مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت-خبرنگار: پاکبانان رشت از شیوه و تاخیر در پرداخت حقوق‌ خود گلایه دارند. این اولین بار نیست حقوق این صنف با تعویق مواجه می‌شود.

تجمع پاکبانان رشت

در سال‌های اخیر بارها این اتفاق افتاده است و مدیران شهری اعم از شورا و شهرداری هم نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند. مسائل مربوط به کسری بودجه در شهرداری رشت، انتخاب نامناسب پیمانکار و دیگر مسائل مانع از پرداخت حقوق شده است.

  • ۲ ماه است حقوق نگرفته‌ایم

هفته گذشته جمعی از پاکبانان رشت مقابل ساختمان شهرداری تجمع صنفی کردند. در این تجمع ۲۰ نفر از پاکبانان ۲ ماه حقوق معوقه‌ خود را خواستار شدند. تجمع آرام پاکبانان با حضور و مذاکره با مسئولان به پایان رسید. یکی از پاکبانان رشت که نخواست نامش ذکر شود، گفت: قیمت انواع محصولات غذایی و دیگر اقلام ضروری چند برابر شده است. بسیاری از ما فرزند دانش‌آموز یا دانشجو داریم. ۲ ماه است حقوق معوقه ما را نداده‌اند که این وضعیت باعث شد ناچار به برپایی تجمع برای اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود شویم.

وی افزود: از شهردار تقاضا می‌کنیم همان‌طور که وعده داده برای همیشه مشکل عقب‌افتادگی حقوق ما را حل کند.  به اندازه‌ای مشکلات و مخارج زندگی زیاد است که نمی‌توان ۲ ماه بدون حقوق زندگی کرد. نمی‌دانیم چرا با پیمانکار متخلف برخورد نمی‌شود؟ تجمع به آرامی به پایان رسید ولی مشخص نیست بار دیگر که به این صنف بی‌توجهی می‌شود چه سرنوشتی خواهیم داشت.

  • بدقولی شرکت‌های پیمانکار شهرداری

در پی حواشی به وجود آمده در مورد حقوق پاکبانان رشت، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری، در خصوص تجمع تعدادی از پاکبانان گفت: تمام مطالبات معوقه تا پایان تیر پرداخت‌ شد. در حال حاضر موضوع پرداخت مابه‌التفاوت حقوق مطرح است که با توجه به افزایش مبالغ سال جاری، مجوز پرداخت آن طی نامه‌نگاری با سازمان بازرسی دریافت شده است. «علیرضا حاجی‌پور» افزود: برای پرداخت مابه‌التفاوت حقوق در مرحله اجرایی هستیم، اما مبلغ بسیار چشمگیر است و ردیف اعتباری وجود ندارد. به همین دلیل مدت زمان حل این مشکل طولانی شده است.  

با دستور شهردار لایحه‌ای به شورای شهر فرستاده شد که در روزهای آتی، موضوع بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد. این مسئول ادامه داد: با توجه به مفاد قرارداد، شرکت‌های پیمانکاری باید برای پرداخت ۲ ماه حقوق بدون دریافت صورت‌وضعیت از شهرداری اقدام کند، اما متاسفانه شرکت‌ها فقط یک ماه از این میزان جلوتر هستند.

وی درباره تجمع پاکبانان شهرداری بیان کرد: از ساعات ابتدایی صبح روز تجمع به همراه شهردار و تعدادی از اعضای شورا در جمع پاکبانان بودیم و سعی بر آرام کردن فضا داشتیم. پس از صحبت‌های شهردار، پاکبانان قانع شدند و تصمیم گرفتند به کار خود ادامه بدهند. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت ادامه داد: آنان حق دارند گلایه داشته باشند. متاسفانه شرکت‌های پیمانکار شهرداری به تعهدات خود به‌ درستی عمل نمی‌کنند و یک ماه است که حقوق پرداخت نکرده‌اند. از طرفی با توجه به این‌که در روزهای آغازین سال تحصیلی جدید قرار داریم، این مشکلات بیشتر به چشم آمده است.

  • ضرورت حذف شرکت‌های پیمانکاری

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز با انتقاد از به تاخیر افتادن حقوق کارگران شرکتی شهرداری، تداوم این روند را نگران‌کننده دانست. «بهراد ذاکری» با تاکید بر پرداخت به موقع حقوق و مزایای این افراد گفت: سازمان بازرسی به دلایل قانونی با فعالیت کارگران شرکتی شهرداری رشت به عنوان زیرمجموعه شرکت تعاونی شهرداری مخالف است، اما متاسفانه به دلیل نقصی که در قانون وجود دارد، آنان در شرایط کنونی مجبور به تحمل مشکلات فراوانی شده‌اند.

وی به نقش شرکت‌های پیمانکار در شهرداری رشت اشاره کرد و افزود: شرکت‌های پیمانکاری به عنوان واسطه مبالغ زیادی دریافت می‌کنند که اگر مستقیم به آنان پرداخت می‌شد، بسیاری از مشکلات کاهش پیدا می‌کرد. این عضو شورا با گلایه از بی‌توجهی متولیان امور به سلامت پاکبانان شهرداری رشت تصریح کرد: متاسفانه در اغلب موارد مباحثی از جمله آموزش‌های هنگام کار و ارائه لوازم مورد نیاز این قشر مانند دستکش که در زمان انعقاد قرارداد با پاکبانان مطرح می‌شود، مورد توجه شرکت‌های پیمانکاری قرار نمی‌گیرد که این بی‌توجهی مشکلات فراوانی برای سلامت آنان دارد.

وی از شهردار نیز به دلیل محقق نشدن وعده‌اش درباره حقوق کارگران خدمات شهری این شهرداری انتقاد کرد و گفت: شهردار رشت اعلام کرده که قصد دارد هر ماه پیش از حقوق کارکنان، حقوق کارگران را بپردازد، اما در شرایط کنونی، پرداخت نشدن به موقع حقوق و مزایای این افراد زحمتکش شهرداری به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر این‌که حذف شرکت‌های پیمانکاری رضایت کارگران شهرداری رشت را به همراه دارد، اظهار کرد: باید شرایط به سمتی برود که در نهایت کارگران شرکتی شهرداری رشت به طور مستقیم زیر نظر تعاونی شهرداری به فعالیت بپردازند و ماهانه حقوق خود را بدون واسطه دریافت کنند. وی با گلایه از برخی اقدامات سختگیرانه و دور از کرامت انسانی درباره کارگران شهرداری رشت گفت: بارها مشاهده شده که کارگر شهرداری به علت ۵ دقیقه تاخیر با یک روز کسری حقوق مواجه یا برای انجام کارهای شخصی و غیر موظفی برخی افراد به کار گرفته شده است.

  • مشکل مربوط به هزینه‌های غیرضروری شهرداری است

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به حقوق معوقه پاکبانان و نیروهای حجمی شهرداری رشت گفت: وقتی برخی افراد هزینه‌های غیرضروری بر دوش شهرداری می‌گذارند و بدون توجه به شرایط اقتصادی کنونی به فکر مسائل دیگری هستند، شاهد به تاخیر افتادن پرداخت حقوق کارکنان هستیم. «محمدحسن علیپور» افزود: با توجه به گرانی‌های اخیر حتی پرداخت به موقع حقوق کارگران نیز نمی‌تواند پاسخگوی مخارج آنها باشد. همان هم به موقع پرداخت نمی‌شود و همواره شاهد تاخیر در پرداخت مطالبات افراد زحمتکش‌ در شهرداری رشت هستیم.

کد خبر 456461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha