چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۲
۰ نفر

سیدامیرحسین عظیمی- خبرنگار: سیستان و بلوچستان ناپایدارترین استان ایران در دسترسی به آب است.

روستایی دور از آب

این توصیف وزارت نیرو است برای استانی که ۳ هزار روستای آن با جمعیت بیش ‌از ۷۰۰ هزار نفر فاقد شبکه آب‌رسانی هستند و به مردم به صورت سقایی و جیره‌بندی آب‌رسانی می‌شود.  شرکت آبفار سیستان و بلوچستان اعلام کرده است ۱۲۲ تانکر آب‌رسانی سیار به حدود ۳ هزار روستای فاقد شبکه آب این استان، آب‌رسانی می‌کنند. سهمیه هر نفر از تانکر آب‌رسانی سیار روزانه ۱۵ لیتر است که هر ماه در اختیار خانوار قرار می‌گیرد.

۱۵ لیتر آب روزانه کفاف آشامیدن را هم نمی‌دهد چه برسد به شستن. با وجود این هستند روستاهایی که از همان سهمیه‌ جیره‌بندی هم به‌ دلیل دوری و سختی مسیر محروم‌اند؛ به عنوان نمونه‌ روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار با نام «اورعی کوه‌دیم» چنین شرایطی دارد. ۴ کیلومتر جاده خاکی و صعب‌العبور را باید تا رسیدن به این روستای حدوداً هزار نفری طی کنید.

  • سهمیه جیره‌بندی 

عضو شورای اسلامی روستا می‌گوید: تانکرهای آب‌رسانی سیار بنا به تکلیف شرکت آبفار موظف‌اند به روستاهای فاقد شبکه آب بلوچستان آب‌رسانی کنند و سهمیه جیره‌بندی روستاییان را هرجور شده در اختیارشان بگذارند؛ اما تانکرهای آب‌رسانی به‌دلیل سختی مسیر استهلاک خودرو را بهانه می‌کنند و به روستای ما نمی‌آیند. «نبی‌بخش جدگال» ادامه می‌دهد: بارها شده ۲ تا ۳ ماه از همان سهمیه جیره‌بندی نیز محروم مانده‌ایم. با هزار بدبختی و پیگیری از بخشداری، فرمانداری و آبفار و همچنین تقاضای بسیار از راننده تانکر، خودمان تلاش کردیم تانکر به روستا بیاید.

  • ۱۵ لیتر سهمیه روزانه کفاف نمی‌دهد 

جدگال می‌گوید: ۱۵ لیتر سهمیه روزانه کفاف خوردن ما را هم نمی‌دهد چه برسد به شست‌وشو؛ اما تانکرها به‌خاطر دوری و سختی مسیر همان را هم از ما دریغ می‌کنند. روستای ما کلاً ۴ کیلومتر جاده خاکی تا مسیر اصلی دارد. پیگیر شدیم تا این ۴ کیلومتر آسفالت شود و روستا از حاشیه بیرون بیاید، اما اداره راه اعلام کرد بودجه برای این کار ندارند. این عضو شورای اسلامی روستا می‌گوید: مردم ما واقعاً تشنه آب هستند. گاهی باران می‌آید و همین سبب می‌شود مسیر روستا بسته شود؛ بنابراین برای رسیدن به شهر و روستاهای دیگر و آوردن آب به مشکل می‌خوریم.

مردم نیازهای آبی‌شان را از هوتگ‌ها (گودال‌های دست‌ساز آب در روستاهای فاقد شبکه آب بلوچستان) که مورد استفاده مشترک انسان و حیوانات اهلی و وحشی منطقه است، برطرف می‌کنند که آن‌ها ‌هم به مراتب و با خشکسالی‌ها کم‌آب و حتی خشک شده‌اند. جدگال می‌گوید: روستای ما قرار است به طرح بزرگ آب‌رسانی جنوب بلوچستان از سد زیردان وصل شود، ولی هنوز با وجود آن‌که سد افتتاح شده و شبکه پایین‌دستش هم تا نزدیکی‌های روستای ما فعال شده، به آن متصل نشده است. پیگیر شدیم تا از منابع آب صفرزهی در پایین‌دست سد زیردان آب روستای ما تامین شود؛ اما کارشناسان آبفار می‌گویند نمی‌شود و باید منتظر بمانید تا خط اصلی برای شما فعال شود.

  • کار و زندگی وقف آب 

در کنار یکی‌ از خانه‌های روستا تعداد زیادی بشکه ۲۰ لیتری آب می‌بینیم. از صاحب‌ خانه که مردی میانسال است جویا می‌شویم که این بشکه‌ها را از کجا پر کرده است؟ می‌گوید: ما از سهمیه آب‌رسانی سقایی محرومیم، هوتگ‌هایمان هم که خشک شده است. این آب‌ها را از یک منبع آب در ۱۵ کیلومتری روستا آورده‌ام. نامش «محمد» است. وی می‌افزاید: کارم شده آب آوردن. از زندگی و کسب درآمد عقب افتاده‌ام. باید هر روز آب بیاورم. اما باز هم این میزان آب کفاف خانواده ۸ نفره‌ام را نمی‌دهد.

درباره بهداشتی بودن منبع آبی که از آن آب می‌آورد می‌پرسیم؛ او می‌گوید: نمی‌دانم بهداشتی است یا نه. وقتی آب‌ نیست و هوتگ‌ها خشک شده‌اند، هرجا که منبعی پیدا کنم از آن آب می‌آورم. این‌قدر فراوانی نیست که دغدغه بهداشتی بودن آب برایم مهم باشد. هرچه باشد می‌آوریم تا کفاف زندگی‌مان را بدهد.

  • از وضعیت «اورعی کوه‌دیم» خبر نداشتیم

نماینده شورای اسلامی روستا «اورعی کوه‌دیم» می‌گوید بارها با آبفار برای این موضوع تماس گرفته، مدیر آبفار در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون برخوردی با پیمانکار و تانکر آب‌رسانی سیار روستا نشده است می‌گوید: من اولین بار است که از این موضوع مطلع می‌شوم. «رضا نارویی»، مدیر آبفار روستایی چابهار، درباره تاخیر و تعلل تانکرهای آب‌رسانی سیار این روستا به همشهری می‌گوید: هیچ بهانه، تاخیر و تعللی در کار آب‌رسانی سیار برای ما پذیرفتنی نیست و با پیمانکار و تانکر آب‌رسانی سقایی این روستا برخورد می‌شود.
نارویی درباره پروژه آب‌رسانی و شبکه‌گذاری روستا هم می‌گوید: شبکه روستا تا ۲ هفته آینده به خط اصلی سد زیردان وصل می‌شود و با ادامه شبکه‌گذاری در داخل روستا مردم از نعمت شبانه‌روزی آب بهره‌مند خواهند شد.

شرکت آبفار سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای گفته است ۱۸ مجتمع آب‌رسانی در سراسر بلوچستان در دست اجرا دارد که با بهره‌برداری از آن‌ها که به اعتباری بیش‌ از ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارند، تمام ۳ هزار روستای فاقد شبکه آب بلوچستان به شبکه آب‌رسانی دائم متصل می‌شوند. اما می‌گویند شنیدن کی بود مانند دیدن! حکایت این‌روزهای روستای «اورعی کوه‌دیم» که آب ندارد و حتی به صورت سقایی هم آب‌رسانی نمی‌شود، فقط حکایت یکی ‌از ۳ ‌هزار روستایی‌ است که آمارها می‌گویند سقایی آب‌رسانی می‌شوند، ولی نمی‌شوند.

کد خبر 457097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha