مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۴
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار:  دفع بهداشتی زباله و ساماندهی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا این مورد با سلامت مردم سر و کار دارد و کم‌کاری در این زمینه پذیرفتنی نیست.

زباله

طی ماه‌های اخیر بوی نامطبوع حاصل از سوختن زباله‌ها در مناطق مختلف شهرستان چرداول، به خصوص مردم شهر سرابله مرکز این شهرستان و روستاهای اطراف آن را دچار مشکلات فراوان کرده است. مشکل دفع غیربهداشتی زباله‌ در شهر سرابله مربوط به یکی ۲ ماه نیست، بلکه سال‌هاست باعث دغدغه و نگرانی مردم برای خود و فرزندانشان شده است و آنها را آزار می‌دهد.

  • مساله دپو حل نشد

یکی از شهروندان سرابله در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: نه فقط طی ماه‌های اخیر، بلکه چند سال است که مشکل دپوی زباله‌در  سرابله وجود دارد. «اکبر ایمانی» می‌افزاید: در طول این سال‌ها حتی می‌توانستیم سامانه‌های پیشرفته‌تری برای زباله داشته باشیم، ولی هنوز سایتی به منظور دفع زباله در شهر سرابله وجود ندارد. وی اظهار می‌کند: این مورد با سلامتی مردم سر و کار دارد و باید هرچه زودتر تکلیف آن مشخص شود.

ایمانی با اشاره به این‌که مساله زباله چند سالی است در دست پیگیری قرار دارد ولی همچنان حل نشده باقی مانده است، می‌گوید: دفع نامناسب زباله و تخلیه آنها توسط افراد در حاشیه شهر و روستا سلامت مردم را به خطر انداخته است. وی ادامه می دهد: انتشار بوی بد و نامطبوع، افزایش حشرات و حیوانات موذی و خطر انتقال بیماری از جمله مشکلاتی هستند که زباله‌ها پدید آورده‌اند.

  • طرح سایت به سرانجام نرسید

یکی از دیگر از شهروندان سرابله در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: طرح سایت زباله سرابله، به گفته مسئولان شهرداری، جانمایی شده اما دارای مشکلاتی است که باید رفع شود. «عبدالرضا عبدولی» ادامه می‌دهد: باید سایت زباله پوشش‌دهنده کل شهرستان برای دفع زباله باشد و محل آن طوری انتخاب شود که به محیط ‌زیست شهرها و روستاها و سلامت مردم آسیب نرساند.

وی اظهار می‌کند: با گذشت چند سال، طرح سایت زباله سرابله به سرانجام نرسیده است و این به نوعی کم‌کاری محسوب می‌شود چون در طول این سال‌ها می‌شد تکلیف آن را مشخص کرد. این شهروند می‌افزاید: معلوم نیست چرا این پروژه به کلافی سردرگم تبدیل و به فراموشی سپرده شده است و چرا اراده‌ای برای حل مشکلات آن وجود ندارد.

  • برخورد با عوامل آتش‌سوزی 

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان چرداول در مورد آتش‌سوزی محل دپوی زباله‌ها در محدوده شهر سرابله بیان می‌کند: با توجه به این‌که شهرداری سرابله جایگاه استاندارد زیست‌محیطی ندارد، زباله‌ها در ضلع شرقی این شهر دپو می‌شوند. «علی حاتم‌نیا» می‌افزاید: هرگونه آتش‌سوزی زباله‌ها ممنوع است و با هماهنگی با دادستان شهرستان با عوامل آتش‌سوزی زباله‌ها برخورد می‌شود. وی با اشاره به این‌که سایت کنونی دفع زباله شهر سرابله در کنار جاده اصلی قرار دارد، می‌گوید: آتش زدن زباله در این مکان سبب ایجاد دود غلیظ همراه با بوی تعفن در سراسر جاده می‌شود در حالی ‌که دفع بهداشتی زباله‌ باید جزو اولویت‌های مسئولان شهرستان باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست چرداول ادامه می‌دهد: مشکلات مربوط به محل دفع زباله‌ها در دست بررسی است و با توجه به معضلات بهداشتی و زیست‌محیطی ناشی از آن، این موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌شود. حاتم‌نیا موضوع ساماندهی پسماندها را یکی از اولویت‌های مهم اداره کل حفاظت محیط ‌زیست شهرستان چرداول عنوان و اظهار می‌کند: شهرداری سرابله باید، علاوه بر رفع آلودگی مرکز دفع زباله شهری، ارائه آموزش‌های شهروندی را با موضوع تفکیک زباله از مبدا و همچنین کاهش تولید زباله با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری کند.

  • جذب اعتبار 

شهردار سرابله نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: جذب اعتبار نیم میلیارد ریالی برای ایجاد سایت زباله و پسماند پس از ۵۰ سال و برای اولین بار در تاریخ سرابله در حال انجام است و مشکل دفع نامناسب زباله‌ به‌زودی و برای همیشه حل می‌شود. «سجاد میرزایی» با اشاره به این‌که شهرداری هم‌اکنون با تمام توان بیشتر زباله‌های مرکز شهرستان و روستاهای اطراف را جمع‌آوری می‌کند، ادامه می‌دهد: شهرداری هیچ‌گونه مشکلی بابت نیرو و ماشین‌آلات و تجهیزات برای بارگیری و حمل و تخلیه زباله ندارد.

  • میزان تولید زباله در سرابله

این مسئول بیان می‌کند: دفع پسماند و زباله در سرابله یکی از اولیت‌های مهم کاری است که انجام درست آن سلامت مردم و حفظ محیط ‌زیست را به دنبال خواهد داشت. وی می‌افزاید: دفع غیربهداشتی زباله‌ آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به محیط‌ زیست و سلامتی جامعه وارد می‌کند. میرزایی می‌گوید: در طول ۵۰ سالی که از عمر شهرداری سرابله می‌گذرد، هیچ اقدامی به منظور ساماندهی سایت زباله این شهر انجام نگرفته و با این‌که روزانه ۲۷ تن زباله در این شهر تولید می‌شود، مکان مناسبی برای دفع آن وجود ندارد. البته اکنون این مشکل در حال برطرف شدن است.

دفع زباله‌ به صورت کاملا بهداشتی و بی‌خطرسازی آنها همواره یکی از دغدغه‌های مدیران شهری خصوصا حفاظت محیط ‌زیست بوده؛ موضوعی که با وجود اهمیتش بیشتر مواقع مورد غفلت قرار گرفته است. علاوه بر نبود سایت‌های زباله استاندارد در بیشتر مناطق استان از جمله شهرستان چرداول، تاکنون هیچ‌گونه مرکز پردازش و کارخانه کمپوست و بازیافتی در استان احداث و فعال نشده است. این مساله، علاوه بر این‌که موجب آلودگی خاک و هوای نقاطی از استان شده، مشکلات زیادی نیز برای مردم ایجاد کرده است.

کد خبر 456919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha