همشهری آنلاین: در حالی که کمیسیون انتخابات افغانستان قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را روز ۲۷ مهر ماه اعلام کند، عبدالله عبدالله یکی از نامزدهای انتخابات روز شنبه، ادعا کرد که او پیروز این رقابت است.

عبدالله عبدالله

به گزارش ایرنا، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی برآمده از انتخابات سال ۱۳۹۳ و یکی از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر ماه امسال، روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که تیم "ثبات و همگرایی" او در انتخابات آرای زیادی  کسب کرده و این تیم دولت آینده افغانستان را تشکیل خواهد داد. او گفت که آرای بدون بیومتریک باطل است و انتخابات به دور دوم نمی‌رود.

همچنین در حالی که برخی گمانه زنی ها از کاهش کم سابقه میزان مشارکت مردم افغانستان در انتخابات روز شنبه حکایت دارد، عبدالله گفت  که با در نظر گرفتن  شرایط امنیتی در کشور میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری قابل ملاحظه بوده است.

انتظار می رود که رقابت اصلی در انتخابات بین محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی باشد که در پی اختلاف بر سر نتیجه انتخابات سال ۹۳ با میانجیگری آمریکا تشکیل شد. در روزهای پایانی کارزارهای انتخاباتی قرار بود این دو نامزد در یک مناظره تلویزیونی شرکت کنند که در دقایق آخر اعلام شد اشرف غنی به علت اینکه رقیبش برنامه ندارد، از شرکت در مناظره انصراف داده اما عبدالله و حامیانش این مساله را به عنوان فرار اشرف غنی از مناظره توصیف کردند و عبدالله وعده داد که اشرف غنی در انتخابات هم شکست خواهد خورد.  

پیش از این، محمدعمر داوودزی  رییس ستاد انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی و علی‌احمد عثمانی، رییس ستاد انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله از نخستین کسانی بودند که در صحبت با شبکه‌ی تلویزیونی طلوع‌نیوز ادعای پیروزی کردند. آنان شنبه شب  ششم مهر ماه به صراحت بیان کردند که در پیروزی دسته‌های انتخاباتی آنان هیچ تردیدی وجود ندارد.

اما حبیب الرحمن ننگ، رییس دبیرخانه کمسیون مستقل انتخابات تاکید کرده که هیچ نامزدی حق ندارد که پیشاپیش پیروزی خود را در انتخابات اعلام کند.

کمیسیون مستقل انتخابات یکشنبه شب  اعلام کرد که  در سه‌هزار و ۷۳۶ مرکز رأی‌دهی، دو میلیون و ۱۹۶ هزار و ۴۳۶ نفر رأی داده‌اند. براساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات، از مجموع پنج‌هزار و ۳۷۳ مرکز رأی‌دهی، آمار میزان مشارکت رأی‌دهندگان در ۷۸۶ مرکز بزودی در دسترس این کمیسیون قرار می‌گیرد، اما از ۲۳۴ مرکز رأی‌دهی دیگر اطلاعات دقیق در دست نیست.

کمیسیون مستقل انتخابات در مورد شفافیت انتخابات اطمینان داده و گفته است که نتایج آرای واقعی مردم افغانستان مطابق به تقویم انتخاباتی منتشر خواهد شد. کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که آرای بدون بارکُد بیومتریک نزد این کمیسیون اعتبار ندارد و باطل خواهد شد. رئیس کمیسیون انتخابات اعلام کرده که نتایج اولیه انتخابات روز ۲۷ مهر ماه اعلام خواهد شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ششم مهر ماه در حالی برگزار شد که پیش از آن گروه طالبان تهدید کرده بود که مراکز و محلات رأی‌دهی را آماج حملات نظامی قرار خواهد داد. با وجود این تهدیدها انتخابات در فضای نسبتا امن برگزار شد. در این حال، این نگرانی وجود دارد اختلاف بر سر نتیجه انتخابات و احتمال اینکه نامزد شکست خورده نتیجه را نپذیرد ممکن است بار دیگر موجب ایجاد تنشها و بحران پساانتخاباتی در افغانستان شود.  

کد خبر 456902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha