همشهری‌انلاین: طبق آمار کمیسیون انتخابات افغانستان از مراکز رای‌گیری شمارش‌شده، میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره قبلی پایین بوده است.

افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان علیرغم تهدیدات شدید امنیتی برگزار شد. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آمار تخمینی بیش از نیمی از مراکز را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، این کمیسیون در یک نشست خبری که نیمه‌های شب گذشته به وقت محلی برگزار شد، آمار تخمینی ۲۵۹۷ مرکز از ۴۹۰۵ مرکز رای‌گیری را که به آن تجهیزات انتخاباتی ارسال شده بود، اعلام کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این کمیسیون گفت در ۲۵۹۷ مرکز، آماری که از طریق تلفن از مسئولان محلی دریافت کرده‌اند، یک میلیون و ۵۱ هزار و ۹۹۸ نفر شرکت کردند. نظر به این آمار تخمینی میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره قبلی پایین بوده است.

میزان مشارکت در ۲۳۰۸ مرکز باقی‌مانده امروز مشخص خواهد شد. مسئولان این کمیسیون دلیل مشخص نشدن میزان مشارکت در تمام مراکز را مشکلات اتصالی و مخابراتی خواندند.

مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات تاکید کرد این جمع‌بندی غیرمعیاری و تخمینی است.

بر اساس گزارش‌ها شمارش آرا در محل‌های رای‌گیری آغاز شده است. یک عضو کمیسیون انتخابات افغانستان به رسانه‌ها گفت با رسیدن پنجاه درصد نتایج اولیه آرا به این کمیسیون، آماری از این نتایج را اعلام خواهد کرد.

نتیجه مقدماتی رسمی این انتخابات، براساس تقویم این کمیسیون قرار است تا سه هفته دیگر ۲۷ مهر اعلام شود.

این انتخابات ساعت هفت صبح به وقت کابل شروع شد و قرار بود تا ساعت سه بعد از ظهر ادامه داشته باشد، اما کمیسیون انتخابات افغانستان رای‌گیری را دو ساعت تمدید کرد.

در این انتخابات سیزده نفر رقابت کردند. در آغاز هجده نفر نامزد بودند اما پنج نفر از نامزدها قبل از برگزاری انتخابات انصراف دادند.

رقیبان اصلی در این انتخابات محمد اشرف ‌غنی، رئیس‌جمهوری کنونی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی هستند.

غنی در نخستین سخنرانی‌اش پس از پایان انتخابات گفت مردم با رای دادن "تصویری از استقامت و مردم سالاری" را به نمایش و "همه به صدای جمهوریت لبیک" گفتند.

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین از کمیسیون‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر تشکر کرد و گفت در صورت مشاهده تخلف مردم باید از راه قانونی این تخلف‌ها را دنبال کنند. او از کمیسیون انتخابات خواست این شکایت‌ها را جدی بگیرد و با "بی‌طرفی و امانت‌داری کامل" عمل کند.

غنی یک‌بار دیگر از طالبان خواست به جنگ پایان دهند. او خطاب به طالبان گفت:"دروازه صلح باز است".

عبدالله هنگام رای‌دهی از مشارکت مردم در انتخابات تشکر کرد و از مقام‌های دولتی خواست در روند انتخابات دخالت نکنند.

حوا علم نورستان، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در پایان روز انتخابات در یک نشست خبری درباره شکایت‌ها از روند این انتخابات گفت مشکلات به وجود آمده در جریان انتخابات "به صورت دقیق" بررسی و تصامیم لازم در مورد آن گرفته خواهد شد.

با وجود تهدید طالبان به مختل کردن این روند، بسیاری برای رای دادن به محل‌های رای‌گیری رفتند.

حوا علم نورستانی در یک نشست خبری از "مشارکت وسیع" مردم در انتخابات سپاسگزاری کرد و افزود که به دلیل مشارکت گسترده این انتخابات را دو ساعت تمدید کرد. رقم دقیق مشارکت تاکنون اعلام نشده است.

مولانا محمد عبداالله، عضو کمیسیون انتخابات افغانستان در پایان روز انتخابات در نشست خبری گفت: "پایین بودن سطح مشارکت بنا به قانون سبب بی‌اعتبار شدن یا کم اعتبار شدن انتخابات نمی‌شود".

این عضو کمیسیون انتخابات همچنین تاکید کرد که روند صلح با طالبان بر تقویم کاری کمیسیون انتخاباتی تاثیر وارد نکرد.

عبدالله گفت همه "مکلف به پذیرش نتایج انتخابات هستند" جدا از این که شکایاتی وجود داشته باشد که از مجرای کمیسیون شکایات انتخاباتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وزارت زنان افغانستان هم گفته است مشارکت زنان در این انتخابات گسترده بوده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان که از نهادهای نظارتی است می‌گوید یافته‌های اولیه این نهاد نشان می‌دهد که مشارکت زنان در روند رای‌دهی در ولایت‌های دایکندی، بامیان و هرات بیشتر بوده است.

این کمیسیون گفته که حضور زنان در ولایت‌های قندهار، قندوز و بلخ کمرنگ گزارش شده است.

رویدادهای امنیتی در سراسر افغانستان از جمله حمله به برخی مراکز رای‌گیری رخ داد و در نتیجه آن براساس گزارش‌ها، دست کم چهار نفر کشته و ۷۲ نفر زخمی شده‌اند. اما حوادث امنیتی که باعث توقف روند انتخابات شود، رخ نداد.

کد خبر 456669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha