شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

نفیسه زمانی نژاد-  اصفهان- خبرنگار: رشد ۱۸۰ درصدی صادرات استان اصفهان در سال جاری از موفقیت‌های بی‌نظیری به شمار می‌رود که مسئولان کشوری و استانی نسبت به آن تأکید دارند. اتفاقی خوشایند که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارها برای رفع مشکلات اقتصادی، اشتغال و معیشت مطرح می‌شود.

6/2 میلیارد دلار صادرات از اصفهان
  • صادرات اصفهان در سال ۹۸

آمارهای موجود چنین نشان می‌دهند که طی ۵ ماه سال ۹۸ بالغ‌ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از استان اصفهان داشتیم که معادل کل صادرات سال ۹۷ بوده است. به طوری که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش تقریباً ۱۸۰ درصد رشد داشته است. بنا به گفته «رسولکوهستانی‌پزوه» مدیرکل گمرک اصفهان در ۵ ماه سال ۹۸ بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از استان اصفهان داشتیم که معادل کل سال ۹۷ است. وی با اشاره به رتبه پنجم صادراتی اصفهان در کل کشور خاطر نشان می‌کند: در این ۵ ماه در مقایسه با مدت مشابه، صادرات استان ۱۷۹ درصد رشد داشته است.

  • مهم‌ترین کالاهای صادراتی

مدیرکل گمرکات استان درباره مهم‌ترین کالاهای صادراتی از اصفهان می‌گوید: عمده کالای صادراتی استان اصفهان کالاهای فراوری شده است و بازارهای جدید صادراتی محصولات تولیدی استان اصفهان، چین و اندونزی بوده است.  وی با اشاره به سهم ۵ درصدی این استان از صادرات غیرنفتی کشور می‌گوید: مهم‌ترین کالاهای صادراتی این استان چدن، آهن و فولاد و مصنوعات آن با ۵۱ درصد، فراورده‌های نفتی با ۱۷ درصد و محصولات شیمی آلی با ۶ درصد است که فعلاً بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.  

کوهستانی پزوه می‌افزاید: مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی استان اصفهان عراق، چین، افغانستان، امارات و پاکستان است که میزان صادرات به کشور عراق ۶۶۴ میلیون دلار، چین ۳۶۸ میلیون دلار، افغانستان ۲۲۸ میلیون دلار، امارت متحده عربی ۱۷۴ میلیون دلار و پاکستان ۱۴۶ میلیون دلار بوده است. این مسئول در رابطه با برنامه‌های مهم گمرک استان برای امسال تصریح می‌کند: افزایش جذب شرکت‌های استان که تشریفات گمرکی خود را در گمرکات دیگر انجام می‌دهند به گمرک اصفهان یکی از برنامه‌های مورد نظر است. وی توضیح می‌دهد: امسال تشریفات ۳۵ درصد از صادرات استان از طریق گمرکات اصفهان انجام شده که با هدف کاهش هزینه‌های ترخیص با اقداماتی چون اجرای صحیح قوانین و ارائه تسهیلات بیشتر و اطلاع‌رسانی مؤثر می‌توان این میزان را افزایش داد.

در پایان مدیر کل گمرک اصفهان یادآور می‌شود: با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره تجارت فرا مرزی، متوسط زمان ترخیص کالا در گمرک اصفهان در رویه صادرات از ۷ روز به کمتر از یک‌ روز و اسناد ضمیمه برای اظهارنامه‌های صادراتی از ۷ سند به ۳ سند کاهش یافته است.  وی تأکید می‌کند: در پورتال گمرک اصفهان نقاط قوت، ضعف و فرصت‌ها و تهدیدات گمرک اصفهان و همچنین برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت فعلی، بارگزاری شده که لازم است همه ذی‌نفعان گمرک اصفهان با مطالعه آن نظرات خود را اعلام کنند.

  • انتظار بیشتر از استان صنعتی اصفهان

درحالی‌که براساس آمار موجود صادرات کالاهای غیر نفتی استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد یافت و برگشت ارز از سوی صادرکنندگان نیز روند رضایت‌بخشی داشته اما بررسی‌ها درباره صادرات غیرنفتی در کل کشور نشان می‌دهد که موفقیت‌ها آن چیزی نبوده که ماه‌ها پیش از سوی تجار پیش‌بینی شده بود. در این باره حتی «محمدرضا مودودی»، سرپرست سازمان توسعه تجارت واکنش نشان داده و بیان می‌کند: سطح فعلی صادرات غیرنفتی در شأن کشوری که می‌خواهد قدرت نخست اقتصادی منطقه باشد، نیست. بررسی مقدماتی نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی هم‌زمان با تغییرات نرخ ارز به دلایلی نتوانسته است رکورد مورد نظر را بزند.

«رسول بهبهانی» استاد اقتصاد اصفهان در این زمینه می‌گوید: اگرچه اصفهان با رشد بالایی در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی مواجه شده است اما براساس اظهارات فعالان اقتصادی، آن انتظاری که از صادرات وجود داشت محقق نشده است. به‌خصوص این‌که اصفهان در بسیاری از صنایع سرآمد بوده و لقب قطب صنعتی را همواره یدک کشیده و توقع بیشتری از بنگاه‌های اقتصادی این استان وجود داشته است. وی توضیح می‌دهد: مهم‌ترین دلیل برای فقدان صادرات مورد نظر تشدید تحریم‌ها است، به طوری که فعالیت تعدادی از بنگاه‌ها با تحریم مواد اولیه تحت تأثیر قرار گرفت و در پی آن کاهش تولید به جهت تأمین مواد اولیه و کندی در واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای ایجاد شده است. چه‌ تولیدکنندگان بی‌شماری که در این استان به دلیل کمبود مواد اولیه تصمیم به کاهش تولید و یا تعطیلی گرفته‌اند.  

  • کمبود کالا برای صادرات

وی می‌افزاید: مورد قابل توجه دیگر آن‌که با نبود کالای خارجی افزایش تقاضا برای خرید و مصرف کالاهای داخلی از جمله مواد غذایی به وجود آمد که این فرایند جدای از منافعش، باعث کمبود کالا برای صادرات به دیگر کشورها شد. ضمن آن‌که تمایل به قاچاق کالاهای داخلی به خارج از کشور به دلیل استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی و وجود اختلاف قیمت میان قیمت کالاهای ساخت ایران با کشورهای همسایه خود مزید بر علت شده است.  به گفته بهبهانی ابلاغ بخشنامه‌های منع صادرات به دلیل تنظیم بازار داخلی، خود از دیگر دلایلی است که دست و پای صادرکنندگان را می‌بندد.  

همچنین حذف مشوق‌های صادراتی خود دلیل موجهی است که به دلسردی این فعالان منجر شده است. قطعاً اگر تشویق‌های صادراتی ادامه پیدا می‌کرد، شاید اکنون در مورد روند نزولی صادرات گلایه‌ای مطرح نمی‌شد. پایین بودن سطح تکنولوژی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و کاهش میزان تولید بنگاه‌ها به دلیل فرسودگی دستگاه و افزایش هزینه‌های تولید و درنهایت، افزایش قیمت تمام‌شده کالاها از دیگر دلایل رضایت‌بخش نبودن آمار صادرات است. به نظر می‌رسد در این شرایط یکی از اقداماتی که ایران باید انجام دهد، حرکت به سمت صادرات محصولات جدید است. ما سال‌ها صادرکننده فولاد، نفت و محصولات پتروشیمی بودیم اما برای رونق صادرات غیرنفتی باید به سمت کالاهای جدید و مورد نیاز سایر کشورها برویم؛ تا زمانی که صادرات ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری در سال ثبت شود.

  • طرحی در خدمت توسعه

به گفته «رضا رحمانی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پروژه کارگو ترمینال فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداری اصفهان با همکاری یکدیگر این طرح را به سرانجام رساندند که این پروژه می‌تواند در صادرات غیرنفتی کشور مؤثر واقع شود.  این مسئول بیان می‌کند: در سال جاری استان اصفهان بیش از ۱۸۰ درصد در صادرات غیرنفتی رشد داشته که این رقم در کشور بسیار حائز اهمیت است و با شرایطی که امروز مهیا شده، شاهد پیشرفت دوچندان صادرات غیرنفتی خواهیم بود.

  • نقش پررنگ پارلمان بخش خصوصی در رشد صادرات

نسیم زمانی-  اصفهان- خبرنگار:در اکثر کشورها رسالت اصلی اتاق‌های بازرگانی و بازرگانان هر کشور، گشودن دروازه‌ بازارهای خارجی برای کالاهای تولیدشده در داخل است و هر بازرگان نماینده‌ای است که کالاهای تولید شده در کشور خود را به دیگر کشورها عرضه می‌کند. با این اوصاف اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن در راستای توسعه پایدار کشور باید برای کمک به توسعه نظام اقتصادی، کمک به ارتقای جایگاه بخش خصوصی، ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب‌وکار و درنهایت کمک به ارتقای جایگاه جهانی ایران در حوزه اقتصاد، نهایت تلاش خود را به کار گیرند. به‌ویژه آن‌که مهم‌ترین رسالت این پارلمان در دوران تحریم، کمک به رونق صادرات و رونق مراودات بین‌المللی است، گویی هرکدام در چنین شرایطی، یاری‌رسان به اقتصاد کشور به‌شمار می‌آیند.  در این باره با «مسعود گل‌شیرازی»، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان درباره نقش اتاق بازرگانی در افزایش صادرات گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

  • نقش اتاق‌های بازرگانی در توسعه تجارت تا چه میزان است؟

ضرورت دارد بستر تسهیل تجارت توسط این اتاق‌ها فراهم‌ آید که اتاق‌های کشور این مأموریت را برای خود متصورند و در این مسیر قطعاً همگرایی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان ضرورت دارد. همان‌گونه که یکی از رویکردهای این اتاق در دوره نهم تمرکز بر حضور در بازارهای صادراتی است.

  • وظیفه اتاق بازرگانی برای افزایش صادرات در دوران تحریم چیست؟

نقش اتاق‌های بازرگانی در شرایط بحرانی اقتصادی کشور بسیار تعیین‌کننده است اما تأثیرگذاری چنین نهادی به‌ شرط آن خواهد بود که پارلمان بخش خصوصی از ساختارهای سنتی خود فاصله بگیرد و به سمت ایجاد سازوکاری مبتنی بر نیازهای کنونی اقتصاد پیش رود. از سوی دیگر نقش این اتاق در افزایش صادرات از موضوعات کلیدی است که در این سال‌ها بسیار به آن پرداخته ‌شده است. در شرایطی که با توجه به افزایش چشمگیر نرخ ارز و تأکید برافزایش تولیدات داخلی، صادرات و ارزآوری بنگاه‌های اقتصادی کشور می‌تواند پرکننده بسیاری از خلأهای مالی و اقتصادی باشد. بدون تردید اتاق بازرگانی می‌تواند در این راستا نقش مهمی را ایفا کند.

  • اتاق بازرگانی اصفهان در این مسیر چه جایگاهی دارد؟

به دنبال ایجاد یک رشد قابل‌توجه درآمدهای صادراتی در استان هستیم. گفتنی است که مقدمات تشکیل انجمن صادرکنندگان نمونه استان فراهم ‌شده که به همت بیش از ۱۰۰ صادرکننده نمونه چنین انجمنی تشکیل شد و در کنار این حرکت، شورای سیاست‌گذاری مرکز بین‌المللی رشد صادرات نیز ایجاد شد. این‌چنین شاهد رشد صادراتی استان خواهیم بود و به شهری صادراتی تبدیل می‌شویم.

کد خبر 456490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha