سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

در یکی از عجیب‌ترین احکام قضایی صادر شده حساب‌های مالی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مسدود شده است.

تیم راهیان کرمانشاه

به گزارش همشهری، سازمان لیگ فوتبال در فصل ۹۴ – ۹۳ تصمیم به کاهش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ‌های برتر، دسته اول، دسته دوم و دسته سوم کشور گرفت. با اجرای این تصمیم تیم راهیان کرمانشاه از جمله تیم‌هایی بود که از لیگ دسته اول به دسته دوم سقوط کرد.

مسئولان این باشگاه که سقوط این تیم را خلاف مقررات و باعث کم شدن ارزش تیمشان می‌دانستند، پیگیری‌های قضایی را برای شکایت از فدراسیون و سازمان لیگ آغاز کردند. حال ۶ سال پس از پیگیری‌های مسئولان باشگاه راهیان سرانجام نتیجه داد و این باشگاه اخیرا توانسته از یک دادگاه در کرمانشاه حکم قطعی بازگشت تیمش را به لیگ دسته اول بگیرد. همچنین براساس حکم این دادگاه فدراسیون فوتبال موظف شده ۴ میلیارد تومان به عنوان خسارت به باشگاه راهیان پرداخت کند که این امر مسدود شدن حساب‌های فدراسیون و سازمان لیگ را به دنبال داشت.

  • مخالفان حکم چه می گویند

این در حالی است که برخی معتقدند صعود و سقوط تیم‌ها از لیگ برتر به لیگ‌های پایین‌تر و بالعکس یک اتفاق معمولی در جهان فوتبال محسوب می‌شود و سقوط تیم «شیرین فراز کرمانشاه» امری طبیعی بوده است و حکم دادگاه محلی بر اساس روابط داخل استانی صادر شده است؛ چراکه این دادگاه در کرمانشاه حتی مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مبنی بر تعداد تیم‌های سقوط‌کننده به لیگ‌های پایین‌تر را هم ابطال کرده است  این درحالی است که؛ زیرا محاکم قضایی بر مسائل داخلی فدراسیون‌ها ورود نمی‌کنند و مصوبات قانونی آنها را باطل اعلام نمی‌کنند.

مخالفان این حکم می‌گویند که اگر قرار باشد تیم‌ها بعد از سقوط به دسته‌های پایین‌تر به دادگاه قضایی شکایت کنند و خواهان دریافت غرامت شوند در آن صورت بسیاری از تیم‌ها مثل راه‌آهن، سپیدرود رشت، ‌ ملوان انزلی، صبای قم، پاس همدان، خیبر خرم‌آباد، استقلال خوزستان و... می‌توانند به دادگاه‌ها شکایت کنند و بابت ضعف فنی‌شان و سقوط به لیگ پایین‌تر از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ درخواست غرامت کنند که این مساله بیشتر شبیه طنز است تا یک اتفاق واقعی در جهان ورزش.  

  • واکنش سازمان لیگ  

از سوی دیگر سازمان لیگ فوتبال ایران به صدور رای دادگاهی در کرمانشاه علیه فوتبال واکنش نشان داد. به گزارش روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران، صدور رای دادگاهی در کرمانشاه علیه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ آن هم به‌ خاطر سقوط فوتبالی یک تیم قابل تامل و عجیب به نظر می‌رسد. سازمان لیگ فوتبال ایران با اعلام این‌که پذیرش تعهد به مبانی اساسنامه فوتبال ایران، رعایت همه مفاد اساسنامه فدراسیون فوتبال، قوانین و مقررات و اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط فدراسیون، کنفدراسیون و فیفا و حصول اطمینان از این‌که همه اعضای باشگاه‌ها، مقامات و بازیکنان به قوانین یاد شده احترام خواهند گذاشت بدیهی‌ترین وظیفه هر عضو حقیقی و حقوقی است و نقص آن از هیچ طرفی قابل قبول نیست.

سازمان لیگ فوتبال ایران با اعلام این‌که استمرار بقا و صعود و سقوط تیم‌ها به لیگ‌های مختلف تابع آیین‌نامه‌ها و مقررات جاری و مصوبات فدراسیون فوتبال وفق اساسنامه فدراسیون است و قطعا تیم‌هایی که از نظر فنی نتوانند در دوره مسابقات نتایج مطلوبی بگیرند در پایان فصل در انتهای جدول قرار می‌گیرند و به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند. این مساله امری بدیهی در جهان فوتبال محسوب می‌شود و برای همه قابل قبول است. سازمان لیگ فوتبال با اعلام این‌که سقوط تیم فوتبال راهیان کرمانشاه در فصل ۹۴ – ۹۳ برابر مقررات جاری و آیین‌نامه مصوب فصل مسابقات اتفاق افتاده است و درخواست این باشگاه در فرصت مقرر و در چارچوب مقررات و آیین‌نامه و اساسنامه توسط مبادی ذی‌ربط در فدراسیون فوتبال بررسی و تصمیم شایسته اتخاذ و اعلام شده است.

در عین حال این باشگاه برخلاف تعهدات اساسنامه‌ای ضمن نقض اساسنامه فوتبال ایران در مراحل مختلف در محاکم غیرمرتبط طرح دعوا کرده که به دلایل موجه رد شده است. در نهایت در یک اقدام غیرمرتبط در یکی از شعبات دادگاه عمومی شهرستان کرمانشاه طرح دعوی و علی‌رغم دفاعیه موثر و متقن و مستدل و مستحکم رکن حقوقی فوتبال، قاضی محترم به صورتی کاملا نامربوط و غیرمرتبط و غیرمتقن و برخلاف رویه جاری حقوقی حکم به اعلام بطلان تصمیمات هیات رئیسه محترم فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و اعاده تیم سقوط کرده و منحل شده به لیگ یک و الزام فدراسیون به پرداخت خسارت و مسدود کردن حساب‌های ذی‌ربط سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال کرده است.  

  • سازمان لیگ فوتبال ضمن احترام کامل به محاکم قضایی جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی اعلام می‌کند:

۱- اعلام بطلان تصمیم هیات رئیسه فدراسیون فوتبال حکم غیرمرتبط در موضوع صلاحیت مقرره می‌تواند تبعات و آثار جبران‌ناپذیر دخالت غیرمرتبط در اساسنامه فوتبال را برای وجهه بین‌المللی فوتبال ملی فراهم کند.

۲- سقوط تیم فوتبال راهیان کرمانشاه کاملا بر اساس آیین‌نامه فصل مسابقات و مقررات وفق اساسنامه مصوب فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بوده و بر این اساس هیچ حقی برای این تیم و باشگاه متصور نیست.  

۳- پرونده تخلف افراد منتسب به این تیم و باشگاه وفق مقررات برای نقض تعهد اساسنامه‌ای در رکن قضایی و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح و مفتوح و به طور جدی بررسی و تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.  

۴- سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار تشکر و سپاس فراوان از دقت نظر هیات رئیسه محترم قوه قضائیه، پرونده رای دادگاه محترم را در دخالت غیرمرتبط با محدوده صلاحیت مقرر به مبادی ذی‌ربط ارجاع و خواهان بررسی و پیگیری مجدانه و بررسی سوابق موضوع در چارچوب قوانین و مقررات است.

۵- با توجه به گذشت بیش از ۴سال از زمان سقوط تیم راهیان کرمانشاه برابر مقررات و آیین‌نامه و عدم حضور این تیم در مسابقات فصل بعد دسته دوم، وفق مقررات و آیین‌نامه این باشگاه هیچ جایگاهی در فوتبال لیگ‌های مختلف نداشته و در آینده نیز جایگاهی به غیر از طی روند مختلف مسابقات به صورت عادی برای این باشگاه متصور نخواهد بود، ضمنا مسئولان این باشگاه نیز با توجه به تخلف محرز آیین‌نامه‌ای و نقض ماده ۱۱ اساسنامه فوتبال قادر به عضویت مجدد ذیل اساسنامه فوتبال جمهوری اسلامی ایران در هیچ رده‌ای نخواهند بود.  

  • فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ  از قانون تمکین کنند    

مدیرعامل باشگاه راهیان کرمانشاه در این باره اظهار کرد: تیم راهیان باید امسال هم در لیگ دسته اول حضور پیدا می‌کرد، اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بازهم یک تخلف کردند و ما را در این فصل جا ندادند. «سلمان کریمی» افزود: مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ باید به قانون تمکین و از اکنون برای فصل آینده تصمیم‌گیری کنند که به چه شکل ما را در لیگ دسته اول جا خواهند داد. مدیرعامل باشگاه راهیان در ادامه با اشاره به مسدود شدن حساب‌های فدراسیون و سازمان لیگ گفت: در جلسات دادگاه که با حضور نماینده حقوقی فدراسیون و مسئولین لیگ برگزار شد، به رقم خسارت ۴ میلیارد تومان اعتراض داشتیم و آن را کافی نمی‌دانیم.  

وی به اظهارات نماینده حقوقی فدراسیون در مورد صلاحیت نداشتن یک دادگاه محلی برای رسیدگی به این پرونده هم واکنش نشان داد و افزود: آقای فغان‌پور نظر شخصی خود را در این باره مطرح کرده است. او نماینده فدراسیون است و طبیعی است که باید از فدراسیون دفاع کند، نه از من. کریمی ادامه داد: در جلسات دادگاه وکیل فدراسیون و آقایان بهروان و محمدزاده از مسئولان سازمان لیگ حضور داشتند که در آنجا به‌صراحت اعلام کردند در فدراسیون فوتبال، باشگاه‌ها طرف حساب ما نیستند و ما هیچ‌گونه مکاتبه‌ای با باشگاه‌ها نداریم، بلکه آنها از طریق هیات‌های فوتبال به عنوان نمایندگان قانونی ما در استان‌ها می‌توانند پیگیر مسائل و موضوعات باشند.  

وی افزود: بر اساس این صحبت‌ها، وقتی هیات فوتبال کرمانشاه نماینده قانونی فدراسیون در استان است، بنابراین از نظر قانونی ما این حق را داریم که در کرمانشاه شکایت کنیم و از هیات فوتبال استان بخواهیم به عنوان یکی از خواندگان در دادگاه حضور داشته باشد.  مدیرعامل باشگاه راهیان تصریح کرد: کسانی که پس از رای دادگاه موضع گرفته‌اند، خودشان هم این مسائل را می‌دانند و این‌گونه اظهار نظر می‌کنند.  وی در ادامه تاکید کرد: مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ باید از اکنون برای چگونگی حضور تیم راهیان در لیگ دسته اول تصمیم‌گیری کنند، در غیر این صورت مسئولیت و عواقب هرگونه تصمیم اشتباه با خود آنها خواهد بود.

کد خبر 456925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha