فرشته بامری- خبرنگار: شهر زاهدان با داشتن کمتر از یک متر مربع سرانه فضای سبز، فقیرترین شهر نسبت به دیگر شهرهای کشور است.

نمایی از پارک‌شهر زاهدان

این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه باید سرانه فضای سبز به ۱۵ متر مربع ارتقا یابد. یکی از فضاهای سبز شهری که نیاز به بهسازی دارد پارک‌شهر زاهدان است. عملیات بهسازی این پارک با مساحت ۵هزار متر مربع به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین فضای سبز شهر برای نخستین بار در سال گذشته آغاز شد.

  • کنده‌کاری‌های رهاشده

عملیات بهسازی این پارک که قرار بود طی ۶ ماه به پایان برسد از یک سال گذشته تاکنون به کندی انجام شده و کنده‌کاری‌های رهاشده این پارک در تقاطع خیابان‌های پرتردد شهید مصطفی خمینی و بلوار آزادی موجب گلایه‌مندی شهروندان زاهدانی به‌ویژه ساکنانی شده است که در مجاورت این پارک زندگی می‌کنند. یکی از کسبه خیابان آزادی می‌گوید: این خیابان که پارک‌شهر در آن واقع شده در مرکز شهر زاهدان قرار دارد و انتظار می‌رود با توجه به حجم تردد شهروندان استانداردهای مناسبی داشته باشد اما با ورود به پارک، درمی‌یابید واقعیت طور دیگری است. «عماد میر» می‌افزاید: حدود یک سال که این پارک برای بهسازی حصارکشی شده بود، شهروندان از فضای داخل پارک محروم بودند.

  • انباشت مصالح ساختمانی 

میر ادامه می‌دهد: مدتی است حصارهای اطراف پارک برداشته شده است اما عملیات بهسازی فضای داخلی پارک هنوز تمام نشده است. بخش‌هایی از موزائیک‌کاری‌ها ناتمام مانده و انباشت مصالح ساختمانی هم در گوشه دیگری از پارک خودنمایی می‌کند. این شهروند بیان می‌کند: اکنون اقدامات خوبی در خصوص جدول‌گذاری، موزائیک‌کاری و بنای ورودی در ۲ طرف پارک انجام شده است اما انتظار داریم که زودتر عملیات بهسازی به پایان برسد تا خانواده‌ها بتوانند از این فضا استفاده کنند. یکی دیگر از شهروندان هم می‌گوید: این پارک، تاسیسات روشنایی ندارد و هنگام شب امکان عبور و مرور در فضای پارک به خاطر تاریکی نیست. «علی اسکندری» می‌افزاید: لازم است شهرداری برای ایجاد تاسیسات روشنایی در پارک اقدام فوری کند تا خانواده‌ها بتوانند در همه ساعات از فضای پارک‌شهر بهره‌مند شوند.

  • کم‌آبی‌ و درختان خشکیدهچ

اسکندری می‌افزاید: هر کدام از درختان این پارک به‌ نام یکی از بزرگان این شهر کاشته شده است اما به دلیل کم‌آبی‌های اخیر در حال خشک شدن هستند و آبی در محل پارک برای آبیاری آن‌ها وجود ندارد. وی ادامه می‌دهد: قبل از انجام عملیات بهسازی ۲ ‌دکه در این پارک فعال بود؛ یکی اغذیه‌فروشی بود و دیگری عکاسی می‌کرد که با شروع عملیات بهسازی این دکه‌ها هم بسته شدند.

  • اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومانی برای بهسازی

«جمشید میر» می‌گوید: طرح بهسازی پارک‌شهر زاهدان با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان از یک سال گذشته آغاز شده است که رقم این اعتبار با توجه به جدول‌گذاری، طراحی فضا، ایجاد آب‌نما و ساخت ورودی‌های مناسب تا ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. به گفته میر ۳۵۰۰ متر مربع کفپوش و ۴۰۰ متر جدول سنگی برای مساحت ۵هزار متر مربعی کل این پارک از دیگر بخش‌های این پروژه است. وی درباره تکمیل این پروژه می‌افزاید: زیرسازی این پارک با هدف بهسازی فضا به پایان رسیده است. فقط ساخت آب‌نمای پارک باقی مانده که مراحل نازک‌کاری را پشت سر می‌گذارد.

  • نصب برج نوری و حل مشکل روشنایی

معاون امور زیربنایی شهردار زاهدان درباره روشنایی این پارک نیز بیان می‌کند: برای تامین روشنایی پارک یک برج نوری در نظر گرفته و جانمایی شده است که با نصب آن به‌زودی مشکل روشنایی پارک رفع می‌شود. وی با اشاره به حذف دکه‌های موجود در برخی پارک‌ها می‌گوید: گاهی فضای پارک ایجاب می‌کند مجهز به رستوران و کافه باشد اما برخی دکه‌ها سبب نازیبایی پارک‌ها می‌شود و این موضوع در جلسات مطرح و برای حذف یا افزوده شدن این دکه‌ها به محیط، تصمیم‌گیری می‌شود.

  • منابع آبی پایدار برای آبیاری

معاون امور زیربنایی شهردار می‌افزاید: حصار قدیمی پارک شهر برداشته شده تا شهروندان از هر زاویه پارک که مایل بودند بتوانند وارد پارک شوند و از فضای آن استفاده کنند. میر درباره تامین آب مورد نیاز برای آبیاری پارک می‌افزاید: کار زهکشی برای آبیاری درختان این پارک هم انجام شده است اما با توجه به کمبود منابع آبی باید به منابع آبی پایدار برای آبیاری فضای پارک‌ها دست یابیم. وی درباره طولانی ‌شدن عملیات اجرایی این پروژه تصریح می‌کند: قرار بود این پروژه طی ۶ ماه به پایان برسد اما شروع عملیات اجرایی با تحریم‌ها، تورم و افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت‌ مصالح مورد استفاده هم‌زمان شد. میر ادامه داد: در این برهه کار تعطیل شد و با کاهش قیمت‌ها، پیمانکار پروژه مجدد فعالیت را ادامه داد. به گفته وی تقریباً عملیات عمرانی پروژه به پایان رسیده و با نصب سیستم روشنایی پارک‌شهر، پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان مهر آماده بهره‌برداری شود.

  • اولویت‌های برنامه شهرداری 

معاون امور زیربنایی شهردار زاهدان می‌گوید: رسیدگی به وضعیت پارک‌های شهر زاهدان یکی از اولویت‌های برنامه شهرداری زاهدان است. این حق طبیعی شهروندان است که برای گذران اوقات فراغت، تفریح و گردهمایی‌های اجتماعی و فرهنگی از پارک‌ها استفاده ‌کنند.

کد خبر 456466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha