چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگرچه بغداد در شب گذشته سه شنبه نهم مهر ماه شبی طوفانی و خشونت بار طی کرد اما از بامداد امروز چهارشنبه با گسترده تر شدن کنترل اوضاع به دست نیروهای امنیتی، پایتخت عراق توانست دوباره آرامش نسبی خود را بازیابد.

نا آرامي در عراق

به گزارش ایرنا، مناطق شرقی بغداد خصوصا شهرک صدر و الشعله دیشب صحنه اغتشاشات گسترده ای بود که منجر به آتش زدن تایرها و بستن خیابان تا پاسی از شب شد و صدای تیراندازی های هوایی و نامنظم آرامش عمومی مردم را برهم زد.

جمعی از تظاهرکنندگان عصر دیروز سه شنبه  بعد از متلاشی شدن تجمع اعتراضی شان در منطقه «باب الشرقی» در مرکز بغداد، اعتراضات را به شهرک های حاشیه ای که عموما پرجمعیت هستند و اغلب اهالی آن از قشر کم بضاعت جامعه و عموما شیعه به شمار می روند، کشاندند.

برخی از تظاهرکنندگان نیز با اعمال خشونت های عمدی با آتش زدن تایرها و بستن خیابان ها و تیراندازی های هوایی و بی هدف، جوی از وحشت را در این شهرک ایجاد کردند.

به رغم این اقدامات خشونت آمیز، نیروهای امنیتی عراق توانستند به تدریج بر اوضاع مسلط شده و باعث شدند تا بغداد از بامداد امروز چهارشنبه بار دیگر آرامش نسبی خود را بازیابد.

دولت عراق بدون اعلام مقررات منع تردد کلی و جزئی به طبیعی بودن اوضاع کمک کرد و تمامی ادارات دولتی به طور طبیعی کار خود را طبق روال از امروز صبح آغاز کرده و بازارها و مردم به طور عادی زندگی خود را از سرگرفتند.

گرچه در ساعات اولیه روز، ترافیک سنگینی در بیشتر خیابان های بغداد حاکم بود اما مدیریت راهنمایی و رانندگی بغداد توانست که ترافیک را مدیریت کرده و هم اینک در اکثر خیابان ها رفت و آمد خودروها به صورت طبیعی جریان پیدا کند.

در خیابان های شهرک صدر فقط اثر تایرهای سوخته و پسمانده های سوخته اغتشاشات دیشب در کف و حاشیه خیابان ها دیده می شد اما زندگی عادی به این شهرک شیعه نشین عراق برگشته است.

نیروهای امنیتی در اطراف میدان تحریر - محل رسمی برگزاری تجمع های اعتراضی در بغداد - در منطقه باب الشرقی طوق امنیتی ایجاد کرده و از هرگونه رفت و آمد خودروها یا تجمع های بشری به این میدان جلوگیری می کنند.

پل «جمهوری» (حدفاصل باب الشرقی و منطقه سبز (سابق) محل استقرار نهادهای حاکمیتی عراق) که از دیروز به دلیل تلاش جمعی از تظاهرکنندگان خشمگین برای عبور از آن و رسیدن به منطقه نهادهای حاکمیتی عراق به صحنه درگیری تبدیل شده بود، امروز نیز نیروهای امنیتی روی آن مستقر شده و از حرکت خودروها بر آن جلوگیری به عمل آمد.

تنها منطقه ای که نیروهای امنیتی به طور گسترده ای در آن مستقر شده منطقه باب الشرقی و پل جمهوری و حومه منطقه نهادهای حاکمیتی عراق است که قبلا به نام منطقه امنیتی سبز شناخته می شد.

به دلیل حلقه امنیتی شدیدی که نیروهای امنیتی در میدان تحریر ایجاد کرده اند، هر گونه تجمع اعتراضی در آن ممنوع شده و با آن برخورد می شود.

خبرنگار ایرنا با تعدادی از شهروندان عراقی گفت وگویی داشته و اغلب آنها از تظاهرات خشونت آمیز دیروز که وضع عمومی بغداد را بعد از یکی دوسال اخیر آشفته کرد، انتقاد کرده اند.

برخی از این شهروندان گفته اند که قصد مشارکت در تظاهرات را داشتند اما وقتی خشونت مفرط و شعارهای مشکوک گروهی از تظاهرکنندگان را در شبکه های اجتماعی مشاهده کردند از شرکت در آن خودداری کردند.

عده ای نیز از برخورد اصولی نیروهای امنیتی عراق با این گروه های اغتشاشگر در این تظاهرات که توانستند دوباره آرامش را به بغداد برگردانند، تقدیر و تشکر کردند.

هنوز معلوم نیست که تظاهرکنندگان و بویژه گروههایی  که - به گفته منابع عراقی - عمدا دنبال آشوب و تخریب هستند نیز به خیابان ها بیایند و بغداد را دوباره ناآرام کنند یا خیر اما آنچه مسلم است این دور جدید از تظاهرات نتوانسته است افکار عمومی عراق را با خود همراهی کند و به دلیل گزارش هایی مبنی بر وجود ایادی خارجی و برخی جریان های ناسازگار داخلی در این تظاهرات، اغلب مردم عراق با وجود نارضایتی از عملکرد دولت و احزاب حاکم طی سالهای اخیر، با آن همدلی نداشته اند.

یادآور می شود که هیچ یک از جریان های سیاسی معروف عراقی از این دور جدید تظاهرات حمایت نکرده و با آن همراه نشده و حتی رسانه های آنها و گروه های مقاومت اسلامی از پوشش این دور جدید تظاهرات خودداری کرده اند.

این درحالیست که رسانه هایی مانند «الشرقیه» با نگاه و گرایش بعثی، «الحره» تلویزیون عرب زبان آمریکا و رسانه های سعودی و اماراتی بیشترین پوشش این تظاهرات را انجام داده و این پوشش همچنان تا لحظه این گزارش ادامه دارد.

کد خبر 457304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha