مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

مهدی داوری - مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران: امروز، روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام گرفته است. سال۱۳۵۹ درست در همین روز بود که پالایشگاه آبادان هدف حمله دشمن بعثی قرار گرفت.

مهدی داوری _ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران

پس از این حمله ناجوانمردانه، آتش‌نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند اما این بار آتش، تنها دشمن آنها نبود بلکه حین خاموش ساختن آتش بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعدادی از آتش‌نشانان به شهادت رسیدند. به بهانه رشادت‌های آتش‌نشانان، این روز به‌عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

امروز پاسداشت فداکاری‌های جوانمردانی است که با عشق خدمت به مردم وارد این عرصه شدند و برای نجات هستی و مال شهروندان، با از خودگذشتگی و شهامتی فوق‌العاده دل به آتش زدند و جان خود را فدا کردند.

جنگ آتش‌نشانان با آتش تمامی ندارد. تاکنون ۵۸ شهید گرانقدر آتش‌نشان در راه دفاع از میهن و نجات جان مردم، خود را فدا کرده‌اند تا زندگی آرام و شهری ایمن را برای شهروندان به ارمغان آورند. به‌دلیل همین فداکاری‌ها و رشادت‌ها، آتش‌نشانان به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی، جایگاهی ویژه و قابل احترام در میان مردم دارند و در پیشانی عملکرد خود، اعتماد عمومی جامعه را یدک می‌کشند. در این میان بنابر وظیفه ذاتی و سازمانی خود تلاش می‌کنیم با حمایت‌های مسئولان و تصمیم‌گیران شهری، دغدغه‌ها و مشکلات شغلی آتش‌نشانان را نیز مرتفع کنیم.

آتش‌نشانان حافظ مردم هستند و باید با قدرت، ماموریت خطیر خود در حفاظت از جان و مال شهروندان را به انجام برسانند. در این مسیر تلاش می‌شود با افزایش مهارت‌ها و آموزش‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف، توان عملیاتی آتش‌نشانان ارتقا یابد.

استانداردسازی‌ عملیات، به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی، ارتقای سطح مهارت نیروها، استقرار نظام سلامت و ایمنی آتش‌نشانان و نیز افزایش سطح آمادگی سازمانی، از جمله برنامه‌هایی است که در جهت افزایش توان عملیاتی آتش‌نشانی با جدیت دنبال می‌شود.
سازمان آتش‌نشانی علاوه بر ماموریت مهم خود در مقابله با حریق و حوادث، وظیفه پیشگیری و کنترل ضوابط ایمنی ساختمان‌ها را نیز برعهده دارد. طبق این مسئولیت، با تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های ایمنی ساختمان‌ها، تمامی اماکن و ساختمان‌های شهر، چه تجاری و چه مسکونی، مورد بازرسی دقیق کارشناسان این سازمان قرار می‌گیرند. اما روی دیگر سکه، توجه و مشارکت مردم در طرح آموزش‌های ایمنی است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان آتش‌نشانی، موضوع آموزش‌های ایمنی برای شهروندان و از همه مهم‌تر چگونگی افزایش مشارکت مردم در این طرح است.

مردم به‌عنوان تأثیرگذارترین اهرم اجتماعی، نقش بسزایی در ایجاد ایمنی و کاهش حوادث شهری دارند. نمودارها و شاخص‌ها این نکته مهم را گوشزد می‌کند که به هر میزان شهروندان آگاه به اصول ایمنی و مترصد فراگیری آموزش‌های مقابله با حوادث باشند، به همان مقدار، شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها و حوادث شهری خواهیم بود. آموزش‌های شهروندی، ضامن ایمنی شهر، آسایش شهروندان و دستیابی به «شهری ایمن برای همه» است. کسب آمادگی‌های لازم برای مقابله با حریق و آشنایی به اصول مشارکت در جهت پیشگیری از حوادث و خودیاری برای نجات خود، خانواده و همنوع، یکی از وظایف مهم هر شهروند تلقی می‌شود.

سازمان آتش‌نشانی تهران نیز در این راستا با اجرای طرح‌های متعدد آموزشی، بخش گسترده‌ای از شهروندان را تحت آموزش‌های ایمنی قرار داده که یکی از مهم‌ترین آن، طرح ۹۹۹ برای آموزش ساکنان برج‌های بلندمرتبه و طرح حامی ایمنی برای آموزش معلمان و دانش‌آموزان است. در آینده نزدیک شاهد اجرای طرح‌های متنوع دیگری در این زمینه خواهیم بود. قطعا برای دستیابی به این اهداف، همفکری و یاری تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و نیز جامعه دانشگاهی، می‌تواند ما را در این مسیر یاری کند. آتش‌نشانی تهران با نگاه حمایتی مدیران شهری، به‌ویژه در ۲ سال اخیر گام‌های مهمی نیز در حوزه تامین امکانات و به‌روز شدن تجهیزات برداشته است. ارتقای تجهیزات، آموزش‌های تخصصی آتش‌نشانان و نهادینه کردن فرهنگ ایمنی شهر، به‌عنوان  ۳ رکن اصلی، در دستور کار این سازمان است که با شیبی مناسب در حال اجراست، هرچند برای دستیابی به تمامی ایده‌آل‌ها مسیری طولانی پیش‌روی ماست. دستیابی به «شهری ایمن برای همه» نیازمند حمایت و یاری همه مسئولان و نیز مشارکت تمامی شهروندان مسئولیت‌پذیر است. راهی که باید برویم تا شهری با کمترین حادثه را داشته باشیم.

کد خبر 456796

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha