رابعه تیموری-خبرنگار:شنیده بودند روزهای سه‌شنبه شهردار منطقه همراه همکارانش سوار دوچرخه می‌شود و رکابزنان از گوشه و کنار محله‌ها بازدید می‌کند

مدرسه

ولی فکر نمی‌کردند روزی گذرش به مدرسه آنها بیفتد و برایشان ۱۰۰ دستگاه دوچرخه نونوار هدیه بیاورد، اما این اتفاق افتاد و روز سه‌شنبه «محمود کلهری» شهردار منطقه ۱۷ به جمع دانش‌آموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه ابوریحان بیرونی رفت تا ۱۰۰ دستگاه دوچرخه به آنها اهدا کند. این دیدار نقطه آغاز طرحی با عنوان «خانه تا مدرسه با دوچرخه» بود که شهردار منطقه ۱۷ برای رسیدن به اهداف کمپین «سه‌شنبه‌های بدون دود» ابداع و دانش‌آموزان این مدرسه برای نخستین بار اجرا کردند. «پیروز حناچی» شهردار و«عبدالرضا فولادوند» مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت و جمعی از مسئولان شهرداری و آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این دیدار حضور داشتند.

پیاده‌روهای خیابان قزوین و معابر اطراف مدرسه را خط‌کشی کرده‌اند و تابلوهای علائم خط دوچرخه هم نصب شده است. بچه‌هایی که داوطلب شده‌اند در طول سال تحصیلی برای طی مسیر خانه تا مدرسه از دوچرخه استفاده کنند، روز قبل همراه شهردار و رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه به انبار نگهداری دوچرخه‌ها رفته و آنها را به مدرسه آورده‌اند. بچه‌ها مسیر چند کیلومتری انبار تا مدرسه را همراه شهردار دوچرخه‌سواری کردند و یک دل سیر از دوچرخه‌ها رکاب گرفتند ولی انگار این رخش‌های تیزپا، امروز که در حیاط مدرسه کنار هم ردیف شده‌اند، بیشتر دلبری می‌کنند تا بچه‌ها برای تحویل‌گرفتن آنها بی‌تاب‌تر شوند. قرار است دوچرخه‌ها با حضور مهمانان و در مراسمی ویژه به دانش‌آموزان اهدا شود و بچه‌ها باید برای دوباره زین‌کردن دوچرخه‌ها کمی صبوری کنند.  

شروع فرهنگسازی از مدرسه
پسران نوجوان دبیرستان ابوریحان بیرونی در حیاط مدرسه آرام و متین چشم‌به‌راه مهمانان نشسته‌اند. «محمود کلهری» و همکارانش در شهرداری منطقه، خود را میزبان می‌دانند و ساعات اولیه صبح به مدرسه آمده‌اند. «محسن پورسیدآقایی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نخستین مهمانی است که سر می‌رسد و لحظاتی بعد «عبدالرضا فولادوند» مدیرکل آموزش و پرورش و «پیروز حناچی» شهردار تهران هم به جمع آنها ملحق می‌شوند. شاید آفتاب تند نیمروزی که با سماجت روی صورت بچه‌ها می‌پاشد و شاید هم وقت تنگ مهمانان سبب می‌شود صحبت‌های سخنرانان مراسم، چندان به درازا نکشد. شهردار تهران از دوران دانش‌آموزی خود خاطره‌گویی می‌کند و از وخامت حال آسمان تهران می‌گوید تا دانش‌آموزان به اهمیت استفاده از وسایل حمل‌ونقل پاک بیشتر پی ببرند. صحبت‌های فولادوند روشن می‌کند چرا شهردار، دانش‌آموزان را برای اهدای دوچرخه‌ها انتخاب کرده است. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران می‌گوید: «مشارکت دانش‌آموزان در کمپین سه‌شنبه‌های بدون دود یک اتفاق عادی نیست. تحول در مدارس و بخش‌های آموزشی، تحول‌ بزرگ جامعه را به دنبال دارد.»

پیشتازان کمپین سه‌شنبه‌های بدون دود 
 شهردار منطقه در مسیر انتقال دوچرخه‌ها از انبار به مدرسه، شاهد استقبال اهالی از اجرای این طرح بوده و با خوشحالی این موضوع را برای مهمانان تعریف می‌کند. او می‌گوید: «خوشبختانه ساکنان منطقه از دوچرخه‌سواران استقبال گرمی کردند و در طول مسیر بسیاری از خودروها توقف می‌کردند تا دانش‌آموزان با ایمنی بیشتری حرکت کنند.» کلهری جزو نخستین شهرداران مناطق بوده که به کمپین سه‌شنبه‌های بدون دود پیوسته و با اجرای طرح «از خانه تا مدرسه با دوچرخه» نام مدرسه ابوریحان بیرونی به‌عنوان مدرسه پیشرو و پیشتاز کمپین ثبت می‌شود. شهردار منطقه، ۱۰۰ دستگاه دوچرخه را به دانش‌آموزان اهدا کرده و ۳۰ دانش‌آموز دیگر مدرسه در طول سال تحصیلی با دوچرخه‌های شخصی خود مسیر خانه تا مدرسه را طی می‌کنند. ۷ مربی هم دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح را همراهی می‌کنند. کلهری رسیدن تعداد دوچرخه‌سواران مدرسه به عدد ۱۳۷ را به فال نیک می‌گیرد و می‌گوید: «این عدد شماره سامانه ارتباطات مردمی شهرداری است و امیدوارم در این سامانه پیام‌های بسیاری از سوی اهالی ثبت شود که پیوستن خود به کمپین سه‌شنبه‌های بدون دود را اعلام کنند.»

خط اتوبوس رایگان برای دانش‌آموزان
 بیمه‌شدن دوچرخه‌ها و دانش‌آموزان خبر خوبی است که شهردار تهران از زبان کلهری می‌شنود و خیالش آسوده می‌شود که همکارانش دغدغه او برای تأمین ایمنی و سلامت دانش‌آموزان را احساس کرده‌اند. کلهری می‌گوید: «برای راکبان دوچرخه کلاه ایمنی تهیه کرده‌ایم و معابر اطراف مدرسه ایمن‌سازی شده‌اند. برای بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی دانش‌آموزان سایر مدارس منطقه هم اقداماتی انجام شده که ایجاد خط اتوبوس در میدان بهاران یکی از آنهاست. این خط که در مسیر تردد دانش‌آموزان چند مدرسه دایر شده، رایگان دانش‌آموزان را جابه‌جا می‌کند.» پس از پایان صحبت‌های شهردار منطقه، انتظار بچه‌ها برای تحویل‌گرفتن دوچرخه‌ها به سر می‌رسد و مهمانان دوچرخه‌ها را به آنها اهدا می‌کنند.  

وظایف شهروندی 
«رضا آذری» از دانش‌آموزانی است که تصمیم گرفته در سال تحصیلی جدید با دوچرخه رفت‌وآمد کند. او دریکی از خیابان‌های شلوغ و پررفت‌وآمد منطقه ۱۷ زندگی می‌کند و پیش از این برای رسیدن به مدرسه از خط اتوبوس بی. آر. تی آزادی‌ـ خاوران استفاده می‌کرد. او می‌گوید: «هر یک از ما می‌توانیم در کاهش آلودگی هوای محله و شهر خود سهمی داشته باشیم و من با استفاده از دوچرخه به این وظیفه‌ شهروندی عمل می‌کنم.»
 «محمد نظری» همکلاسی و هم‌محله‌ای رضا است. او اوقات فراغتش در بوستان‌ها و فضای آزاد به دوچرخه‌سواری می‌پردازد. در طرح «خانه تا مدرسه با دوچرخه» شرکت کرده و می‌خواهد هر روز مسیر منزلش را که در خیابان شهیدان حسنی قرار گرفته تا مدرسه‌اش در خیابان قزوین را با دوچرخه طی کند. نظری معتقد است امکانات حمل‌ونقل عمومی منطقه نسبت به سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده و اتوبوس‌های ویژه مدارس از تجهیزاتی است که کمبود آنها در محله‌های مختلف احساس می‌شود. «مجتبی پورحیدری» دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی دبیرستان ابوریحان بیرونی است. او می‌گوید: «بسیاری از دانش‌آموزان برای ورزش و سلامتی خود اهمیت قائل نیستند و راه‌اندازی خط دوچرخه، فرهنگ ورزش را در مدارس توسعه می‌دهد.» او معتقد است باید زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی خط دوچرخه تقویت شود.  
مدیر دبیرستان ابوریحان بیرونی: 
در مسیر شادابی و سلامت رکاب می‌زنیم 

دستاوردهای فرهنگی طرح «از خانه تا مدرسه با دوچرخه» سبب شده «محمود صلاح‌زاده» مدیر دبیرستان ابوریحان بیرونی پیشنهاد مدیریت شهری برای شرکت در طرح را بپذیرد. صلاح‌زاده می‌گوید: «دانش‌آموزان این مدرسه در رعایت انضباط اجتماعی و اخلاق شهروندی سرآمد هستند و به همین دلیل مدیریت شهری منطقه، مدرسه ابوریحان را برای اجرای طرح انتخاب کرده است.» به گفته صلاح‌زاده، دانش‌آموزان مدرسه ابوریحان بیرونی در رشته‌های ورزشی مختلف مانند والیبال، فوتبال، پینگ‌پنگ و شطرنج صاحب عناوین قهرمانی و نایب‌قهرمانی منطقه ۱۷ هستند. او می‌گوید: «ما دانش‌آموزان رشته‌های ورزشی مختلف را برای شرکت در مسابقات سطوح مختلف حمایت و با اجرای طرح «زنگ‌های تفریح بانشاط» دانش‌آموزان را به ورزش تشویق می‌کنیم. در این طرح در زنگ‌های تفریح وسایل ورزشی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا با ورزش و جست‌وخیز انرژی خود را تخلیه کنند.» صلاح‌زاده بر این باور است که راه‌اندازی خط دوچرخه برای همه مدارس ضرورت دارد.

کد خبر 456677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha