مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار: نشست شهرداران استان یزد با رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با این تاکید همراه بود که شهرداری بافق فراتر از انتظار عمل کرده است و می‌تواند برای سایر شهرها الگو باشد.

چرخه گردشگری بافق تکمیل می‌شود

«مهدی جمالی‌نژاد» رئیس سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور با بیان این‌که شهرداری بافق از اعتبارات تخصیصی به نحو مطلوب استفاده می‌کند، گفته بود که بافق قابلیت انتقال تجربه به سایر شهرستان‌ها در زمینه شهرسازی به‌ویژه در حوزه گردشگری را دارد. از دیگر موارد اشاره‌ شده در این نشست اشاره به اقدامات خلاقانه و نوآوری شهرداری بافق برای هر رهگذر و ایجاد محیط لذت‌بخش و دلپذیر بود. رئیس سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور همچنین به فضاسازی نوین و توسعه پایدار شهری در یک شهر کویری همچون بافق اشاره کرد که کاری بسیار ارزشمند، مثال‌زدنی و حائز اهمیتاست.

جمالی‌نژاد هر نوع کمک به بافق را نوعی سرمایه‌گذاری ارزشمند و قابل توجیه دانسته و گفته بود که شهرداری بافق از اعتبارات تخصیصی به نحو مطلوب و در راستای پیشبرد اهداف و جلب رضایت شهروندان استفاده می‌کند. وی تاکید کرده بود که برخی از اقدامات چند سال اخیر شهرداری بافق در زمینه‌های مختلف که شامل ایجاد پارک بانوان، پارک آبشار، برگزاری جشنواره‌های نوروزی و تابستانی و برگزاری نخستین سمپوزیوم ساخت مجسمه‌های شنی در شهرهای کویری ایران است، در کشور کم‌نظیر است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری با «سیدعلی نوروززاده» شهردار بافق را درباره اقداماتی که می‌تواند برای سایر شهرهای استان الگو باشد، می‌خوانید.

  • کدام حوزه‌های کاری شهرداری بسیار مورد اقبال قرار گرفته است؟

حوزه‌هایی که شهرداری بافق سعی کرده است به صورت خاص به آن بپردازد و مورد اقبال قرار گرفته است چند موضوع است. یکی از این موارد برنامه‌ریزی برای پروژه‌هایی که باید انجام شود با حضور مشاوران خوب و زبده و طراز اول کشور است. شهرداری بافق همواره از حضور مشاوران به‌ویژه در حوزه‌هایی که می‌تواند فضای بهتری را برای زندگی شهروندان ایجاد کند، استفاده می‌کند. برای مثال می‌توان به مجموعه آبشار اشاره کرد که با همراهی مشاوران مطرح و خوب کشوری اجرا شده و تلاش کردیم که مجموعه‌ای را ایجاد کنیم که در کشور بهترین باشد. احترام به شهروندان و گردشگران یکی دیگر از مباحث مهم برای شهرداری بافق است، از این رو خدماتی که ایجاد شده است همواره با احترام به مخاطبان همراه بوده است. باغ ایرانی نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که قطعا در کارنامه شهرداری بافق می‌درخشد، چراکه هر چند ساخت آن در حال حاضر شروع شده است اما با انتخاب مشاور خوب و طراح توانمند با افق دید وسیع آینده خوبی را برای شهر بافق رقم خواهد زد.

  • گفته می‌شود که برخی از اقداماتی که شهرداری بافق انجام می‌دهد، در زمره وظایف شهرداری‌ها نیست، این موضوع را تأیید می‌کنید؟

توجه و تلاش ویژه شده است که شهرداری بافق فراتر از یک نهاد خدماتی و عمرانی قلمداد شود و به عنوان یک نهاد اجتماعی وارد عمل شود، چراکه جدای بحث خدماتی و عمرانی، نیاز است به نشاط مردم پرداخته شود و سلامت جسم و روح مردم مورد توجه قرار گیرد. تمام فعالیت شهرداری‌ها اعم از مباحث ترافیکی و حمل‌ونقل، نظافت، خدمات آتش‌نشانی، جمع‌آوری زباله، توسعه فضای سبز و ساخت‌وساز مجاز با رعایت استانداردها در راستای سلامت مردم است. اما نباید فراموش کرد که سلامت روح هم نیاز است و در تکالیف شهرداری‌ها آمده است که باید به این موضوع توجه داشته باشند که به صورت مستمر در تمام سنین مردم شهرداری را از خودشان بدانند. باز هم تاکید می‌کنم که شهرداری برای همه و شهر هم متعلق به همه شهروندان است. وقتی ببینند مجموعه شهرداری در موضوعات مختلف از جمله برگزاری جشنواره‌ها، دوره‌های آموزشی، ایجاد برنامه‌های ورزشی و پارک مناسب، برگزاری نمایشگاه‌ها و حضور در بین گروه‌های موثر جامعه و اخذ مشاوره از آنها، سعی می‌کند در خدمت مردم باشد، باعث می‌شود که نگاه به شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی تقویت شود.

  • برای این‌که شهروندان رضایت بیشتری از شهر داشته باشند، چه اقداماتی انجام شده است؟

شهر بافق پتانسیل‌های بسیاری برای جذب گردشگر دارد اما تا زمانی که شهر برای شهروندانش جذاب نباشد، نمی‌تواند برای مهمانانش جذاب باشد. این اتفاق خوب برای شهر بافق رقم خورده و رضایت نسبی شهروندان اخذ شده است اما این روند باید ادامه یابد و کامل شود. یکی از اقدامات شهرداری هم برای شهروندان و هم گردشگران توجه به بافت تاریخی، بهسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی ورودی شهر است.

  • در حوزه گردشگری چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

در سال ۹۵ در مراسم تجلیل از فعالان عرصه گردشگری از شهردار وقت بافق به عنوان دومین شهردار برگزیده کشور در حوزه گردشگری تقدیر شد. بافق پتانسیل‌های بسیار متنوعی دارد و لازم است که این پتانسیل‌ها تجهیز شوند تا در حوزه گردشگری به کار بیایند. این شهر کویر بسیار زیبایی دارد که با ایجاد کمپ‌ها و بهینه شدن وضعیتشان سرآمد هستند. دسترسی به کمپ‌ها بسیار آسان است و از امنیت و زیرساخت‌های لازم هم برخوردار هستند. ژئوتوریسم این شهرستان در مجموعه معدن چغارت، بناهای متنوع تاریخی، دست‌ساخته‌های جدید از جمله مجموعه آبشار، نقاط قوت برای جذب گردشگر هستند. ظرفیت مراکز اقامتی این شهرستان از هتل چهارستاره تا بوم‌گردی‌های بسیار همه مورد توجه و نیاز گردشگران است.

  • برای فعالیت در همه این حوزه‌ها مشکل مالی نداشتید؟ چراکه این روزها همه شهرداری‌ها از نبود ‌اعتبار و کمبود بودجه دم می‌زنند.

شهرداری‌ها برای بحث‌های درآمدی ظرفیت‌های بسیار متنوعی دارند که باید از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنند. کنترل هزینه‌ها نیز بسیار مهم است. بحث زیرساخت‌های شهری هم مهم است چراکه اگر خواسته باشیم با سرمایه‌گذار مشارکت کنیم، یکی از اولویت‌های بخش خصوصی زیرساخت‌ها و دومی ‌اعتمادسازی از سوی شهرداری است. هر چند روابط بین شهرداری‌ها و سرمایه‌گذار ممکن است ایراداتی داشته باشد اما نمی‌شود با یک ایراد جزئی قید سرمایه‌گذار زده شود، بلکه باید در صدد رفع عیوب باشیم. در نهایت حمایت از سرمایه‌گذار خصوصی در این مقطع بسیار مهم است و سرمایه‌گذار در طرف دیگر قضیه هم باید از این همکاری راضی باشد. از سوی دیگر شهرداران هم باید ریسک کنند و در شرایطی که مشکلات اقتصادی وجود دارد هم باید حرکت کنند تا به نتیجه برسند.

  • تعامل دستگاه‌های بافق برای تحقق موفقیت‌ها در این شهر را چگونه می‌بینید؟

تعامل دستگاه‌ها خوب است، هرچند همیشه فضا برای بهتر شدن و تعامل بیشتر وجود دارد. با توجه به این‌که شهرداری‌ها پیشانی رضایت‌مندی مردم هستند، باید نگاه‌ها به سمت و سویی باشد که شهرداری‌ها به مدیریت واحد شهری برسند. شهرداری‌ها در صورتی بالغ می‌شوند و شهرها توسعه پیدا می‌کنند که مدیریت واحد شهری محقق شود. تا رسیدن به این هدف، دستگاه‌هایی که می‌توانستند کمک کنند که شهر و شهرداری موفق باشند، کمک کرده‌اند.  

  • ساخت باغ ایرانی

شهردار بافق از تصویب درخواست وام شهرداری بافق در کارگروه استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این تسهیلات در کارگروه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد تا با ساخت باغ ایرانی، چرخه گردشگری بافق کامل شود. «سیدعلی نوروززاده» همچنین از برگزاری مناقصه، تعیین پیمانکار و آغاز ساخت مجموعه فرهنگی- تفریحی باغ ایرانی خبر می‌دهد و می‌افزاید: این طرح با پیش‌بینی اعتباری افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال برای رفاه حال مردم و افزایش نشاط شهروندان در آینده نزدیک ایجاد می‌شود.

  • آینده زیبا در انتظار بافق

شهرستان بافق از دیرباز به شهر آهن و آفتاب شهره است اما امروز از همین ظرفیت‌ها برای تقویت گردشگری بهره‌برداری می‌شود، به طوری که بهترین معادن کشور، بهترین کمپ‌های کویرنوردی استان و بهترین خرمای استان یزد در این شهرستان یافت می‌شود. بافق یکی از معدود شهرستان‌های استان یزد است که هتل چهارستاره دارد و بوم‌گردی‌های بسیاری نیز برای اقامت گردشگران در شهر و روستاهای کویری زیبای آن وجود دارد. تلاش‌های بسیاری برای توسعه هرچه بیشتر بافق صورت گرفته است به طوری که با ارتقای خدمات شاهد مهاجرت معکوس بافقی‌ها از دیگر شهرهای استان به شهر خودشان هستیم و حتی روستاییان نیز به زادگاهشان برگشته‌اند از این رو پیش‌بینی می‌شود که جمعیت بافق در سرشماری آینده افزایش یابد.

فرماندار بافق، می‌گوید: در سطح کلان شهرستان برای ماندگاری جمعیت تلاش شده است تا بافقی‌های سراسر کشور و روستاییانی که از روستاهای بافق مهاجرت کرده‌اند به این شهرستان برگردند.   «محمد زاده‌رحمانی» می‌افزاید: ماندگاری جمعیت با ایجاد اشتغال با توسعه صنایع محقق خواهد شد. به این ترتیب نرخ بیکاری شهرستان که در حال حاضر تک‌رقمی‌ است به صفر نزدیک خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین برای تقویت گردشگری این شهرستان هم‌افزایی با اداره کل محیط‌زیست صورت گرفته است که در اقلیم کویر و منابع محدود، زیباترین و شادترین محیط با عناصر آب، خاک و گیاه ایجاد شود.
فرماندار بافق به اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب فضای سبز به عنوان اولین شهرستان در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: این اقدامات با توجه به محدودیت منابع آبی از سوی شهرداری اجرا شده است. وی به انعقاد تفاهم‌نامه روشنایی شرکت برق به صورت مشارکتی، تفاهم‌نامه با اداره کل اوقاف برای همگنی بیشتر آستان امام‌زاده عبدالله(ع) و ایجاد چند موزه تخصصی و موزه مردم‌شناسی در بافق اشاره می‌کند.

فرماندار بافق با تاکید بر این‌که هیچ دستگاهی در شهرستان به صورت جزیره‌ای کار نمی‌کند، می‌افزاید: همه طبق سند چشم‌اندازی که برای شهرستان نوشته شده است حرکت می‌کنند. زاده‌رحمانی درباره گردشگری بافق می‌گوید: در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر بافق، روستاها نیز به عنوان مکمل گردشگری وارد این عرصه شدند و در بسیاری از روستاها بوم‌گردی‌های برای اقامت گردشگران ایجاد شده است.  وی با اشاره به ارتقای فرهنگ عمومی، از تلاش برای بهبود رفتار مردم شهرستان با گردشگران و انتقال ارزش‌های بافق به آنها خبر می‌دهد.  فرماندار بافق می‌گوید: در آینده شهرستان بافق شهرستانی با افزایش جمعیت با کمترین نرخ بیکاری خواهد بود که زنجیره فولاد در آن تکمیل شده و صنایع جوار معدنی هم شکل گرفته است و اقتصادی گردشگری و کشاورزی هم به اقتصادی معدنی آن افزوده خواهد شد.

کد خبر 457512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha