دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: خبر تعطیلی دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه شوکی نه‌تنها به دوستداران فرهنگ و هنر بلکه به عموم مردم استان وارد کرد.

دانشکده فرهنگ کرمانشاه

دانشکده فرهنگ و هنر علمی- کاربردی کرمانشاه سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را شروع کرد و توانست بیش از ۵هزار دانشجو در ۲۴ کد رشته جذب و فارغ‌التحصیل کند. این دانشکده طی این سال‌ها توانسته بود با رشته‌های کاربردی و به‌روز، نیاز بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان ‌به رشته‌های هنری را تامین کند. دلیل تعطیلی این مرکز آموزش عالی، مصوبه شورای عالی اداری اعلام شده است و بر این اساس مراکز علمی-کاربردی زیر نظر وزارتخانه‌های دولتی یا باید منحل و یا به بخش خصوصی واگذار شوند. یکی از دانشجویان رشته خبرنگاری می‌گوید: دانشکده فرهنگ و هنر یکی از دانشگاه‌های خوب استان بود. با آوردن رشته‌های خوب توانسته بود دانشجویان بسیاری را تربیت‌کند.

«امینی» که کاردانی خود را در رشته خبرنگاری از این دانشکده گرفته می‌افزاید: خیلی از افرادی که شرایط رفتن به خارج از استان را برای ادامه تحصیل نداشتند، با بهره‌مندی از این دانشکده توانستند در رشته دلخواه خود ادامه تحصیل دهند. وی ادامه می‌دهد: رشته‌هایی که این دانشکده ارائه می‌داد، بسیار کاربردی بود و خیلی‌ها علاقه‌مند به تحصیل در آن رشته‌ها بودند. بسیاری از این رشته‌ها در دانشگاه‌های کرمانشاه و استان‌های اطراف نیز وجود نداشت، مگر تهران. رشته خبرنگاری، عکاسی، نقاشی و... از جمله این رشته‌ها بود که بسیاری از علاقه‌مندان را به این دانشکده فراخوانده بود.

  • ضرورت فعالیت این دانشکده

یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان رشته عکاسی از این دانشکده با بیان این‌که وجود چنین دانشکده‌ای در کرمانشاه بسیار ضروری است، می‌افزاید: این دانشکده رشته‌های تخصصی مورد علاقه جوانان و کارآموزان را ارائه می‌کرد و بسیاری را به خود جذب کرده بود. وجود چنین دانشکده‌ای باعث شده بود که فرهنگ و هنر بار دیگر در استان زنده شود و شور و شوق و فرصتی برای علاقه‌مندان این رشته فراهم کند. «رحیمی» ادامه می‌دهد: دانشکده فرهنگ و هنر با بهره‌مندی از اساتید توانمند و مجرب، فرصتی را برای باسواد کردن افرادی که در ابتدای راهند و علاقه‌مند به فراگیری آکادمیک و حرفه‌ای رشته‌های هنری فراهم کرده بود.

وی می‌افزاید: تعطیلی این مرکز غیرمنطقی و ظلم بزرگی در حق مردم استان و شهرهای اطراف آن است. حداقل نقطه مثبت دانشکده فرهنگ و هنر حرفه‌ای کردن افراد مبتدی و توانمند و باسواد کردن هنرمندان در رشته خودشان بود که می‌تواند باعث ادامه کار و ماندگاری این دانشکده در استان باشد. مسئولان استان از جمله استاندار باید برای ادامه راه این دانشکده در استان تلاش کنند و نگذارند شمعی که توسط دانشکده فرهنگ و هنر روشن شده بود به این راحتی خاموش شود.

  • درخواست از مسئولان

«محمدی» نیز که از دانشجویان این دانشکده بوده است، می‌گوید: از استاندار کرمانشاه، مسئولان ارشاد و نماینده‌های استان تقاضا داریم نگذارند تنها دانشکده فرهنگ و هنر استان تعطیل شود؛ چراکه امید بسیاری از هنرمندان و هنردوستان به این دانشکده است. وی ادامه می‌دهد: امیدواریم مسئولان استان راهکار مناسبی پیش پای مسیر این دانشکده بگذارند که به این راحتی این سرمایه هنری ارزشمند تباه نشود و نتیجه حدود ۲ دهه تلاش اساتید و هنرمندان در این دانشکده به‌راحتی از دست نرود.

دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه در حال طی مسیر رو به رشدی بود و مسئولان نباید به جای راهکار درست بدترین راه را که تعطیلی این مرکز است انتخاب کنند. این دانشجو انحلال و تعطیلی دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه را بی مهری بزرگ در حق هنرمندان و هنردوستان منطقه می‌داند و می‌گوید: امیدواریم مدیرکل ارشاد، استاندار و همه افرادی که می‌توانند مانع انحلال این دانشکده شوند، قدمی بردارند و کاری کنند.

  • تعطیلی مرکز از ۳۱ شهریور 

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه با تایید خبر تعطیلی مرکز فرهنگ و هنر علمی- کاربردی کرمانشاه می‌گوید: این مرکز از ۳۱ شهریور رسما تعطیل شد. «حجت سلیمی» درباره علت تعطیلی دانشکده فرهنگ و هنر به همشهری می‌گوید: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مراکز علمی- کاربردی تحت نظر وزارتخانه‌های دولتی یا باید منحل و یا به بخش خصوصی واگذار شوند و چون تاکنون این روند خصوصی‌سازی از سوی مسئولان ذی‌ربط برای دانشکده فرهنگ و هنر اجرا نشده است، این دانشگاه تعطیل شد. وی با بیان این‌که چرا دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه خصوصی‌سازی نمی‌شود، ادامه می‌دهد: مسئولان برای خصوصی‌سازی و واگذاری این دانشکده به بخش خصوصی چرا راهکاری ارائه نمی‌دهند که این مرکز علمی به تعطیلی کشیده نشود؟ ‌

  • انتظار از مدیران ارشد استان

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه ادامه می‌دهد: یکی از کمک‌هایی که استاندار و مدیرکل ارشاد استان و رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان می‌توانند در این زمینه انجام دهند این است که حداقل مصوب کنند مکان و زیرساخت آموزشی دانشکده تا ۱۰ سال دیگر در اختیار این مرکز قرار داشته باشد؛ چراکه یکی از آیتم‌ها برای ادامه حیات دانشکده فرهنگ و هنر در بخش خصوصی داشتن فضاست. اگر مکان مناسب فراهم باشد، مجوز خصوصی‌سازی هم داده می‌شود. سلیمی اضافه می‌کند: طی این سال‌ها همه شاخص‌های مد نظر وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی- کاربردی و نهادهای نظارتی در دانشکده فرهنگ و هنر فراهم شده است. اگر مسئولان می‌خواهند قدمی برای عرصه فرهنگ و هنر این استان بردارند، امروز بهترین فرصت است که با ارائه راهکار مناسب نگذارند این دانشکده تعطیل شود.

وی زمان تاسیس این دانشکده را سال ۱۳۸۰ اعلام می‌کند و می‌افزاید: از زمان تاسیس این دانشکده تاکنون حدود ۵ هزار دانشجو در ۲۴ کد رشته فرهنگ و هنر از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند. در حال حاضر ۱۰۰ دانشجوی این دانشکده و همه فارغ‌التحصیلان آن سرگردانند. رئیس دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه ادامه می‌دهد: این دانشکده با فعالیت‌های بی‌نظیرش طی این سال‌ها توانسته تمام‌قد در کسوت یک دانشگاه کامل فعالیت کند. برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی بخش کوچکی از تلاش این دانشکده برای معرفی توانمندی‌هایش است. سلیمی اضافه می‌کند: دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه در ۲سال متوالی توانست در میان ۱۰۲ مرکز فرهنگ و هنر و ۱۰۰۰ دانشکده علمی- کاربردی در سراسر کشور موفق به کسب عنوان برتر شود که اسناد و سوابق آن نیز موجود است.

وی می‌گوید: مرکز آموزش علمی- کاربردی فرهنگ و هنر کرمانشاه در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی و اجرایی توانست شاخص‌های مورد نظر را کسب کند که نشان از توانمندی این دانشکده دارد. رئیس دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه با بیان این‌که تلاش‌ها و فعالیت‌های این دانشکده در این جهت بود که هنر تجاری‌سازی و درآمدزا شود، می‌افزاید: در این دانشکده رشته‌هایی ارائه و آموزش داده می‌شد که در راستای ایجاد کسب و کار بود. وی این دانشکده را مرکز ثقل هنری می‌داند که با نقش‌آفرینی‌های فرهنگی خود و برگزاری کارگاه‌های مختلف هنری از سوی اساتید بزرگ کشور طی مدت فعالیتش توانست دانشجویان جویای کار بسیاری را تربیت و روانه اجتماع کند و می‌گوید: در حال حاضر تکلیف دانشجویان علاقه‌مند به هنر در استان چیست؟  

جای خالی چنین دانشکده‌ای در استان حس می‌شود و وجود آن ضروری است. آسیب و لطمه نبود چنین فضایی در کرمانشاه بعدها مشخص می‌شود. سلیمی بر ادامه فعالیت دانشکده فرهنگ و هنر استان تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: کار بزرگی نیست که استاندار و دیگر مسئولان که داعیه توسعه استان را دارند، برای حفظ این مرکز، ۱۰ سال فضا و زیرساخت‌های فراهم شده این مرکز را در اختیار دانشکده قرار دهند تا بتوانیم مجوز ادامه کار و حیات برای این مرکز را در استان بگیریم. رئیس دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه از استاندار و مدیریت ارشاد استان برای حفظ این دانشکده درخواست حمایت می‌کند. وی ادامه حیات دانشکده فرهنگ و هنر را یک مطالبه عمومی می‌داند و می‌افزاید: یک عزم جدی از جانب استاندار و دیگر مسئولان مربوطه می‌تواند این مشکل را بر سر راه دانشکده فرهنگ و هنر حل کند.

  • اعلام مصوبه خصوصی‌سازی از ۲ سال پیش     

رئیس دانشگاه علمی- کاربردی استان با بیان این‌که مصوبه خصوصی‌سازی از ۲ سال پیش اعلام شده بود، می‌گوید: خصوصی‌سازی مصوبه وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی- کاربردی است و در آن خبر تعطیلی دانشکده‌ها در صورت واگذار نشدن به بخش خصوصی اعلام شده بود. «مزدک ملکشاهی» ادامه می‌دهد: در فراخوان‌های مختلف از موسسات خصوصی برای واگذاری این دانشکده دعوت کردیم، اما به نتیجه نرسیدیم و هیچ موسسه‌ای پای کار نیامد.

وی با بیان این خبر که در حال حاضر ۲ درخواست برای پذیرش دانشکده از سوی بخش خصوصی داریم، به همشهری می‌گوید: درخواست‌ها برای انجام بررسی‌های لازم به تهران ارسال شده است و منتظر تصمیم تهران در این باره هستیم. رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی می‌افزاید: به‌عنوان یک شهروند کرمانشاهی علاقه‌مند به ادامه کار دانشکده فرهنگ و هنر در استان هستم؛ چراکه رشته‌هایی که این دانشکده دارد در هیچ‌کدام از مراکز آموزش عالی استان ارائه نمی‌شود. این مسئول تاکید می‌کند: پیگیر حل مشکل دانشکده فرهنگ و هنر استان هستیم؛ چراکه کمبود چنین فضایی برای جوانان و علاقه‌مندان رشته‌های این دانشکده در استان احساس می‌شود و وجود این دانشکده ضروری است.

  • واکنش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در مورد تعطیلی دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد: به اطلاع هم‌استانی‌های عزیز و محترم می‌رساند که در تاریخ ۱۷ /۱۱/ ۹۶ مصوبه‌ای به شماره ۱۶۸۲۴۸۸ از سوی شورای عالی اداری کشور صادر شد و طبق آن تعطیلی دانشگاه‌های وابسته دولتی از جمله دانشگاه‌های جامع علمی- کاربردی سراسر کشور با دارا بودن ۶۰۰ مرکز آموزشی، ۶۹۵ هزار دانشجو، ۳۲ هزار کلاس درس و ۳۲ هزار مدرس به طور قطعی اعلام شد. پس از آن نیز معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی- کاربردی کشور در مصاحبه‌های خود با تاکید بر تعطیلی دانشگاه‌های وابسته دولتی «دانشگاه علمی- کاربردی» اظهار کردند این مراکز با مصوبه شورای عالی اداری تا شهریور سال ۹۸ تعطیل خواهند شد.

حال ضمن تاسف از تعطیلی مرکز علمی- کاربردی فرهنگ و هنر کرمانشاه با توجه به خدمات ارزنده‌ای که این مرکز به استان کرد، بهتر آن بود که فرهیختگان و دلسوزان استان با تحقیق و تدبر بیشتری به اظهارنظر می‌پرداختند و تلاش خود را معطوف به ایجاد دانشکده هنر در ذیل دانشگاه رازی می‌کردند و این مورد ارجح را وجه مطالبه قرار می‌دادند؛ چراکه تعطیلی تنها واحد آموزش عالی فرهنگ و هنر این استان متفاوت از سایر استان‌ها خواهد بود که قطعا فقدان مرکز آموزش عالی هنری در استان تاثیرات منفی بیشتری به همراه خواهد داشت، زیرا علی‌رغم قدمت و دیرینگی نهاد آموزش عالی در کرمانشاه تاکنون ایجاد یک واحد دانشگاهی یا یک دانشکده هنر در ذیل دانشگاه رازی همچنان مسکوت مانده است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اعلام می‌کند که نه‌تنها نقشی در تعطیلی این مرکز نداشته بلکه تمام اهتمام و تلاش خود را طی سال‌های گذشته جهت جلوگیری از تعطیلی این مرکز تاثیرگذار برای جوانان این شهر و بیکار شدن پرسنل اداری آن به کار بست؛ چراکه این مرکز در طول فعالیت خود باعث افتخار این اداره کل بود و جوانان بسیاری توانستند تحصیلات عالیه خود را در رشته‌های مورد علاقه به پایان برسانند، به‌ویژه شاغلان و کارمندانی که امکان استفاده و تحصیل در دیگر دانشگاه‌ها را نداشتند. این اداره کل ضمن ابراز تاسف مجدد از این اتفاق، از حساسیت و پیگیری دلسوزان و علاقه‌مندان به پیشرفت فرهنگ و هنر استان تشکر می‌کند. امیدواریم با تلاش، پیگیری و همکاری همه عناصر فرهنگی و هنری استان، روزی این مطالبه مطلوب محقق شود.

کد خبر 456589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha