جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

سیدمرتضی احمدپور -  تبریز – خبرنگار: اگرچه شهرت بناب به کباب این شهر است، در سال‌های اخیر این شهر با فولاد و صنعت هم عجین شده تا سراب را به قطب فولاد شمال غرب تبدیل کند.

ترافیک ۱۸۰۰ تریلی‌ در بناب

شهر شرقی آذربایجان شرقی در حال مطرح شدن به عنوان یکی از شهرهای فولادی کشور است و رونق این صنعت اگرچه موجب رفع بیکاری محسوس در این شهر حتی شهرهای همجوار مانند مراغه و ملکان شده، مشکلات دیگری را هم به ارمغان آورده است. در کنار مشکلات زیست‌محیطی حاصل از آلایندگی صنایع، تردد خودروهای باری سنگین و تریلی‌ها به داخل شهر را هم باید بر این مشکلات افزود که موجب تصادفات متعدد، ایجاد مزاحمت برای شهروندان و ترافیک درون‌شهری شده است. پارک این خودروها داخل خیابان‌ها و معابر کم‌عرض شهر هم بر مشکلات شهروندان افزوده است.  

  • مشاجره‌های هر روزه شهروندان و رانندگان 

در حالی که شهروندان معتقدند پارک این خودروهای باری و ترددشان در شهر موجب سلب آسایش آنان شده، رانندگان هم تاکید دارند چاره‌ای جز این کار ندارند و در حقیقت امکان دیگری جز تردد و پارک در خیابان‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر به گفته کارشناسان شهرسازی آسفالت خیابان‌ها و معابر درون‌شهری بناب برای خودروهای سواری و سبک در نظر گرفته شده و آسفالت خیابان‌ها به واسطه تردد این خودروها عمر کوتاهی دارند. این آسفالت در داخل کوچه‌ها و معابر درون‌شهری کیفیت پایین‌تری دارد و در حال حاضر در اکثر معابر شهری بناب رد پای تردد تریلی‌ها و تخریب آسفالت دیده می‌شود. از سوی دیگر شهرداری هم حاضر نیست این خرابی‌های مستمر را که عاملی خارجی دارند، ترمیم کند.

تجمع حیوانات وحشی مانند سگ، گربه و موش‌های فاضلاب زیر تریلی‌هایی که گاه تا چند روز منتظر بارگیری از کارخانه‌های اطراف بناب هستند هم موجب وحشت اهالی و مشکلات بهداشتی برای آنان شده است. خودروهایی که به راحتی به داخل شهر وارد می‌شوند و به گفته شهروندان، ماموران راهور هم مانع ورودشان نمی‌شوند. این در حالی است که رانندگان تریلی‌ها نبود امنیت و نبود پارکینگ در بناب را عامل توقف در داخل شهر می‌دانند و تاکید می‌کنند در نبود کمربند برون‌شهری و عدم تکمیل پل معلم ناچار به تردد در داخل شهر هستند.  

به گفته اهالی شهر روزانه یک یا چند تصادف یا مشاجره میان رانندگان تریلی‌ و شهروندان و حتی رانندگان خودروهای سواری رخ می‌دهد. نتیجه این برخوردهای فیزیکی یا مشاجرات لفظی سلب آسایش روانی شهروندان و وارد آمدن خسارت‌های جانی و مالی به ۲ طرف است به‌ویژه درباره کسانی که در مجاورت ده‌ها واحد صنعتی فولادی بزرگ این شهر زندگی می‌کنند. کودکان و بانوان از ترس حمله حیوانات وحشی پنهان‌شده در زیر این تریلی‌ها نمی‌توانند به‌تنهایی در کوچه تردد کنند؛ همچنین وجود بار میلگرد و آهن‌آلات در پشت این تریلی‌ها، خطرناک بودن تردد و توقف این وسائط نقلیه در شهر را افزایش می‌دهد. این در حالی است که رانندگان تاخیر در نوبت‌دهی بارگیری و تخلیه بار از سوی کارخانه‌های فولاد را از دیگر عوامل اجباری توقف خود در محدوده شهر می‌دانند.

  • اعمال قانون برای رانندگان متخلف 

فرمانده انتظامی بناب با بیان این‌که توقف این خودروها در داخل شهر ممنوع است و ماموران راهور هم برخورد لازم را دارند، اظهار می‌کند: علاوه بر نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی، سایر نیروهای انتظامی هم در این زمینه همکاری دارند و تابلوهای ورود ممنوع در محدوده‌های مشخص‌شده در شهر نصب شده است.   «سهراب شفقی» با بیان این‌که امکان ممانعت از ورود این خودروها در تمام ساعات شبانه‌روز به شهر وجود ندارد و برخی رانندگان بومی همین شهر و ساکن بناب هستند، تاکید می‌کند: تقریباً هر روز جریمه و اعمال قانون برای خودروهای متخلف در شهر اعمال می‌شود ولی رانندگان با وجود هزینه‌های جریمه باز هم اقدام به این کار می‌کنند و برای حفظ بار خود یا به علت نبود محل پارک برای تریلی مرتکب این تخلف می‌شوند.  وی توقف تریلی‌ها در ورودی شهر و میدان اصلی این شهر را موجب کاهش دید و احتمال افزایش تصادفات عنوان می‌کند و می‌افزاید: در مورد خودروهایی که در محل‌های خطرآفرین توقف می‌کنند علاوه بر اعمال قانون، الزام به جابه‌جایی و در صورت تکرار انتقال به پارکینگ هم در نظر گرفته می‌شود.  

  • وجود ۱۸۰۰ تریلی در بناب و نبود پارکینگ

فرماندار بناب با اشاره به وضعیت تردد و توقف تریلی‌ها در این شهر می‌گوید: این موضوع بارها در شورای اداری و جلسات شهری بناب و در میان مدیران اجرایی مطرح شده و با وجود این‌که بناب شهر کوچکی است، متحمل تردد و توقف روزانه صدها تریلی است. مجموع تریلی‌هایی که در این شهر وجود دارند و تردد می‌کنند به ۱۸۰۰ هم می‌رسد. «امین رفیعی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر در این شهر با کمبود جدی گاراژ و پارکینگ ویژه خودروهای باری سنگین مواجه هستیم و تعداد گاراژها در این شهر به نسبت گذشته افزایش نداشته و کمتر از ۵ گاراژ در این شهر وجود دارد.  

وی بیان می‌کند: توقف تریلی‌ها به خیابان‌ها محدودیتی ندارد و برخی کامیون‌ها و تریلی‌ها در داخل کوچه‌ها هم توقف می‌کنند. این مساله شکایت شهروندان و کاهش امنیت شهر را در پی دارد. بر همین اساس با همکاری خود راننده‌ها و انجمن رانندگان و اتحادیه‌های مربوطه اقداماتی آغاز شده و از کارخانه‌ها هم خواسته شده زمان بارگیری و تخلیه بار خود را منظم‌ و کوتاه‌تر کنند. فرماندار بناب از در نظر گرفتن زمینی ۵ هکتاری در خارج از بناب برای احداث پارکینگ بزرگ تریلی خبر می‌دهد و می‌گوید: اقدامات تملک و کسب مجوزهای لازم در حال انجام است و اتحادیه کامیون‌داران بناب متولی اجرای کار است. در این زمینه با همکاری بخش خصوصی این پارکینگ احداث خواهد شد.  وی عنوان می‌کند: امیدواریم هرچه سریع‌تر پل معلم در این شهر به بهره‌برداری برسد تا توقف‌های مشکل‌ساز در اطراف این پل و میدان ورودی برطرف شود. با تکمیل این طرح کامیون‌های عبوری هم دیگر وارد شهر نمی‌شوند؛ البته تحقق این مهم همکاری مسئولان استانی و کشوری را طلب می‌کند.

کد خبر 457514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha