جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

کرمانشاه اردیبهشت سال بعد میزبان جشنواره جهانی بوم‌گردی، گردشگری روستایی و عشایری جهان در سال ۲۰۲۰ است که با حضور وزرای گردشگری عضو سازمان جهانی گردشگری برگزار خواهد شد.

سیاه‌چادرهای بی‌مهمان

به گزارش همشهری، برگزاری این جشنواره گام موثری در معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان کرمانشاه به جهانیان و کشاندن گروه‌های گردشگری به این استان محسوب می‌شود، اما فرصت چندانی تا زمان برگزاری این رویداد نمانده و جای گردشگری عشایر همچنان در کرمانشاه خالی است. در استان کرمانشاه ۱۵ ایل بزرگ شامل ایل‌های «ذوله»، «کرند»، «جاف»، «کلهر»، «زنگنه»، «گوران»، «جمهور»، «پایروند»، «قلخانی»، «سنجابی»، «ترکاشوند»، «بان زرده»، «ثلاث باباجانی»، «بالاوند- زردلان» و «عثمانوند» حضور دارند.

وجود اقلیم‌های مختلف آب و هوایی در استان کرمانشاه و سرزمین‌های اطراف آن به عشایر این امکان را می‌دهد که به‌راحتی به ییلاق و قشلاق بپردازند. این ویژگی‌ها در کنار مناظر طبیعی بکر و زیبا ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری عشایر ایجاد کرده است، اما از این ظرفیت تاکنون به‌خوبی استفاده نشده است. یک مسافر که برای دیدن کرمانشاه به طاق‌بستان آمده با بیان این‌که بسیار علاقه‌مند است که سیاه‌چادرهای عشایر را هم ببیند در این باره گفت: من و خانواده‌ام خیلی دوست داریم که شیوه زندگی عشایر و حتی مسیر کوچ آنها را از نزدیک ببینیم، اما نمی‌دانیم باید چه‌کار کنیم و کجا بریم.

وی ادامه داد: باید در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری شود و عشایری که در مسیرهای ارتباطی ساکنند به گردشگران معرفی شوند تا بتوانیم با مراجعه به محل زندگی‌شان، آنها را از نزدیک ببینیم. «امیری» شهروند کرمانشاهی هم در این باره گفت: من ساکن همین استان هستم و می‌دانم تعداد جامعه عشایری ما زیاد است، اما تا به حال شیوه زندگی آنها را از نزدیک ندیده‌ام.

وی که دانشجوی رشته جامعه‌شناسی است، ادامه داد: بسیاری از افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند علاقه‌مند هستند زندگی عشایر، سادگی و آرامش آنها را از نزدیک ببینند و حتی اگر امکانش باشد آن را برای چند شب تجربه کنند، اما زمینه‌های آن فراهم نیست. این دانشجو افزود: سازمان میراث فرهنگی می‌تواند با دادن اطلاعات کافی در این زمینه در جذب گردشگر هم بسیار موثر باشد؛ چراکه این نوع و شیوه زندگی حتی برای غیر ایرانیان هم جذاب و هیجان‌انگیز است.

  • سنگ‌اندازی بانک‌ها

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در مورد گردشگری عشایر گفت: فرهنگ و شیوه‌ زیست کوچ‌نشینان و عشایر استان کرمانشاه قابلیت ویژه‌ای برای جذب گردشگران و جهانگردان دارد. «امید قادری» با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای توسعه گردشگری روستایی و عشایری توضیح داد: به دنبال آن هستیم که عشایر علاوه بر چادرهای خود چادرهای دیگری نیز برای میزبانی از گردشگران برپا کرده و از این طریق کسب درآمد کنند.

وی مشکل تسهیلات بانکی را یکی از موانع پیش روی گردشگری عشایر عنوان و اظهار کرد: بانک‌های استان پرداخت تسهیلات در بحث اقامتگاه‌های بوم‌گردی عشایری را نمی‌پذیرند و این موضوع کوچ‌نشینان استان را برای میزبانی از گردشگران با مشکل روبه‌رو کرده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: در صورتی که مشکلات بانکی برطرف شود، با توجه به ظرفیت‌های موجود شاهد شکوفایی گردشگری عشایر در کرمانشاه خواهیم بود.

  • مطالبه استانداری کرمانشاه از بانک‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه از تاکید دولت بر توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان سخن گفت و افزود: گردشگری روستایی و عشایری به رونق اقتصادی و توسعه کرمانشاه کمک خواهد کرد. «هدایت حاتمی» هفته گذشته در کارگروه اشتغال استان تاکید کرد: بانک‌های استان باید هرچه زودتر موضوع پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی به منظور رونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی و عشایری را در دستور کار قرار دهند.

  • کم‌کاری بانک‌ها پذیرفتنی نیست

استاندار کرمانشاه نیز چندی پیش با تاکید بر این‌که کم‌کاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بخش گردشگری پذیرفتنی نیست، گفته بود: روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری باید در بانک‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا بانک‌های کم‌کار در این زمینه مشخص شوند. «هوشنگ بازوند» عنوان کرد: سیستم بانکی خیلی راحت قول می‌دهد که مشکلات را برطرف کند، اما می‌بینیم در عمل اقدام موثری انجام نمی‌دهد؛ سیستم بانکی کشور در رابطه با استانی همچون کرمانشاه که نرخ بیکاری آن بالاست، نباید این‌چنین بااحتیاط برخورد کند.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: براساس گزارش ۶ ماهه دستگاه‌های اجرایی، وضعیت اشتغال‌زایی رضایت‌بخش نیست؛ مردم استان بیکار هستند و مشکلات بسیاری دارند.  از این رو باید با تمام وجود در این زمینه فعالیت کنیم. وجود ۴ هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است. بیستون و طاق‌بستان، معبد آناهیتا، طاق‌گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون‌الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری‌قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه‌عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و... از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

  • برگزاری جشنواره برای رونق گردشگری عشایر    

بهرام فاضلی،  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ به توسعه فرهنگ عشایر و کوچ‌نشینی تاکید کرد و گفت: باید جشنواره فرهنگی- ورزشی عشایر را به صورت وسیع برگزار کنیم تا عشایر را به‌خوبی معرفی کنیم. وی افزود: آیین‌های گردشگری استان کرمانشاه همچون «سو و شون» مرکز رفتارهای عشایر غرب کشور هستند و می‌توانند گردشگران فرهنگی را نیز به سیاه‌چادرها بکشانند. بر این اساس مدیران استانی باید هرچه زودتر به منظور فعالیت گردشگری عشایر در استان کرمانشاه گام بردارند تا بتوان از ظرفیت این رویداد عظیم بین‌المللی برای توسعه کرمانشاه به‌خوبی استفاده کرد.

کد خبر 456458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha