلوگیری از خسارت دیدن در حوادث غیرمترقبه از تسهیلات ارزان‌قیمت ۴۰۰ میلیون ریالی استفاده کنند. وی با اشاره به ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها ادامه می‌دهد: همکاری دستگاه‌های اجرایی مانند مخابرات و برق در جابه‌جایی تیرهای برق و تلفن، کار آواربرداری و نوسازی واحدهای مسکونی روستاها را تسریع می‌کند.

  • مقاوم‌سازی ۵۰ درصدی مسکن روستایی خلخال

فرماندار خلخال هم در مورد میزان مقاوم‌سازی مسکن روستایی با اشاره به مقاوم‌سازی ۵۰ درصدی مسکن روستایی در این شهرستان می‌گوید: بیش از نیمی از واحدهای مسکونی روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان خلخال مقاوم‌ یا نوسازی شده‌اند. «فریدون بابایی» با اشاره به تجربه موفق مقاوم‌سازی مسکن در روستای «ترازوج» بیان می‌کند: این طرح، روستا به روستا در حال اجراست و اگر روستاییان همکاری و مشارکت داشته باشند، میزان مقاوم‌سازی به درصدهای بالاتر می‌رسد.

  • حمایت‌ از روستاییان

کارشناس مدیریت بحران شهرستان خلخال هم با پیش‌بینی اتمام بازسازی مسکن روستایی در مصطفی‌لو تا تابستان سال ۹۹ اظهار می‌کند: از ۷۸ واحد مسکونی برای بازسازی در روستای مصطفی‌لو تاکنون ۳۵ واحد اقدام عملیاتی کرده‌اند و بقیه هم در حال تکمیل پرونده دریافت وام و طی مراحل اداری هستند. «رضا شکری» می‌افزاید: از ۷۸ واحدِ در دست بازسازی این روستا ۱۳ واحد با مشارکت کمیته امداد امام(ره) ، ۲ واحد با مشارکت بهزیستی برای مددجویان تحت حمایت و بقیه از سوی بنیاد مسکن حمایت مالی می‌شود.

به گفته این کارشناس، علاوه بر مبلغ ۴۰ میلیون تومان وام روستایی از بنیاد مسکن، ۸ میلیون تومان کمک بلاعوض نیز در اجرای نوسازی روستا پرداخت می‌شود و تمامی بازسازی‌ها با رعایت اصول مهندسی و طرح هادی بنیاد مسکن انجام خواهد شد. شکری با اشاره به این‌که ۵ روستای دیگر همانند مصطفی‌لو وضعیت مسکن غیرمقاوم دارند تاکید می‌کند: بازسازی برخی روستاهای کم‌دوام دیگر نیز در دستور کار ستاد مدیریت بحران شهرستان قرار دارد و در آینده اقدام خواهد شد.

  • نیاز به آگاه‌سازی روستاییان برای طرح‌های مقاوم‌سازی

از سال ۸۴ تاکنون طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا از سوی مدیران بنیاد مسکن عنوان شده است. خسارت بلایای طبیعی نه‌چندان شدید در روستاها مانند زلزله کمتر از ۶ ریشتر سال ۷۵ اردبیل نشان می‌دهد مقاوم‌سازی مسکن‌ها در کنار آگاه‌سازی روستاییان ضرورت دارد. کارشناسان معتقدند دلیل اصلی خسارت قابل توجه بلایای طبیعی مانند زلزله به روستاها ناآگاهی از ضرورت و روش ساخت اصولی ساختمان و تنگناهای مالی در روستاهاست. بنابراین، در کنار توانمندسازی مالی، آگاه‌سازی از اهمیت ساخت اصولی نیز ضروری است.

کد خبر 457518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha