همشهری آنلاین: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی حمله به آرامکو را اقدام جنگی دانست؛ اما مدعی شد ریاض بسوی حل مسائل گام بر می دارد و راه حل سیاسی را ترجیح می‌دهد.

ولیعهد سعودی: راه حل سیاسی را به نظامی ترجیح می دهیم

شبکه آمریکایی سی بی اس نیوز (cbsnews) بامداد دوشنبه بخش هایی از مصاحبه با بن سلمان رئیس مجلس وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی را پخش کرد که وی مدعی شد حمله به تاسیسات نفتی آرامکو اقدام جنگی و از طرف ایران صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: «با وزیر امورخارجه آمریکا هم عقیده‌ام که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را اقدام جنگی و از سوی ایران دانسته است. بنابراین اگر جامعه بین‌المللی اقدامات بازدارنده در قبال ایران اتخاذ نکند، قیمت نفت ممکن است به طور فزاینده‌ای افزایش یابد.» 

ارتش و کمیته های مردمی یمن ۲۳ شهریور ماه در واکنش به تداوم محاصره یمن و حملات ائتلاف سعودی علیه کشورشان با ۱۰ فروند پهپاد تاسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو در شهرهای "بقیق" و "هجره خریص" واقع در استان الشرقیه عربستان را هدف قرار دادند.

عربستان برای فرار از رسوایی چنین شکست بزرگی در مقابل انصارالله و ارتش یمن مسئولیت این حمله را متوجه ایران می داند. جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن رد اظهارات عربستان و نیز تاکید بر حل بحران یمن؛ این حملات را نشانه آشکار پیشرفت یمنی ها در دفاع از منافع خود می داند.

بن سلمان در ادامه با توجه به اثرات مخرب اقتصادی جنگ گفت: وقوع جنگ میان تهران و ریاض، اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.

وی مدعی شد: اگر جهان موضع قوی و قاطع برای بازدارندگی در برابر ایران نگیرد، شاهد افزایش تنش‌ها با تهران خواهیم بود که منافع جهان را تهدید می‌کند. عرضه نفت مختل می‌شود و قیمت نفت نیز شدیدا بالا خواهد رفت، طوری که تا کنون شاهد آن نبوده‌ایم.  

وی با توجه به ضرورت انعقاد پیمان صلح میان همه طرف ها گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باید با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کند تا توافق جدیدی پیرامون برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های ایران در سراسر خاورمیانه منعقد شود.  

بن سلمان دستور قتل خاشقچی از طرف خود را رد کرد اما در عین حال گفت که «به عنوان رهبر کشور مسئولیت کامل قتل وی در کنسولگری به عهده من است». 

وی ضمن ادعای بهبودی وضعیت حقوق بشر در عربستان گزارش ها در خصوص شکنجه یک فعال زن سعودی در زندان های سعودی را رد کرد.

کد خبر 456819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha