همشهری آنلاین: سفینه سطح‌نشین این‌سایت که روی کره مریخ قرار دارد، غرش‌های خفیف ناشی از لرزه‌های این کره و سایر صداها را ضبط کرده است.

مریخ

به گزارش آسوشیتدپرس دانشندان نمونه‌های صوتی ضبط‌شده بوسیله این سفینه از کره مریخ را منتشر کرده‌اند. این صداها برای این که قابل‌شنوایی برای انسان‌ها باشند، تشدید شده‌اند.

لرزه‌نگارهای سفینه‌ این‌سایت بیش از ۱۰۰ رویدارد لرزه‌ای را ثبت کرده‌اند، اما فقط ۲۱ مورد آنها آن قدر قوی هستند که لرزه مریخی شمرده شوند.

لرزه‌نگار روی سفینه که ساخت فرانسه است آنقدر حساس است که می‌تواند بادهای مریخی و حرکات بازوی روباتی و سایر سروصداهای مکانیکی مربوط به سفینه را ثبت کند.

سفینه این‌سایت در ماه نوامبر (آبان) سال گذشته میلادی روی مریخ نشست و نخستین صداهای لرزه ای در ماه آوریل (اردیبهشت) ضبط کرد.

سفینه این‌سایت همچنین مجهز به یک وسیله حفاری ساخت آلمان است که اکنون ماه‌هاست که غیرفعال است. دانشمندان قصد داشتند با کمک این مته دمای درونی سیاره را اندازه بگیرند.

این مته قرار بود که تا ۵ متر زیر سطح مریخ نفوذ کند، اما بیش از ۳۰ سانتی‌متر نتوانست حفاری انجام دهد. 

دانشمندان می‌گویند احتمالا شن‌های مریخی اصطکاک لازم برای حفاری را ایجاد نمی‌کنند و باعث می‌شوند مته به جای رفتن به عمق بیشتر به سمت بالا باز گردد و اطرافش یک حفره گسترده ایجاد کند.

کد خبر 457341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha