مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

فاطمه امامی-  قم- خبرنگار: جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم با مصوبه ساخت یک مجتمع فرهنگی-هنری در خیابان امام خمینی(ره) همراه بود. این موضوع را «سید موسوی حسینی کاشانی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مطرح کرد.

تصمیمات جدید در آخرین نشست استانداری قم

به گفته وی، شهر قم با استانداردهای کشوری و جهانی در زمینه سرانه فضای فرهنگی فاصله بسیار دارد. به گفته حسینی کاشانی، ساخت این مجتمع فرهنگی-هنری در سفر مقام معظم رهبری به قم در سال ۸۹ تصویب شده بود، اما به دلیل مشکلات اعتباری مسکوت ماند و تنها کتابخانه‌ای که جزو مصوبات این سفر بود ساخته شد. این کتابخانه اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این‌که باید مصوبه ایجاد این مرکز فرهنگی هنری زنده شود اظهارکرد: برای این موضوع فراخوان جذب سرمایه‌گذار دادیم اما اقبالی صورت نگرفت و باید از طریق ماده ۲۳ اقدام کنیم که نیاز به مصوبه شورای برنامه‌ریزی داریم. به گفته وی، اجرای این پروژه ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. برای کتابخانه هم ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده بود.

  • احیای مصوبه بازآفرینی شهری

مدیر کل راه و شهرسازی قم نیز در این جلسه به بیان گزارش عملکردی در حوزه کاری خودش پرداخت. «حسن صبوری» به اجرای طرح‌های حوزه بازآفرینی شهری اشاره کرد و از معضل اعتبارات در این زمینه گفت. سال گذشته قرار بود ۳۹ میلیارد تومان از اعتبارات شرکت بازآفرینی به استان قم تخصیص داده شود، اما اسفند موافقت‌نامه باطل شده و بودجه‌ای به استان نیامده است که این موضوع موجب دردسر متولیان پروژه‌ها شده است.

وی تأکید کرد که برای امسال هم به دنبال احیای همین مصوبه و گرفتن ۳۹ میلیارد تومان است. از طرفی، وی از خرید ۵ دستگاه شتاب نگار در سال ۹۶ و ۳ دستگاه در سال ۹۷ توسط وزارت راه و شهرسازی خبر داد. برای نصب کردن هر یک از این شتاب‌نگارهای زلزله ۲۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز است که به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان این بودجه باید از سوی استان تأمین شود تا این کار صورت بگیرد. صبوری در زمینه طرح‌های ملی به طرح تعریض محور قدیم قم تهران اشاره کرد که ۱۹ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. همچنین بهسازی محور قم-نیزار امسال ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه دارد که مدیر کل راه و شهرسازی اظهار کرد: این رقم فقط برای حفظ کارگاه مناسب است نه پیشبرد واقعی طرح.

  • اختصاص اعتبار به محور قم-کهک

محور قم-کهک هم امسال ۱۰ میلیارد تومان اعتبار گرفته است. صبوری بیان کرد: این محور امسال در ردیف بودجه قرار گرفته و این موفقیت بزرگی برای قم است. با این حال از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده که مجوزهای کشوری محیط ‌زیست و پدافند غیرعامل باید برای این محور صادر شود تا اعتبارات اختصاص یابد. این در حالی است که مدیر کل محیط زیست استان در این جلسه گفت: چنین طرح‌هایی خیلی وقت است به استان تفویض اختیار شده و سازمان مرکزی در این موضوع دخالتی ندارد. ساخت بزرگراه کاشان-مشهد اردهال از دیگر موضوع‌هایی بود که مدیر کل راه و شهرسازی استان مطرح کرد. به گفته وی، استان اصفهان در حال پیگیری این طرح است، در حالی که استان قم برای اجرای آن به توجیه نرسیده و اگر قرار باشد اجرا شود باید بخش خصوصی به میدان بیاید.

  • ساخت ضلع شرقی حرم مطهر

صبوری همچنین به ساخت ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره کرد که ۵۰ میلیارد تومان هزینه ساخت دارد. گویا شهرداری برای اجرای این پروژه ۶۵ میلیارد تومان عوارض ساختمانی طلب کرده که مدیر کل راه و شهرسازی استان گفته این موضوع موجب تعجب مسئولان در سطح ملی شده است. سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شده بود، اما ۲۳ میلیارد تومان آن به شهرداری برای عوارض پرداخت شد. وی در پاسخ به سوالی درباره معضل آسفالت داخل مجتمع‌های مسکن مهر اضافه کرد: با اعتبارات و قیری که در اختیار داشتیم معابر و محله‌های مسکن مهر را آسفالت کردیم، اما وارد شدن به داخل مجتمع‌ها از وظایف قانونی ما نیست و دستگاه‌های نظارتی را حساس خواهد کرد، چراکه تعاونی‌ها پول این کار را قبلا از مردم گرفته‌اند.

  • اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان چهارمردان

همچنین در این جلسه مدیرعامل شرکت برق استان قم به پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان چهارمردان اشاره کرد و گفت: تا زمانی که مسأله تجهیزات برق این پروژه تأمین اعتبار نشده نباید شهرداری آن را اجرا کند. وی به شروع یک‌باره پروژه پیاده‌راه‌سازی ارم اشاره کرد و افزود: نباید این بار چنین اتفافی بیفتد چراکه تأمین هزینه تجهیزات برق در توان شرکت برق نیست.

  • کاهش بودجه تسهیلات مشاغل خانگی

«مصطفی کاویانی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از جمله کسانی بود که در این جلسه به ارائه گزارش پرداخت. وی به کاهش بودجه تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: از طرفی سقفی که مجوز داریم برای هر نفر پرداخت کنیم به ۵۰ میلیون تومان رسیده اما مبلغ کل کاهش پیدا کرده است. کاویانی از شکل نگرفتن بازارچه‌های فروش محصولات توسط شهرداری قم نیز گلایه کرد که موجب شده حمایت لازم از مشاغل خانگی در شهر قم صورت نگیرد.

کد خبر 456491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha