همشهری آنلاین: مراسم تشییع جنازه «ژاک شیراک» رئیس جمهوری اسبق فرانسه که در سن ۸۶ سالگی درگذشت با حضور شماری از رهبران و شخصیت‌های پیشین و کنونی جهان در پاریس برگزار شد.

تشييع جنازه شيراك

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو بین المللی و شبکه خبر فرانسه و "فرانس اینفو تی وی"،   مراسم  ادای احترام به رئیس جمهوری پیشین فرانسه با حضور «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور همراه با ادای احترام نظامی از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه آغاز شد.

این مراسم؛ با ادای احترام نظامی با حضور مکرون و حرکت کاروان حامل جسد در خیابان‌های پایتخت از کلیسای «انولید» به «کلیسای سن سولپیس» ادامه ‌یافت.

شماری از شخصیت‌های خارجی و از جمله رهبران و مقامات کنونی و پیشین کشورهای جهان، امروز در روز رسمی سوگواری ملی، در مراسم ادای احترام به ژاک شیراک شرکت دارند.

از جمله این مقام ها می توان به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، «بیل کلینتون» رئیس جمهوری اسبق آمریکا، «سرجیو ماتارلا» رئیس جمهوری ایتالیا، «سالومه زورابیشویلی» رئیس جمهوری گرجستان، پادشاه اردن، امیر قطر، نخست وزیران مجارستان و لبنان و «حامد کرزای» رئیس جمهوری افغانستان اشاره کرد.

خاکسپاری ژاک شیراک به صورت خصوصی و تنها با حضور خانواده و نزدیکان رئیس جمهوری اسبق فرانسه برگزار می‌شود؛ به خواسته "برنادت" همسر رئیس جمهوری پیشین فرانسه،   پیکر شیراک در یک مکان کاملا" خصوصی در گورستان مونپارناس پاریس در کنار آرامگاه دخترش لورانس، که در آوریل ۲۰۱۶ درگذشت، به خاک سپرده خواهد شد ...

وی پس از بارها وزارت و نخستین دوران نخست وزیری، به مدت ١٨ سال شهردار پاریس بود. او نخستین شهردار این شهر در دوران معاصر بود، زیرا پایتخت فرانسه در سال‌های ١٨٧١ تا ١٩٧٧ زیر نظر دولت و توسط فرماندار شهرستان «سِن» اداره می‌شد.

شیراک از سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ رئیس جمهوری و در طول سال های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ و از ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ نخست وزیر فرانسه بود که در روز ۱۱ مارس ۲۰۰۷ اعلام کرد در سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهد کرد. او که در انتخابات از «نیکلا سارکوزی» حمایت کرده بود در نیمه شب ۱۶ مه ۲۰۰۷ سمت خود را به او واگذار کرد.

 رئیس جمهوری پیشین فرانسه روز پنجشنبه ٢۶ سپتامبر/ چهارم مهر در ۸۶ سالگی در گذشت. او پس از یک دوره طولانی بیماری که سال ها طول کشید، در خانه خود، در خیابان "تورنون"( rue de Tourno ) در مرکز پاریس درگذشت.

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران؛ پنجشنبه گذشته با صدور پیامی خطاب به «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، درگذشت «ژاک شیراک» رئیس جمهوری پیشین این کشور را به دولت و ملت فرانسه تسلیت گفت.

کد خبر 456929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha