همشهری‌آنلاین: پیروز حناچی صبح سه شنبه ۹ مهر در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند که در برج میلاد برگزار شد؛ گفت: میانگین جمعیت سالمندی در تهران یک درصد بالاتر از کل کشور است.

حناچي در مراسم گرامي‌داشت روز سالمند

پیروز حناچی، شهردار تهران با تاکید بر لزوم مناسب‌سازی معابر برای افراد کم توان گفت: هم اکنون در تهران پروژه‌ای که برای همه اقشار مناسب‌سازی نشده باشد را افتتاح نمی‌کنیم.

به گزارش شهرنوشت، حناچی با اشاره به غنای فرهنگی ایران گفت: اگر از این فرهنگ درس بگیریم می‌توانیم بزرگ‌ترین مشکلات را حل کنیم. به طور قطع، اگر همه دستگاه‌های ذیربط با بردارهای هم‌جهت تلاش کنند نتیجه بهتر می‌شود و ما تلاش می‌کنیم این فضا را برای همکاری فراهم کنیم.

او  افزود: امروز یکی از چالش‌های اساسی جوامع، سالخوردگی جمعیت است. مطابق گزارش‌های سازمان ملل سالخوردگی جمعیت در این دوره چند ویژگی دارد؛ اول این که بی‌سابقه است چراکه در تاریخ دنیا مشابهی برای آن نمی‌توان یافت. از سوی دیگر این موضوع فراگیر و جهانی است و تمامی کشورهای جهان با آن مواجه اند. سومین خصیصه هم این است که سرسخت و بازگشت ناپذیر است و جهان با جمعیت سالخورده به جوانی بر نمی‌گردد.

شهردار تهران تصریح کرد: در حال حاضر با ارتقای ملاحظات بهداشتی، امید به زندگی درکشور افزایش یافته و به تبع آن جمعیت سالمندان افزایش می یابد. اگر برای این مسئله برنامه داشته باشیم می‌توانیم به چشم یک فرصت به این پدیده نگاه کنیم.

حناچی با بیان این‌که سن امید به زندگی از سال ۵۵ تا ۹۵ برای مردان از ۵۷ سال به ۷۴ و برای زنان به ۷۶ سال افزایش یافته‌است، تصریح کرد: تا سال ۱۴۳۰ یک چهارم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد و اگر با این نگاه بنگریم فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت کشور را باید هدف قرار دهیم.

او با بیان این که جمعیت سالمندی تهران از ۵.۴ درصد در سال ۶۵ به ۱۰.۵ درصد در سال ۹۵ رسیده است و این یعنی میانگین جمعیت سالمندی در شهر تهران یک درصد بالاتر از میانگین کل کشور است، خاطرنشان کرد: منطقه سه تهران با ۲۱ درصد جمعیت سالمندی و مناطق ۱ و ۶ با ۱۸ درصد بیشترین جمعیت سالمندی را در تهران دارند. همچنین مناطق ۲، ۵ و ۴ جمعیت سالمندی بالایی دارند که این نشان می‌دهد ما در این مناطق باید توجه ویژه‌ای به مناسب‌سازی معابر برای این قشر داشته باشیم.

حناچی در ادامه گفت: در مطالعات مرکز تحقیقات سلامت مشاهده شد ۶۶.۸ درصد سالمندان کارهایشان را خود انجام می دهند و ۱۲ درصد سالمندان برای انجام امور به دیگری وابسته هستند. این نشان می‌دهد اگر ما برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم این معضل را حل کنیم. ۲۵.۴ درصد سالمندان طی شش ماه گذشته یک بار زمین خورده‌اند. ممکن است همه اینها به خاطر فضای شهری نباشد اما این آمار نشان می‌دهد در فضای بیرون از خانه سالمندان آسیب‌پذیرترند.

شهردار تهران ادامه داد: از سوی دیگر توجه به سلامت روانی و اجتماعی سالمندان بسیار مهم است و من همین جا از همکاران در سرای محلات تشکر می کنم که در مقیاس محلات، فضایی برای سالمندان فراهم می کنند. البته آن گونه که آمارها نشان می‌دهد متاسفانه ۴۱ درصد زنان و ۲۸.۸ مردان سالمند دچار افسردگی هستند. با این وجود، گزارش‌های همکاران من نشان می‌دهد ما جزو ۱۰ کشور موفق در زمینه سالمندان هستیم و اقدامات اجتماعی تاثیرگذاری که توسط نهادها انجام شده است موفقیت بزرگی است که باید ادامه پیدا کند.

حناچی با یادآوری مصوبه ایجاد شهر دوستدار سالمند که در سال ۹۱ مطرح شد، گفت: شعار ما «تهران شهری برای همه است» که در این راستا مناسب‌سازی معابر شهری برای همه اقشار به خصوص سالمندان بسیار مهم است و ریشه در کرامت انسانی دارد. با نگاه کرامت انسانی باید برای همه اقشار نیازمند فضای مناسب شهری آماده شود. واقعیت این است که جمعیت معلولان در شهر ما ۳ تا ۵ درصد است، اما اگر این جمعیت به سالمندان و بانوان باردار یا هر فردی که مجبور است از عصا و ویلچر استفاده کند، گره بخورد به ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 457053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha