مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
۰ نفر

لیلا درخشان: زندگی در شهرهای بزرگ جهان، یکسان نیست. برخی از شهرها هزینه‌های بالایی برای شهروندانش دارد و برخی دیگر نیز ارزان هستند. اگر شهروند شهری بزرگ باشید، نسبت درآمد و هزینه‌هایتان باید دارای تناسب باشد.

خانه هاي اشرافي منهتن نيويورك

به زبانی ساده «دخل و خرج» باید به هم بخورد. نسبت درآمدها در برخی از شهرهای جهان بسیار بالاست. بی‌تردید هزینه‌ زندگی در آنها نیز بسیار زیاد است. به عنوان مثال یک کارگر ساده ساختمانی در شهری مانند زوریخ درآمد ماهانه ۶۵۰۰ دلار دارد. اما همین کارگر در شهری مانند قاهره در سال هزینه‌ای کمتر از یک ماه کار کردن در زوریخ را به دست می‌آورد. آنچه بیش از هر چیزی در رتبه‌بندی شهرهای جهان دارای اهمیت است، تناسب درآمدها و هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ است. هر ساله موسسه UBS فهرست گران‌ترین و ثروتمندترین شهرهای جهان را ارائه می‌دهد.

زوریخ، ژنو، اسلو، کپنهاگ و نیویورک  ۵ شهر گران‌قیمت جهان هستند که پس از آنها توکیو، میلان، لندن، شیکاگو و هلسینکی با کسب ۱۰رتبه برتر در این رقابت‌ها قرار دارند. «بررسی دخل و خرج» هرساله توسط مؤسسه مالی سوئیس UBS انجام می‌شود، که براساس آن میزان درآمد افراد در شهرهای بزرگ با هزینه آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بررسی در واقع براساس افراد ساکن این شهرها انجام می‌شود و از منظر گردشگری به آن توجه نشده‌است. درحالی‌که ممکن است زوریخ و ژنو برای بازدیدکنندگان گران به‌نظر برسند، ساکنان شهرها به‌دلیل درآمد بالا، از برخی از بالاترین قدرت خرید در شهرهایشان بهره‌مند می‌شوند. بالاترین میانگین درآمد دنیا در ژنو، زوریخ، لوکزامبورگ، لس‌آنجلس و کپنهاگ به‌دست می‌آید. به‌عنوان مثال در زوریخ، یک کارمند متوسط، فقط باید ۱۳دقیقه کار کند تا توانایی تهیه یک همبرگر بزرگ مک‌دونالد را داشته باشد. یک نیویورکی برای پرداخت یک همبرگر باید ۱۵دقیقه زحمت بکشد، درحالی‌که در نایروبی، شهری با کمترین قدرت خرید، به‌طور متوسط شهروند این شهر مجبور است بیش از ۲ ساعت در محل کار وقت بگذارد تا بتواند یک همبرگر بزرگ مک‌دونالد را تهیه کند.

قیمت یک فنجان قهوه در دوحه ۶.۴۰ دلار آمریکاست. اما همان قهوه در لاگوس ۰.۶۲دلار قیمت دارد. شهرهایی که یک فنجان قهوه ساده بیش از ۴دلار قیمت دارد شامل کپنهاگ (۶.۲۵دلار)، دوبی (۵.۷۰دلار)، زوریخ (۴.۹۸دلار)، پکن (۴.۴۲دلار)، وین (۴.۳۵دلار) و پاریس (۴.۱۳دلار) است. یک لندنی با هزینه‌ای معادل ۳.۸۸دلار برای صبحانه خود یک تکه کیک تهیه می‌کند.
در سال۲۰۱۲، هنگامی که نخستین گزارش از شهرهای ثروتمند و گران تهیه و منتشر شد، اسلو، زوریخ و توکیو پرهزینه‌ترین شهرهای جهان بودند؛ شهرهایی که زندگی در آن گران شده‌است. اما هم‌اکنون برخی شهرها تغییر کرده‌اند. به‌عنوان مثال میلان از رتبه۱۸ به ۷ در سال ۲۰۱۸، لندن از ۱۰ به ۸، شیکاگو از ۲۰ به ۹، اوکلند از ۲۵ به ۱۳ و سئول از ۳۷ به ۱۶ رسیده‌است. شهرهایی که در طول این سال‌ها ارزش بیشتری برای پول ملی‌ خود کسب کرده‌اند شامل توکیو، استکهلم، وین، مونیخ، رم و بارسلوناست.

  • گران‌ترین شهرهای جهان

براساس تحقیقات UBS، زوریخ، ژنو و اسلو گران‌ترین شهرهای جهان هستند. تخمین زده می‌شود که در ژنو به‌طور متوسط خانواده  ۳نفری معادل ۷۰۰دلار آمریکا برای موادغذایی هرماه هزینه می‌کنند. فقط یک سبد شامل موادغذایی در این شهرها ۷۰۰دلار قیمت دارد، در نیویورک ۴۸۰دلار، در پاریس ۴۲۶دلار، در لندن ۳۹۳دلار و در برلین نیز ۳۵۳دلار قیمت دارد. اما درحالی‌که تقریبا ۵دلار برای یک فنجان قهوه در زوریخ گران به‌نظر می‌رسد، اما گران‌ترین کاپوچینوی دنیا در کپنهاگ سرو می‌شود. در عین حال در میان کشورهای اروپایی، رومی‌ها کمتر از یک دلار برای اسپرسو صبح خود پرداخت می‌کنند.

  • ثروتمندترین شهرهای جهان

زوریخ و ژنو ممکن است در سطح جهان گران‌ترین شهرها باشند، اما ساکنان شاغل در این شهرها بالاترین دستمزدها را نیز دریافت می‌کنند. در واقع درآمد بالا در این شهرها هزینه‌های زیاد زندگی در آن را نیز جبران می‌کند. یک کارگر ساختمانی می‌تواند انتظار داشته باشد در یک سال معادل تقریباً ۷۰هزار دلار درآمد کسب کند، درحالی‌که همان کارگر در لندن فقط ۴۰هزار دلار دریافت می‌کند. در شهر نیویورک کارگران ساختمانی سالانه به‌طور متوسط ۳۱هزار دلار به‌دست می‌آورند. کارگران ساختمانی در لاگوس، نایروبی و قاهره کمتر از ۲هزار دلار در هر سال درآمد دارند.

  • قدرتمندترین شهرهای جهان

لس‌آنجلس به‌دلیل ترکیبی از درآمد متوسط بالا و قیمت‌های نسبتاً پایین در رتبه اول در شاخص قدرت خرید قرار دارد. همین امر در مورد میامی نیز صدق می‌کند، درحالی‌که شهرهای سوئیس، یعنی زوریخ و ژنو به‌دلیل درآمد متوسط بالا از یک سو و هزینه‌های بالا از سوی دیگر در رده پنجم قرار گرفته‌اند. به غیر از لوکزامبورگ، هیچ شهر اروپایی دیگری در فهرست قدرت خرید UBS در صدر جدول قدرتمندترین شهرهای جهان به لحاظ قدرت خرید قرار ندارد. مونیخ در رتبه یازدهم، فرانکفورت دوازدهم، برلین پانزدهم و وین شانزدهم فهرست شهرهای با قدرت خرید بالا جای گرفته‌اند. به‌دلیل قیمت‌های نسبتاً بالا، لندن پایین‌تر از شهرهایی مانند دوبلین، توکیو و استکهلم جای گرفته‌ است.

  • همبرگر بزرگ مک‌دونالد

فروشگاه‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد در حدود ۱۲۰کشور در جهان شعبه دارد. از آنجا که این فروشگاه‌های غذایی نخستین‌بار در سال۱۹۶۷ در ایالات متحده معرفی شد، خیلی زود به یک فروشگاه معتبر جهانی تبدیل و یکی از نشانه‌های قدرت اقتصادی آمریکا شناخته شد. مؤسسه UBS یک همبرگر بزرگ مک‌دونالد را به‌عنوان یک وعده غذایی محاسبه کرده و به قدرت خرید آن در ۱۲۰کشور جهان توجه کرده‌ است. البته با چند استثنا، Big Mac در هر کجای دنیا که خریداری می‌شود. در بیشتر کشورهای اروپایی همبرگر یک وعده غذایی ارزان‌قیمت است. مردم در شهرهایی مانند هنگ‌کنگ، توکیو، زوریخ یا لس‌آنجلس باید کمتر از ۱۵دقیقه کار کنند تا بتوانند یک ساندویچ بزرگ مک‌دونالد را تهیه کنند. درحالی‌که هزینه همبرگر مک‌دونالد در شهرهایی مانند استانبول، جاکارتا یا مکزیکوسیتی بالاتر از دستمزد یک ساعت کار است. در نایروبی، ساکنان گرسنه باید بیش از ۲ساعت کار کنند تا بتوانند هزینه یک ساندویچ بزرگ مک‌دونالد را بپردازند.

کد خبر 457322

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha