مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت-خبرنگار :  یکی از راه‌های توسعه اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی با رویکرد تسهیل بوروکراسی اداری است.

شهرك صنعتي رشت

گیلان یکی از استان‌های خوش آب و هوا و معتدل است که محیط ‌زیست آسیب‌پذیر و شکننده‌ای دارد. از این رو برای هر پروژه سرمایه‌گذاری باید مباحث فنی سرمایه‌گذاری لحاظ شود. از آنجا که گیلان در مسیر نوستراک (کریدور بین‌المللی شمال-جنوب) قرار دارد، بهترین منطقه برای اتصال به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خزر است. از سوی دیگر رونق گردشگری در این استان موجب جذابیت سرمایه‌گذاری شده است، اما برای تحقق جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در این استان، هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، سیاست‌گذاری مناسب و کاهش بوروکراسی اداری نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

در حالی که با پشتیبانی از سرمایه‌گذاران و فراهم کردن زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توان به بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد منطقه کمک کرد، وجود برخی مشکلات سبب شده که گیلان در جذب سرمایه‌گذاران عملکرد مناسبی نداشته باشد. برای رفع این مشکل به نظر می‌رسد که پرهیز از موازی‌کاری یکی از اصول مهم و اولیه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر یکی از مشکلات، پایش نشدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و آماده نکردن بسته‌های سرمایه‌گذاری برای عرضه به سرمایه‌گذاران است. تا زمانی که بسته تعریف شده‌ای موجود نباشد، سرمایه‌گذاران مرجع مشخصی برای آشنایی با فرصت‌های بالقوه استان ندارند. به نظر می‌رسد این جای خالی در نگاه مدیران استان به شکل جدی مورد توجه و رویکرد جدیدی به این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. اخیرا استاندار گیلان گفت که قرار است در همه شهرستان‌ها ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری با نگاهی دقیق‌تر سنجیده شوند.

  • طولانی شدن پروسه صدور مجوزها

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان در این رابطه از فعال شدن کارگروه‌های فنی بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: یکی از مشکلات مهم در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها آشنا نبودن با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نبود اطلاع‌رسانی درست در مورد ضوابط و قوانین است که گاهی موجب طولانی شدن پروسه صدور مجوزها و اجرای طرح‌ها می‌شود. در این زمینه به راهنمایی‌های مناسب و هدایت‌ کارشناسی متقاضیان با تشریح شفاف ضوابط و مقررات‌های حاکم در دستگاه‌های اجرایی و همچنین اصلاح فرایندهای اداری نیاز است. ضمن این‌که رویکرد مدیریت‌ها نیز باید تغییر کند.

«یونس رنجکش» بیان کرد: گیلان از لحاظ برخورداری از مزیت‌های مختلف و متنوع جذابیت‌های زیادی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری دارد. در صورت تصمیم‌گیری‌ درست در کمیته‌های فنی می‌توان زمینه تشویق، پشتیبانی و تسریع در صدور مجوزهای لازم و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری را زودتر فراهم کرد.

وی به برنامه‌ریزی برای تشکیل کارگروه‌های فنی در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: در این کارگروه‌ها فرصت‌های شناسایی شده برای سرمایه‌گذاری از سوی اعضا بر اساس ضوابط و شرایط قانونی دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. این مسئول ادامه داد: با توجه به ماموریت‌های اداره کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری در شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری‌ها، تلاش شده تا با هماهنگی فرمانداری‌های استان فرصت‌های موجود در هر منطقه شناسایی شوند.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان درباره تعداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده در استان اظهار کرد: تاکنون در بیش از ۳۰ بخش این فرصت‌ها در شهرستان‌ها شناسایی شده است. از این پس مهم‌ترین اقدام، بررسی این فرصت‌ها در گروه‌های فنی شهرستان‌ها و سپس در استان است تا بتوانیم شناسنامه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تدوین کنیم. رنجکش تصریح کرد: گیلان از قابلیت‌های بالایی در زمینه سرمایه‌گذاری برخوردار است. دولت با نگاهی کلان و استانداری در گستره‌ای منطقه‌ای تمام تلاش خود را معطوف به هدف‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذاران و حضور بخش خصوصی در ایجاد کسب و کارها کرده است.

  • رتبه پایین سرمایه‌گذاری 

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گیلان نیز با بیان این‌که ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ضروری است و سبب رونق تولید و اشتغال پایدار می‌شود، گفت: رتبه سرمایه‌گذاری در گیلان پایین است و باید تلاش شود که این ظرفیت‌ها، شناسایی و به سرمایه‌گذار معرفی شوند. «منصور مولایی‌پور» ادامه داد: یکی از اهداف این اداره کل شناسایی مشکلات در مسیر سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران و کوتاه کردن پیچ و خم‌های اداری است تا راه سرمایه‌گذاری هموار شود و سرمایه‌گذاران دغدغه‌ای نداشته باشند. در این زمینه ضروری است که فرمانداران شهرستان‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را فراهم کنند.

وی افزود: تاکنون ۲۲ طرح اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش اقتصادی ۴۲۸ میلیون دلار در استان به طور رسمی ثبت شده است. همچنین ۱۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری غیر پوششی خارجی در گیلان جذب و ۴۳ فرصت سرمایه‌گذاری نیز طی سال گذشته در جریان سفر رئیس‌جمهوری به گیلان شناسایی شده است. مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گیلان با اشاره به تشکیل کارگروه پایش محیط کسب و کار در گیلان اظهار کرد: یکی از وظایف اداره کل امور اقتصاد و دارایی، تسهیلگری در بخش سرمایه‌گذاری و رفع قوانین دست‌وپاگیر در مسیر سرمایه‌گذاری‌ها و تبدیل فرصت‌ها به کسب و کار است.

به گفته وی، به منظور ایجاد وحدت رویه و یکسان‌سازی در ارائه اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی، «مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی» استان در این اداره کل به عنوان کانون مراجعه متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تشکیل شده است. این مسئول بیان کرد: مطالعات اقتصادی و زیست‌محیطی و اخذ مجوزهای منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها باید پیش از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود. اگر بسترهای لازم برای اجرای طرح در شهرستان‌های گیلان آماده باشد، اداره کل امور اقتصادی و دارایی برای معرفی سرمایه‌گذار و حمایت از طرح، آماده است.

  • چابک‌سازی فضاها و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی گیلان

استاندار گیلان با تاکید بر این‌که باید فضاهای موجود را چابک‌سازی کرد، گفت: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و صنایع تجمیعی، شیلات، آبزی‌پروری و حمایت از محصول استراتژیک برنج از جمله مواردی هستند که باید در کمیته‌های تخصصی مورد توجه و بررسی قرار گیرند. «ارسلان زارع» با اشاره به تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری و صادرات را مولفه رشد اقتصادی عنوان کرد و افزود: با شناسایی و تقویت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، حل مشکلات موجود، افزایش کیفیت و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی گیلان می‌توانیم به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک کنیم.

کد خبر 457479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha