مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

حمید نصرتی‌قانعی-  زنجان ـ خبرنگار: استان زنجان در مسیر عبور زائران استان‌های همجوار، شمالی و شمال غربی قرار دارد؛ زائرانی که راهی طولانی را طی می‌کنند تا روز اربعین در حرم امام حسین ‌(ع) باشند و با آرمان‌های شهید جوانان بهشت تجدید بیعت کنند. =

زائران اربعين حسيني

این حضور میلیونی و گسترده به خدمات دائمی و شبانه‌روزی نیاز دارد که بتواند پاسخ شایسته‌ای به دلباختگی عزاداران حضرت ابی‌عبدالله امام حسین ‌(ع) بدهد. حال باید دید استان زنجان چه برنامه‌ای برای این همه عاشقی دارد.  

  • ۸ کمیته

فرماندار شهرستان زنجان می‌گوید: در مرکز استان و شهرستان زنجان با هماهنگی بین‌ بخشی، برون‌دستگاهی و درون‌دستگاهی برای ارائه خدمات در قالب کمیته‌های هشت‌گانه برنامه‌ریزی‌ شده است و آماده پذیرایی، هدایت و استقبال از زائران عتبات عالیات برای حضور در مراسم اربعین حسینی هستیم. تاکنون ۴ جلسه هماهنگی ستاد اربعین در مرکز استان شهرستان زنجان برگزار شده است.  رضا عسگری ادامه می‌دهد: در استان ۱۶ تا ۱۷ موکب برای خدمات‌رسانی پیش‌بینی شده است که ۱۳ تا ۱۴ موکب آن مربوط به شهرستان زنجان است.

با توجه به اتفاقهای اخیر در عراق و بسته شدن مرز خسروی، تردد از سایر مرزها برای زائران اربعین وجود دارد و هر زمان مسئولان اعلام کنند امکان تردد زائران از مرز خسروی هم امکان¬پذیر می شود.  تامین امنیت زائران با هماهنگی ستاد اربعین کشور اولویت همیشگی بوده و هست.  البته مرز خسروی مانند مرز مهران ۲۴ ساعته فعالیت ندارد و باید زائران اربعین استان زنجان به این موضوع توجه کنند و در ساعات تعیین‌شده به مرز بروند.

  • توزیع بسته‌های فرهنگی

فرماندار شهرستان زنجان بیان می‌کند: استان زنجان در مسیر استان‌های همجوار مانند آذربایجان و کشورهای خارجی مسلمان قرار دارد که از مسیر ایجرود به مراسم اربعین می‌روند. در این مسیر نیز موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران پیش‌بینی شده است در نزدیکی عوارضی حسینیه اعظم را در نظر گرفته‌ایم که به همراه مواد غذایی تعیین‌شده بسته‌های فرهنگی هم توزیع خواهد شد. اتحادیه نانوایان زنجان هم با هماهنگی انجام‌شده در مسیر نجف و کربلا برای زائران نان می‌پزند.  عسگری می‌افزاید: مدیران دستگاه‌های اجرایی در بازه ‌زمانی عبور زائران در شهرستان حضور مستمر دارند تا خودشان همه امور را مدیریت کنند. برای آن‌که در ارائه خدمات روزانه مردم هم وقفه‌ای ایجاد نشود این کار مدیریت خواهد شد.  

  • پیش‌بینی اتوبوس

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان می‌گوید: طرح راهداری اربعین به صورت کشوری از ۱۷ مهر آغاز می‌شود و تا سوم آبان‌ماه ادامه دارد. براساس این طرح، از مجموع ۱۸۰ دستگاه اتوبوس شرکت‌های مسافری استان زنجان ۱۵۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال و جابه‌جایی زائران پیش‌بینی شده است. امسال افزون بر مرز مهران، مرز خسروی نیز برای عبور زائران پیش‌بینی شده است و زائران اربعین استان از مرز خسروی خارج خواهند شد. ویژگی خاص مرز خسروی این است که بین ساعت ۷ تا ۱۹ آماده خروج زائران است و زائران باید ۲ ساعت قبل از این زمان برای انجام امور مرتبط در مرز حضور داشته باشند.

عبدالحسین علی‌اکبری با یادآوری این‌که ۴۰ شرکت مسافری استان زنجان آماده انتقال زائران در این بازه ‌زمانی است، ادامه می‌دهد: برگشت زائران از اواخر ماه مهر آغاز می‌شود که برای آن هم برنامه‌ریزی شده است. هنگام برگشت زائران نیز برای کاهش ترافیک بر عکس انتقال یک مرحله‌ای زائران به مرز، برگشت ۲ مرحله‌ای پیش‌بینی شده است. زائران عتبات در یک مرحله از مرز به استان همدان منتقل می‌شوند و سپس از این استان به استان زنجان انتقال خواهند یافت. برای برقراری هماهنگی و تامین اتوبوس نیز همکاران راهداری استان زنجان در پایانه‌های مسافری استان‌های کرمانشاه و همدان حضور دارند.

  • نظارت بر خدمات ناوگان 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به این‌که برای آماده‌سازی توقفگاه‌ اتوبوس‌ها در مرز ۳ دستگاه خودرو اعزام شده است، اظهار می‌کند: تاکنون آمار زائران اربعین استان زنجان حدود ۱۰ هزار و ۴۱ نفر ثبت شده است که پیش‌بینی می‌کنیم افزایش یابد، چراکه ویزا هم امسال حذف شده است. در استان زنجان ۱۹ مجتمع‌ خدماتی رفاهی بین‌راهی داریم که از این تعداد ۵ مجتمع در مسیر عبور ‌زائران است و برای ارائه خدمات به زائران هم با هماهنگی با بخش خصوصی آماده شده است. با هماهنگی راه‌آهن و خودروهای سواری پلاک عمومی استان زنجان (۵۰۰ دستگاه)، کمبود احتمالی اتوبوس‌ها را در این بازه‌ زمانی در استان جبران خواهیم کرد تا برای تردد شهروندان زنجانی به سایر نقاط کشور و به خصوص تهران مشکلی نباشد. تعرفه انتقال زائران را انجمن‌های صنفی تعیین می‌کنند.

استفاده از اتوبوس دربستی هم ممنوع است مگر این‌که مجوز بگیرند. علی‌اکبری در پاسخ به این سوال همشهری که سال قبل شهروندان زنجانی از ارائه خدمات ناوگان گلایه‌ داشتند برای کاهش آن چه اقدامی انجام داده‌اید، می‌گوید: سال گذشته پایانه برکت مرز مهران برای ناوگان استان زنجان پیش‌بینی شده بود که مشکلاتی مانند نبود آسفالت مناسب، نبود سکوی اختصاصی برای اتوبوس‌های هر استان، نبود فروشگاه‌های مناسب برای خرید نیاز راهپیمایان و زائران اربعین وجود داشت و نارضایتی ایجاد کرد. امسال برای استان زنجان مرز خسروی پیش‌بینی شده است و امیدواریم مشکلات سال قبل وجود نداشته باشد. سال قبل هم با حضور مداوم رئیس اداره مسافر و نظارت راهداری زنجان در پایانه برکت نهایت سعیمان را به ‌کار بردیم تا ناوگان مورد نیاز برای انتقال زائران استان زنجان تامین شود.  

  • افزایش هزینه‌ها 

یکی از نارضایتی‌ها و گلایه همیشگی زائران مراسم اربعین حسینی افزایش هزینه ناوگان اتوبوسی برای انتقال زائران است. رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافری زنجان توضیح می‌دهد: امسال افزایش نرخ مسافری برای ناوگان اتوبوس در هنگام انتقال زائران اربعین نداریم فقط چون اتوبوس‌ها یک سر خالی باید برگردند هزینه هر مسافر ۲ برابر محاسبه می‌شود. سال قبل نرخ کرایه ۷۰ هزار تومان بود که ۲ برابر آن ۱۴۰ هزار تومان می‌شود. رانندگان بعد از رساندن مسافران به مرز، اجازه مسافرگیری هنگام برگشت ندارند و باید خالی به زنجان برگردند. سال گذشته هر دستگاه اتوبوس روزانه حداقل یک سرویس با اتوبوس وی‌آی‌پی ۲۵ نفری به زائران ارائه می‌کرد. امسال ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برای ارائه خدمات پیش‌بینی کرده‌ایم. از این تعداد ۳۰ تا ۴۰ دستگاه هم مجوز عبور از مرز دارند که باید بعد از ۲۴ ساعت مجدد به خاک ایران برگردند.  

حسن امیریان در پاسخ به این سوال همشهری که آیا مردم برای رسیدن به مرز از ناوگان عمومی سواری نیز استفاده می‌کنند، تصریح می‌کند: تاکنون به دلیل افزایش هزینه‌ها تقاضایی نداشته‌ایم و بیشتر متقاضی استفاده از ناوگان اتوبوس هستند و برخی هم با وسیله شخصی خود عازم این سفر می‌شوند. برای عبور اتوبوس‌ها از مرز فقط مرز چزابه پیش‌بینی شده است که از زنجان تا این مرز مسافت ۱۷ تا ۱۸ ساعت است.

هزینه هر نفر ۸۰۰ هزار ‌تومان است و دلیل افزایش هزینه مربوط به هزینه‌های ترانزیت و گمرگ است که کشور عراق دریافت می‌کند. اگر امکان خروج ناوگان اتوبوس زائران از مرز مهران یا خسروی وجود داشت، هزینه‌ها نصف می‌شد. تصور می‌کنم با این هزینه‌ها استقبال خروج اتوبوسی زائران از مرز چزابه کاهش یابد. عراقی‌ها هزینه‌های زیادی می‌گیرند که مسئولان باید رایزنی کنند تا کاهش یابد. وی می‌افزاید: فروش بلیت نیز به صورت حضوری و پیش‌فروش اینترنتی است که از روزهای آینده آغاز خواهد شد. به زائرانی که قصد عزیمت گروهی یا کاروانی دارند توصیه می‌کنیم حتما با شرکت‌ها قرارداد ببندند و از بستن قرارداد با رانندگان خودداری کنند. اتوبوس‌هایی که به خاک عراق وارد می‌شوند علاوه بر این‌که باید بعد از ۲۴ ساعت خاک عراق را ترک کنند، نباید بیش از ۳ سال نیز فعالیت داشته باشند.  

  • ارائه خدمات امدادی در مسیر زائران

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان درباره تدابیر تامین خدمات ‌امدادی برای زائران اربعین استان زنجان می‌گوید: استان زنجان ۱۱ پایگاه ثابت امدادی دارد که در این مدت ۷ پایگاه سیار نیز برای افزایش امدادرسانی افزوده می‌شود. هر پایگاه امدادی براساس استاندارد موجود یک دستگاه آمبولانس، ست‌های نجات مصدومان و نیروهای امدادی آموزش‌دیده مستقر دارد تا در زمان ضرورت خدمات مناسب را ارائه کنند. نمازخانه‌ها و پایگاه‌ها هم آماده استقبال از زائران اربعین حسینی در بازه زمانی رفت و برگشت هستند.  شهرام میرزایی خاطرنشان می‌کند: از استان زنجان ۲ دستگاه آمبولانس به عراق و کربلا با ۴نفر نیرو اعزام می‌شود و یک‌ دستگاه نیز در مرز مهران مستقر خواهد شد. ۱۰۰ نفر نیرو هم آماده امدادرسانی شبانه‌روزی در این روزها در مسیر زائران هستند. همه پایگاه‌های امداد جاده‌ای برای اسکان اضطراری تجهیز شده‌اند و در زنجان برای ارائه خدمات به زائران مشکلی نداریم. وی ادامه می‌دهد: بیشترین مدیریت ترافیک عبور زائران ۱۰ روز مانده به مراسم تا یک هفته بعد از مراسم است که نیروهای امدادگر استان زنجان برای خدمات‌رسانی آماده شده‌اند.

کد خبر 457510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha