همایش ۲ روزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی با هدف معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و اقتصادی امروز کار خود را در ارومیه آغاز خواهد کرد.

۳۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری استان معرفی می‌شود

همایشی که می‌تواند بسترهای مناسب و متنوعی را در استان برای جبران عقب‌ماندگی سال‌های گذشته فراهم کند و به تایید مسئولان قرار نیست صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته باشد و معرفی بسیاری از طرح‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف در دستور کار آن‌هاست. به گزارش همشهری، سرمایه‌گذاری نیازمند داشتن محیطی مطلوب و ایمن با سوددهی بالاست که این امر در آذربایجان غربی مهیاست و بسترهای خوبی در این زمینه وجود دارد. بی‌شک این استان برای این‌که سرمایه‌گذاران مختلفی را در زمینه‌های متنوع جذب و به کارگیری کند، نیازمند ایجاد شرایط مطلوب از سوی مسئولان متولی است که برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری یکی از این بسترسازی‌ها به شمار می‌رود.  

  • آغاز همایش 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با بیان این‌که ۳۰۰ طرح برای ارائه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: این همایش برای معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و اقتصادی به عنوان یکی از مراکز مستعد اقتصادی کشور در سطح ملی و بین‌المللی به مدت ۲ روز (دهم و یازدهم مهر) برگزار می‌شود و ضمن آن طرح‌های نیازمند سرمایه‌گذاری جدید به علاقه‌مندان معرفی می‌شود.   «رضا حسینی» با اشاره به این‌که آذربایجان غربی یکی از استان‌های سرآمد کشور است، ادامه داد: با برگزاری این همایش در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران جدید داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف هستیم.  

وی بیان کرد: این همایش با محوریت کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و با تاکید بر توان اقتصادی، ظرفیت‌ها و موقعیت خاص آذربایجان غربی از جمله منطقه آزاد تجاری‌صنعتی ماکو و مناطق ویژه اقتصادی برگزار می‌شود. صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و صنایع تبدیلی، حوزه توسعه و عمران شهری، عمران زیربنایی و انرژی، گردشگری، سلامت و خدمات، مناطق آزاد ویژه اقتصادی هم از پنل‌ها و بخش‌های این همایش است.  

این مسئول اظهار کرد: برای این همایش ۵ حوزه تخصصی معدن، کشاورزی، عمران شهری، صنعت و گردشگری در نظر گرفته شده است که طرح‌ها در این زیرحوزه‌ها ارائه می‌شود. در این بین، اولویت به طرح‌های بخش کشاورزی استان اختصاص یافته زیرا با توجه به غنای موجود در این بخش، در استفاده از ظرفیت‌های آن در گذشته غفلت‌هایی صورت گرفته است. حسینی با بیان این‌که توسعه و تسهیل فعالیت بخش خصوصی در رأس برنامه‌های همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی قرار دارد، تاکید کرد: برگزاری این حرکت اقتصادی بسیار پویا می‌تواند استفاده خوبی برای استان داشته باشد؛ بنابراین برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت اقتصادی استان برنامه‌ریزی و تدابیر لازم اندیشیده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار درباره ظرفیت‌های این همایش برای جذب سرمایه‌گذار خارجی هم عنوان کرد: یکی از مزایای جذب سرمایه‌گذار خارجی علاوه بر انتقال تجربه و تکنولوژی استفاده از تجربه مدیریت‌های جدید و کشف بازارهای هدف صادراتی است که این امر در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان دنبال می‌شود.  

  • استقبال دولت از حضور سرمایه‌گذاران در استان

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم با بیان این‌که استان در عرصه گردشگری ظرفیت‌های زیادی دارد، اظهار کرد: آذربایجان غربی دروازه تجاری کشور با کشورهای اروپایی، از مناطق مستعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های تجاری و خدماتی است و دولت ضمن استقبال از حضور سرمایه‌گذاران در این استان، حمایت‌های لازم در تامین نیازهای زیربنایی را برای فعالان در این عرصه اعمال می‌کند.   «پیمان آرامون» افزود: آذربایجان ‌غربی در عرصه گردشگری هم ظرفیت‌های زیادی دارد که با سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه در کسب درآمد و معیشت مردم استان نیز تحولات جالب توجهی را ایجاد می‌کند.  

  • اشتغال‌زایی برای ۳۸ هزار نفر 

طبق آمارهای موجود در یک سال گذشته برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در آذربایجان غربی انجام و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در استان جذب شده است. استاندار آذربایجان غربی هم با تایید این آمارها و با اشاره به افزایش جذب سرمایه‌گذاری در استان، اظهار کرد: در یک سال گذشته شاهد تحول رو به رشد در بخش اقتصادی و رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی آذربایجان غربی بودیم که حاصل آن اشتغال‌زایی برای ۳۸ هزار نفر بود.   «محمدمهدی شهریاری» افزود: در سال جاری پروژه‌هایی به ارزش ۲۳ هزار میلیارد ریال برای کلنگ‌زنی آماده شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به همت منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو، سرمایه‌گذاری‌ها به ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.  

وی گفت: میزان صادرات از گمرک‌ها و بازارچه‌های مرزی استان نسبت به سال ۹۶ با ۱۶۰ درصد افزایش از ۴۶۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است و در سال گذشته ۲۵ هزار میلیارد ریال نیز درخواست سرمایه‌گذاری داخلی در استان داشتیم که از این میزان، ۵ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

 این مسئول با اشاره به ابعاد مختلف همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری استان عنوان کرد: برگزاری این همایش نباید صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته باشد و بحث‌های مطرح‌شده در آن باید به جذب سرمایه‌گذاران واقعی ختم شود. در این همایش باید به دنبال معرفی ظرفیت‌ها و مزیت‌های واقعی سرمایه‌گذاری در استان باشیم و این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها را به شکل خوب و قابل‌ قبول به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کنیم. وی با تأکید بر شناسایی پروژه‌های مهم و تأثیرگذار در استان در بخش‌های مختلف تاکید کرد: در این همایش پروژه‌هایی که می‌تواند به توسعه استان شتاب بخشد، جمع‌بندی شود و در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گیرد.  

  • سرمایه‌گذاری، نیاز ضروری استان 

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی هم با اشاره به نیازهای ضروری استان اظهار کرد: این استان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و هیچ تفاوتی ندارد که این سرمایه‌گذار چه کسی از کدام قومیت باشد. بلکه باید در هر سرمایه‌گذاری قوانین و مقررات رعایت شود.  سردار «حبیب شهسواری» افزود: با وجود تمام فراز و نشیب‌ها و مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق به واسطه حضور مستقیم نیروهای آمریکا و انگلیس در آنجا آذربایجان غربی بالاترین ضریب امنیت را در استان‌های کشور دارد و این ثمره ایستادگی ۴۰ ساله ما ایرانیان است.  وی بیان کرد: تنوع قومی و مذهبی در استان ما یک فرصت است اگر کسی بخواهد آن را به تهدید تبدیل کند کار اشتباهی کرده است و با آن برخورد می‌شود.  
شهسواری با اشاره به اتحاد میان اقوام و مذاهب مردم در آذربایجان غربی اظهار کرد: هر شخصی در این استان با هر عنوان و مقامی هرچند سردار یا سرباز، چه روحانی چه شخصی، چه مسئول و چه نماینده باشد بداند کوبیدن بر طبل تفرقه خط قرمز ماست.  

  • ظرفیت‌های ویژه آذربایجان غربی برای سرمایه‌گذاری 

سرمایه‌گذاری یکی از بخش‌های اساسی و جدانشدنی کشور به حساب می‌آید و افزایش سرمایه‌گذاری منجر به افزایش تولید، افزایش ارزش افزوده، افزایش درآمد، افزایش رفاه، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و کاهش فقر می‌شود. مقوله سرمایه و سرمایه‌گذاری در فرآیند توسعه اقتصادی اهمیت ویژه و بنیادی‌ای دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی، امکانات مرزی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آذربایجان غربی، توجه به استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این استان را باید تلاشی آگاهانه برای رسیدن به رشد اقتصادی در درازمدت تلقی کرد که نتیجه آن سرعت بخشیدن به توسعه استان و کشور است. این استان، با داشتن امکانات بالقوه مانند طبیعت چهارفصل و اقلیم مطلوب، تولیدات متنوع باغی، زراعی و دامی، معادن غنی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نیروی انسانی متخصص و خلاق و همچنین قرار داشتن در مهم‌ترین مسیر ترانزیتی کشور به سمت اروپا از جمله مناطقی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند باعث توسعه و سودآوری منطقه اشد.

کد خبر 457133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha