دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: یکی از اقدامات مهمی که می‌تواند در حفظ داشته‌های فرهنگی‌مان تاثیر بسزایی داشته باشد، ثبت این داشته‌ها در تقویم سالانه است.

گویش‌های لرستان

یکی از برنامه‌های پیشنهادی برای ثبت مناسبت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی لرستان در تقویم سالانه، ثبت گویش‌های محلی این استان است. لرستان دارای طیف وسیعی از گویش‌هاست که دامنه آن به خارج از استان و استان‌های هم‌مرز لرستان نیز می‌رسد. وجود گویش‌هایی همچون لکی، بختیاری، بروجردی، سیلاخوری و حتی ترکی در لرستان، لزوم ثبت آنها را در تقویم سالانه صدچندان می‌کند.

  • تنوع گویش‌های محلی لرستان

مسئول حوزه زبان‌شناسی کتیبه‌ها و متون میراث فرهنگی لرستان می‌گوید: گویش لری شامل طیفی از تنوع واژگانی، آوایی و ساختاری نزدیک به هم و رایج در مرکز و جنوب لرستان و بخش‌های هم‌مرز با خوزستان و ایلام است.   «مهرداد زرین‌جویی» می‌افزاید: گویش لکی نیز شامل طیفی از تنوع واژگانی، آوایی و ساختاری نزدیک به هم و رایج در بخش‌هایی از شمال، شمال غرب لرستان و نواحی هم‌مرز با استان‌های کرمانشاه و ایلام است.  

وی اظهار می‌کند: همچنین گویش بختیاری شامل طیفی از تنوع واژگانی، آوایی و ساختاری نزدیک به هم و رایج در بخش‌هایی از شمال شرق، شرق و جنوب شرق لرستان و نواحی هم‌مرز با چهارمحال و بختیاری و اصفهان است. زرین‌جویی به دیگر گویش‌های رایج در استان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: یک گویش هم داریم با عنوان بروجردی و سیلاخوری که شامل طیفی از تنوع واژگانی، آوایی و ساختاری نزدیک به هم و رایج در بخش‌های شمال و شرق لرستان تا نواحی هم‌مرز با استان همدان است.  

وی می‌گوید: گویش جاپلقی نیز شامل طیفی از تنوع واژگانی، آوایی و ساختاری نزدیک به هم و رایج در بخش‌های شمال شرقی لرستان تا نواحی هم‌مرز با استان مرکزی است. این مسئول ادامه می‌دهد می‌کند: گویش نادر و در حال فراموشی لوطی‌ها هم شامل طیفی از تنوع واژگانی، آوایی و ساختاری نزدیک به هم و رایج در بخش‌های پراکنده‌ای از شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت و دوره‌ چگنی است. وی می‌گوید: ما در استان گویش ترکی هم داریم که شامل طیفی از تنوع واژگانی، آوایی و ساختاری نزدیک به هم و رایج در بخش‌های پراکنده‌ای از شهرستان‌های ازنا، بروجرد و نواحی هم‌مرز با استان‌های همدان و مرکزی است.  

  • موارد مهم برای ثبت در تقویم 

زرین‌جویی در زمینه برنامه‌های پیشنهادی به منظور تحقق مناسبت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی لرستان در تقویم سالانه بیان می‌کند: انگیزه‌ها، دلایل، اهمیت، تعاریف، ارزش‌گذاری منطقه‌ای، ملی و جهانی، نظرسنجی عمومی و معرفی بخش‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با موضوع روز زبان‌ها و گویش‌های محلی موارد و فاکتورهایی هستند که برای ثبت یک گویش در تقویم سالانه اهمیت دارند.

وی می‌افزاید: در راستای انگیزه موجود می‌توان گفت هماهنگی با مناسبت‌های ملی و جهانی یونسکو در احترام گذاشتن به تنوع فرهنگی (کنوانسیون ۲۰۰۳)، پاسخ‌دهی به نیازمندی‌های خرده‌فرهنگ‌های قومی و محلی و بازنمایی سنت‌های بومی وجود دارد. مسئول حوزه زبان‌شناسی کتیبه‌ها و متون میراث فرهنگی لرستان می‌گوید: از جمله دلایل ثبت مناسبت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی لرستان در تقویم سالانه می‌توان به افزایش توان رقابت با جهانی‌سازی سرمایه‌داری عنان‌گسیخته در عرصه فرهنگ محلی و بومی، حفظ میراث شفاهی بومی و اقتصادی کردن میراث شفاهی اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: ثبت گویش لری در تقویم سالانه از جهات مختلف دارای اهمیت‌ است که از جمله آنها می‌توان به تبیین جایگاه تاریخی گویش‌های رایج و زنده در لرستان، پیوستگی گویش‌های رایج در لرستان با زبان‌های ایرانی (اوستایی، پارسی باستان، پهلوی و... ) و تشکیل و تکمیل بانک اطلاعات واژگانی و ساختاری زبان فارسی معیار اشاره کرد.

  • ارزش‌گذاری منطقه‌ای، ملی و جهانی برای ثبت

مسئول حوزه زبان‌شناسی کتیبه‌ها و متون میراث فرهنگی لرستان به ارزش‌گذاری منطقه‌ای، ملی و جهانی برای ثبت گویش لری در تقویم سالانه اشاره می‌کند و می‌گوید: این کار تبیین جایگاه، تنوع و گستردگی فرهنگ زبانی لرستان در زاگرس مرکزی، بازنمایی مرزهای بینِ زبانی در لرستان، تبیین تفاوت و تشابه زبانی با دیگر زبان‌های رایج در ایران و خارج از مرزهای سیاسی و جغرافیایی ایران، پیشنهاد ثبت ملی و جهانی گویش‌ها و زبان‌های رایج در لرستان و ایجاد پیوستگی فرهنگی و انسانی در ایران و جهان را به دنبال دارد.

کد خبر 457465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha