سارا جعفرزاده ـ خبرنگار: این روزها ترافیک در برخی معابر کلانشهر تهران تبدیل به یک معضل پیچیده‌ای شده که چاره‌ای جز پذیرش آن نداریم و تقریباً مشکلات حاصل از آن را به جان خریده‌ایم.

خروجی چهارم

ولی مدتی است متولیان حمل‌ونقل و ترافیک برای گره‌گشایی از این معضل در بخشی از محدوده منطقه۱۵ طرحی را اجرا کرده‌اند که در سال‌های اخیر کم‌نظیر بوده‌ است. طرح تعریض لوپ شماره ۴ پل بسیج که این روزها در کاهش ترافیک این محدوده بسیار اثرگذار بوده و منجر به ساماندهی مشکلات قبلی شده‌است. باتوجه به اهمیت موضوع به محل اجرای طرح رفتیم تا از کم و کیف آن بیشتر بدانیم.

اگر گذرتان به حوالی پل بسیج افتاده باشد، گیر کردن در ترافیک سنگین آن را تجربه کرده‌اید. با توجه به اینکه پل بسیج در مسیر شرق به غرب از بزرگراه امام رضا(ع) آغاز می‌شود و تا خیابان خاوران ادامه دارد، رانندگانی که از بزرگراه امام رضا(ع) قصد ورود به خیابان خاوران را دارند، همیشه دقایق طولانی را در ترافیکی می‌مانند که دلیل اصلی آن قرارگیری لوپ کم‌عرض شماره ۴ پل بسیج در سمت راست است و رانندگانی که قصد ورود به بزرگراه‌های آزادگان و بعثت را دارند، ناگزیر باید از خروجی چهارم پل تعیین مسیر کنند. حالا در نظر بگیرید عده‌ای از رانندگان همزمان قصد ورود به خیابان خاوران را دارند که در این شرایط رانندگانی که قصد ورود به خروجی را دارند باید از سرعت خود بکاهند و به دلیل کم‌عرض بودن فضای خروجی، امکان رد شدن همزمان چند خودرو وجود ندارد و مسئله ترافیکی را ایجاد می‌کرد که دامنه آن تا میدان ثامن الحجج(ع) و بزرگراه امام رضا(ع) کشیده می‌شود و از طرفی معابر محله مسعودیه را هم درگیر می‌کند.

  • افزایش عرض لوپ شماره ۴

سابقه ترافیک سه‌راه افسریه به بیش از ۲۰ سال قبل برمی‌گردد. «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ با تأکید بر این موضوع می‌گوید: «بیش از ۲۰ سال گذشته علت اصلی ترافیک سه‌راه افسریه که در نهایت به میدان آقانور کشیده می‌شد، تخلیه نشدن ترافیک توسط لوپ شماره ۴ بوده که با توجه به کم‌عرض بودن لوپ، خودروها در منتهی‌الیه سمت راست حرکت می‌کردند و همین موضوع باعث می‌شد خودرو بعدی نتواند در مسیر درست حرکت کند. در حال حاضر با تعریض بیش از ۲‌متر از سمت راست لوپ، عرض لوپ به ۱۰‌متر و نیم رسیده و ۳ خودرو به راحتی بدون ایجاد ترافیک وارد لوپ می‌شوند و تردد به آسانی صورت می‌گیرد.» او درباره‌ تردد آسان خودروهای سنگین در این خروجی می‌افزاید: ‌«تا پیش از تعریض این لوپ همواره با مشکل ورود خودروهای سنگین به این لوپ مواجه بودیم که باعث ایجاد ترافیک سنگین می‌شد اما در حال حاضر علاوه بر تردد چند خودرو به‌صورت همزمان، برای‌ تردد خودروهای سنگین هم مشکلی وجود ندارد.»

  • اجرای فاز یک طرح تعریض

با توجه به اینکه در گذشته عرض لوپ شماره ۴ حدود ۸‌مترونیم بود کارشناسان ترافیک به این نتیجه رسیدند که لوپ با این عرض ظرفیت‌ تردد هزاران خودرو را ندارد. «محمدرضا رضایی» رئیس اداره فنی و مهندسی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۵ دراین‌باره می‌گوید: «تعریض این لوپ با استفاده از فضای موجود حاشیه کناری سمت راست (شعاع داخلی) به عرض۲‌متر و نیم انجام شد که تا حدود زیادی در افزایش ظرفیت این لوپ و تخلیه ترافیک در مسیر شرق به غرب محدوده پل بسیج مؤثر بوده است.» او ادامه می‌دهد: «مساحت اجرایی این لوپ ۲ هزارمترمربع بوده که براساس آن کار تخریب، خاکبرداری، قلوه‌ریزی، اجرای جدول و بتن‌ریزی به خوبی انجام شده‌است.» او می‌افزاید: «فاز یک این طرح در یک بازه زمانی ۲۰ روزه انجام شد و فاز دو و سه طرح یعنی تعریض شعاع خارجی لوپ در دست بررسی و کارشناسی است که در صورت لزوم انجام خواهد شد.» براساس بررسی کارشناسان اجرای فازهای بعدی نیز در رفع مشکلات باقی مانده و ساماندهی وضعیت محدوده اثربخش خواهد بود.

  • میدان ثامن الحجج(ع) نفس کشید
    شهروندانی که از میدان ثامن الحجج(ع) به سمت خیابان خاوران‌ تردد می‌کنند، گشایش گره ترافیکی پل بسیج برایشان ملموس است. «یوسف همتی» یکی از رانندگان تاکسی است که هر روز از مبدأ میدان ثامن الحجج(ع) به مقصد خیابان خاوران درحال‌ تردد است و درباره بازگشایی این گره ترافیکی می‌گوید: ‌«ساعت‌ها در ترافیک پل بسیج می‌ماندم. اگرچه این ترافیک روی پل بسیج اتفاق می‌افتاد اما تا میدان آقانور ترافیک پس می‌زد و ساعت‌ها این مسیر بسته و حجم ترافیک به حدی زیاد بود که باعث هرج و مرج و بی‌نظمی می‌شد.» او درباره تأثیرگذاری این طرح نیز معتقد است: «از حدود ۱۵ سال پیش شاهد ترافیک در این مسیر بوده‌ام و روزهای اولی که طرح تعریض خروجی پل بسیج انجام شده بود، همه رانندگان تاکسی و شهروندان با دیدن حرکت روان خودروها و باز بودن مسیر بسیار تعجب می‌کردند. با انجام این طرح می‌توان گفت میدان ثامن الحجج(ع) نفس کشید. با این حال امیدواریم مسئولان در زمینه مسیرهای دیگر که دارای ترافیک سنگین است هم، با انجام اقدامات مشابه، ‌ تردد راحت و روان خودروها را مهیا و آرامش را در شهر ایجاد کنند.»
کد خبر 457038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha