همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان از وقوع ۱۷ مورد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: امسال ۴۵ هکتار مراتع و جنگل در آتش سوخت.

۴۵ هکتار مراتع و جنگل‌های استان سمنان در آتش سوخت

به گزارش مهر، سرهنگ علیرضا ابوطالبی ضمن بیان این که طی شش‌ ماهه نخست سال جاری ۱۷ مورد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان به وقوع پیوست، گفت: به‌صورت کلی ۴۵ هکتار اراضی منابع طبیعی و جنگل‌های استان طعمه حریق شد.

وی ضمن بیان این که تنها در یک مورد آتش‌سوزی نی‌زار شهرستان سرخه ۱۱ هکتار اراضی ملی منابع طبیعی دچار حریق شد، افزود: انسان عامل ۹۵ درصد حریق‌های صورت گرفته بوده که در اثر ناآگاهی و ندانستن اثرات سوء آن رخ‌ داده است لذا آموزش جوامع بومی در دستور کار قرار دارد.

  • احداث ۵ پایگاه مردمی اطفای حریق در دستور کار

 فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان گفت: ۳۲ روستای هدف در مناطق بحرانی استان شناسایی‌ شده است. با دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی تفاهم‌نامه برقرار و آن‌ها را مجاب به تجهیز برخی وسایل اولیه اطفای حریق کردیم تا در صورت مشاهده حریق تا رسیدن نیروهای منابع طبیعی بتوانند از گسترش آتش به دیگر نقاط پیشگیری کنند.

امسال پایگاه اطفای حریق در شهر مجن شاهرود راه‌اندازی شد. با توجه به این که مشارکت‌های مردمی می‌تواند در اطفای حریق مؤثر باشد لذا پنج پایگاه دیگر مردمی نیز در کل استان سمنان در حال آماده‌سازی است.

وی با بیان این که بیشترین آتش‌سوزی عرصه منابع طبیعی در حوزه مرتع بود و درختان جنگلی خوشبختانه چندان آسیب ندیدند، افزود: تجهیز تمام روستاهای نقاط بحرانی به وسایل پیشرفته قطعاً نیازمند اعتبارات بسیار زیاد استانی و ملی است اما با این‌ حال تلاش شد تا با امکانات موجود و آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم نقش مؤثر در کاهش آتش‌سوزی‌ها ایفا کنیم.

  • دستگیری ۳۴ قاچاقچی چوب

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان گفت: طی شش‌ ماهه امسال ۱۸ هزار کیلوگرم تاغ، چهار تن چوب جنگلی و سه تن چوب گز در کل استان کشف‌ شده است. در این راستا ۳۴ نفر دستگیر و ۲۹ خودرو توقیف شد که قطعاً حفاظت از این عرصه بسیار وسیع بیش از ۹.۷ میلیون هکتاری استان سمنان نیازمند همراهی و همکاری جوامع بومی و محلی است.

ابوطالبی با بیان این که مجوز استخدامی قرقبان و جنگلبان در استان اعلام‌ نشده است، تصریح کرد: عرصه وسیع و کمبود ۲۸۰ محیط‌بان با توجه به نرم کشوری یک نفر به ازای ۳۰ هزار هکتار از جمله چالش‌های پیش رو منابع طبیعی استان سمنان به شمار می‌رود.

وی افزود: علیرغم همه مشکلاتی که عنوان شد با همین وضعیت توانستیم بهترین حفاظت را از عرصه‌های منابع طبیعی داشته باشیم و یگان حفاظت با گشت‌های مشترک و همکاری با قضات این عرصه وسیع را زیر نظر داشته و اجازه هیچ‌گونه بهره‌برداری را به قاچاقچیان چوب نمی‌دهد.

  • رفع تصرف ۸۰ هکتار عرصه منابع طبیعی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان گفت: طی شش‌ ماهه اول سال جاری از ۸۰ هکتار اراضی منابع طبیعی رفع تصرف صورت گرفت. به‌ محض آن که متوجه شدیم تجاوزی به عرصه منابع طبیعی صورت گرفته بلافاصله یگان حفاظت در آنجا ورود داشته است.

ابوطالبی گفت: بسیاری از ساخت‌ و سازها در عرصه منابع طبیعی سالیان قبل رخ‌ داده است. با موارد جدید دخل و تصرف اراضی منابع طبیعی به‌شدت برخورد می‌شود کما این که این میزان نیز بازپس‌گیری و پرونده قضایی آن‌ها در جریان است.

 وی ضمن بیان این که سه حوزه قاچاق محصولات مرتعی و چوب، حریق و تصرفات در اولویت کاری منابع طبیعی قرار دارد، گفت: از هم استانی‌ها انتظار می‌رود هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی را حتماً با شماره ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری اطلاع دهند تا موضوع رسیدگی شود.

کد خبر 456811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha