آذربایجان غربی به دلایل مختلف از توسعه پرشتاب در سال‌های گذشته بازمانده، اما توسعه آن طی یکی ۲ سال گذشته - با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌اش - با رشد بیشتری همراه بوده است.

سرمایه‌‌های خارجی برای توسعه استان

به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین عوامل تسریع روند سرمایه‌گذاری‌های خارجی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک این استان با کشورهای ... است. این استان همچنین از طبیعت بکر و منحصر به ‌فرد، معادن طلا، کشاورزی پربازده و از همه مهم‌تر دومین دریاچه شور جهان در مرکز خود برخوردار است. این ظرفیت‌ها موجب شده‌اند در چند سال اخیر بیش از ۱۱۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به آذربایجان غربی جذب شود. البته وجود ۸ پایانه و بازارچه‌ مرزی به‌ویژه مرز سرو در ارومیه، پایانه رازی خوی و دسترسی آن به شبکه‌های سه‌گانه حمل ‌و نقل (هوایی، زمینی و ریلی) و نیز وجود یکی از خطوط ریلی‌ مهم آسیا به اروپا هم می‌توانند در تحول اقتصادی و توسعه اشتغال آن ظرفیت‌هایی ارزشمند باشند.

  • رتبه سوم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی با اشاره به رتبه سوم این استان در جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌گوید: امسال ۳ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار در قالب یک پروژه در استان سرمایه‌گذاری شده است و ۲ پروژه نیز در مرحله اخذ مجوز قرار دارند. «داود غفارپور» با اشاره به این‌که سال گذشته ۱۴۳ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار در قالب ۶ پروژه در استان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است، می‌افزاید: شرکت دهلر ایرانیان در زمینه تولید انواع کنسانتره میوه، شرکت خمیرآوران ترک ارومیه، شرکت کوهسار لنت درخشان، ۲ نیروگاه تولید برق، فراوری طلا و نقره و تجهیز اتوبوس‌های شهری از جمله پروژه‌های اجرا شده توسط سرمایه‌گذاران خارجی هستند.

وی با اشاره به این‌که امسال ۴۸۸ مجوز سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی صادر شده است، تاکید می‌کند: از ابتدای سال تاکنون ۸۶۴ درخواست سرمایه‌گذاری در سامانه ثبت شده است. این مسئول می‌گوید: بسته‌های سرمایه‌گذاری استان شامل قابلیت‌ها، توانمندی‌های استان، مشوق‌های قانونی، فرصت‌ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌هایی است که با توجیه اقتصادی تهیه‌شده است. غفارپور با اشاره به این‌که بیش از ۲۵۲ فرصت سرمایه‌گذاری در استان در بخش‌های مختلف اقتصادی شناسایی ‌شده است، ادامه می‌دهد: ۶ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴۳ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار در سال ۹۷ و امسال نیز یک پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۳ میلیون و ۴۲۰ هزار دلار مجوز اخذ کرده‌اند.

  • سرمایه‌گذاری توسعه شهری را رقم می‌زند

شهردار ارومیه نیز با بیان این‌که ارومیه شهری گردشگرپذیر است و جاذبه‌های فراوانی دارد، می‌گوید: ارومیه - و البته کل استان - توانایی دارد که با استفاده از ظرفیت‌های موجود، با حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بخش گردشگری و همچنین تبلیغ و اطلاع‌رسانی توانمندی‌ها، خود را به قطب گردشگری تبدیل کند. «محمد حضرت‌پور» می‌افزاید: مدیریت شهری، ارومیه ۲۰۲۰ را به عنوان شهری ایده‌آل برای گردشگری مطرح کرده که اقدامات لازم برای تحقق آن همانند توسعه زیرساخت‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری بیان می‌کند: سرمایه‌گذاری یکی از منابع مهم و اساسی برای کسب درآمدهای پایدار شهری است. شهرداری ارومیه به سمت جذب سرمایه‌گذار و درآمد پایدار حرکت کرده و در این زمینه پروژه‌های سرمایه‌گذاری متعددی در ارومیه در حال اجراست. این مسئول تاکید می‌کند: استفاده از پروژه‌های مشارکتی، جذب سرمایه‌ و کاهش هزینه‌ها را می‌توان از راه‌های بهبود وضعیت شهرداری‌ها برشمرد.

حضرت‌پور با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاری در ارومیه نسبت به گذشته با سرعت بیشتری در حال انجام است، می‌گوید: در حال حاضر پروژه‌های سرمایه‌گذاری شاخصی چون مجتمع تجاری و خدمتی اوریاد، استادیوم، پل‌های عابر پیاده و سالن‌های ورزشی چندمنظوره در دست اجرا هستند.  وی با تاکید بر این‌که مقوله سرمایه‌گذاری در ارومیه توسعه شهری را رقم می‌زند، اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاری باعث توسعه اقتصادی، توسعه صنعت گردشگری و ایجاد فرصت‌های اشتغال در شهر می‌شود.

  • ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاری خارجی برای اقصی نقاط کشور از جمله آذربایجان غربی در هر شرایطی یک ضرورت مهم است که با گسترش آن و نگاه به این مقوله به عنوان یک پدافند غیرعامل می‌توان منافع ملی استان و کشور را در برابر تهدید عوامل خارجی مصون نگه داشت. تحقق سرمایه‌گذاری خارجی، در کنار پایداری شرایط سیاسی و اقتصادی، متاثر از فاکتورهای دیگری است که از جمله آنها می‌توان به معرفی صحیح ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، ارتقای امنیت و برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق آن در کنار ارائه بسته‌های تشویقی و جذاب حمایتی اشاره کرد.   با توجه به آنچه درباره اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه اقتصاد و ظرفیت‌های ویژه آذربایجان غربی در این گزارش گفته شد، لازم است مسئولان در سطوح ملی و استانی نگاه ویژه‌ای به مشکلات و موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این استان داشته باشند و به معنای واقعی وارد عمل شوند.

کد خبر 456486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha