مهدی اسماعیل پور ـ خبرنگار: طی مراسمی یکی از معابر منطقه ۲۱ به نام یکی از شهدای مدافع حرم نامگذاری شد.

خانواده شهید

خانواده شهید «حسن رزاقی» اهالی محله فرهنگیان و آزادی، شهردار منطقه، فرمانده حوزه مقاومت بسیج منطقه، سپاه محمد رسول‌الله(ص) از جمله افراد حاضر در این برنامه بودند. این ویژه‌برنامه به مناسبت هفته دفاع‌مقدس و به شکل سراسری در مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران برگزار شد که طی آن برخی از معابر به نام شهدای شاخص مناطق نامگذاری و پلاک‌کوبی شد. شهید حسن رزاقی که از رزمندگان هشت سال دفاع‌مقدس بودند سال ۱۳۹۴ در دفاع از حرم در سوریه به درجه رفیع شهادت رسید.  

خیابان تیرغربی در محله شهرک فرهنگیان و آزادی با حضور شهردار منطقه، معاونان، خانواده شهید رزاقی، مسئولان بسیج منطقه و سپاه محمدرسول‌الله(ص) به نام این شهید مدافع حرم نامگذاری شد. «حسن‌رحمانی» در این مراسم با اشاره به نیاز جامعه و اهمیت زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا گفت: «با تدبیر شهردار تهران، در سومین روز از هفته دفاع مقدس، نامگذاری یکی از معابر به نام شهدا، همراه با نصب تمثال مبارک شهید در دستور کار شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه تهران قرار گرفت. در منطقه ۲۱ هم یکی از معابر شهرک فرهنگیان و آزادی به نام شهید حسن رزاقی یکی از شهدای مدافع حرم منطقه، نامگذاری شد. به تازگی در شبکه‌های مجازی درباره پاک شدن نام شهدا از برخی معابر منطقه منتشر شده بود که این موضوع فرصتی شد تا بتوانیم تک تک معابر را پایش کرده و اگر احیاناً به‌طور سهوی در معبری نام شهیدی پاک شده بود، آن را مرمت کنیم. به هرحال اینها تابلو نوشته است و امکان دارد پس از یک مدت به مرور پاک شود. همچنین چند یادمان و گلزار شهدا در منطقه داریم که به همت بچه‌های شهرداری و بسیج و مردم محله غبارروبی شدند.»

شهردار منطقه تأکید می‌کند که نیاز است تا نسل جوان با شهدا و فرهنگ شهادت آشنا و به درستی از آن آگاه شود. می‌گوید: «همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند «زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.» بسیاری از افراد که امروز به دوران جوانی رسیده‌اند، شاید به لحاظ سنی دوران دفاع‌مقدس را به خاطر نداشته باشند و جنگ و رشادت‌ها و فداکاری‌های انجام شده را نتوانند به درستی درک کنند. ما با زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا و رشادت‌ها و شهامت‌های این عزیزان در طول هشت سال دفاع مقدس قطعاً می‌توانیم جوانان و نسل‌های بعد را آگاه و با فرهنگ شهادت آشنا کنیم. با این کار آنها متوجه می‌شوند که برای انقلاب و کشور چه فداکاری‌هایی شده و چقدر شهید داده‌ایم.»

۸ سال جبهه بود
همه با سلام و صلوات درحال اجرای مراسم بودند و تمثال مبارک شهید رزاقی را مقابل منزل این شهید مدافع حرم به دیوار متصل می‌کردند. در لابه‌لای جمعیت یک نفر با چادر مشکی، ساکت و صبور در چهارچوب در خانه ایستاده بود. شاید آن لحظه در خیال خود به سال ۹۴ رفته بود و داشت لحظه بدرقه کردن مرد زندگی‌اش به جبهه جنگ را مرور می‌کرد. شاید هم داشت به کلماتی که آن روز بین‌شان رد و بدل شد فکر می‌کرد کسی نمی‌داند. فرصت کوتاهی دست داد تا با او همکلام شویم. «سیدفاطمه عظیمی» همسرشهید رزاقی از انتظار بی‌پایان و چشم دوختن‌های ناتمامش به درخانه برای بازگشت پدر ۴ فرزندش می‌گوید: «همسرم تصمیمش را برای رفتن به سوریه و جنگ با داعش با من در میان گذاشت. با توجه به اینکه ۴ فرزند داریم و شهید از رزمندگان دوران دفاع‌مقدس بودند ابتدا با رفتن‌شان مخالفت کردم، اما ایشان به من اطمینان دادند که ۴۵ روز دیگر به خانه بر می‌گردند. ما این موضوع را به بچه‌ها نگفتیم. بعد از حضور در سوریه به خط مقدم رفت. ۱۷ روز بعد از عزیمتش به جبهه سوریه، خبر شهادتش را برایمان آوردند. انتظار شهادتش را نداشتم و فکر می‌کردم صحیح و سلامت به خانه بر می‌گردد. با خودم می‌گفتم ۸ سال در جنگ تحمیلی مقابل عراقی‌ها جنگید، دیگر این ۴۵ روز که چیزی نیست و زود برمی‌گردند، اما خب این بار قسمتش شهادت بود.»

پدرت شهید شد
همسر شهید از روزی که خبر شهادت مرد زندگی‌اش را آوردند، می‌گوید: «در خانه بودم که پسر بزرگم زنگ زد و به من گفت بابا مجروح شده است و دفترچه بیمه را آماده کن تا به بیمارستان پیش بابا برویم. کمی بعد یک نفر دیگر تماس گرفت و شهادت همسرم را تبریک و تسلیت گفت. خبر شهادت ایشان را تلویزیون هم اعلام کرد. وقتی پسرم آمد تا دفترچه را بگیرد و به اتفاق راهی بیمارستان شویم به او گفتم که دیگر لازم نیست چون پدرت شهید شده است. در آن لحظات آنقدر حالم بد بود که اصلاً چیزی یادم نمی‌آید. نمی‌دانم که چطور شد و چگونه گذشت. از۴ فرزند شهید ۳ نفر ازدواج کرده‌اند و یک نفرشان هم دانش‌آموز است.»

ترویج فرهنگ ایثار
سیده‌فاطمه عظیمی معتقد است بیش از خانواده شهدا، این جامعه و نسل جوان هستند که به زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا نیازمندند: «زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا بیش از خانواده شهدا برای مردم و جامعه ضرورت دارد. لازم است برای مردم و کودکان فرهنگسازی شود. آنها این سعادت و لیاقت را داشتند که به شهادت برسند و دیگر نیازی به این چیزها ندارند و اصولاً به دنبال این مسائل نبودند، اما با زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا می‌توانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داریم و آن را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنیم. از سوی دیگر بچه‌های امروز باید بدانند که چه کسانی ایثار و فداکاری کردند تا کشور و مردم در امنیت و آرامش باشد.»

کد خبر 456988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha