شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

ژینا شریعتی - بانه- خبرنگار: کارآفرینی یکی از  نیاز های ضروری برای استان هایی چون کردستان است که تعداد بیکاران آن قاتبل توجه است.

سعدی فتاحی

اقدامی که درواقع از سوی خود مردم برای کاستن از مشکلات اقتصادی  جامعه صورت می گیرد. کار آفری می‌تواند در زمینه ها متعدد انجام شود؛ از صنایع دستی و تولید، تا تجارت و ... یکی از کارآفرینان بانه‌ای با استفاده از تسهیلات اشتغال کمیته امداد و با راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاه آنلاین، موفق به اشتغال‌زایی برای ۱۲۰ نفر شده است. تعداد زیادی از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد با استفاده از خدمات و تسهیلات این نهاد از طریق ایجاد شغل به توانمندی و خودکفایی رسیده‌اند و برای تعداد دیگری از افراد نیز شغل ایجاد کرده‌اند.

«سعدی فتاحی» (۲۹ ساله، ساکن شهرستان بانه) یکی از کارآفرینان برتر و موفق استان کردستان است و با استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه کمیته امداد به موفقیت‌های شغلی رسیده است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این کارآفرین جوان می‌خوانید.  

  • تحصیلاتتان مرتبط با کارآفرینی است؟

مدرک کارشناسی‌ام را در رشته روان‌شناسی و دکترایم را در رشته DBA (مدیریت حرفه‌ای کسب‌وکار) گرفته‌ام که مربوط به حوزه کسب‌وکار است. اکنون هم صاحب‌امتیاز و موسس یک فروشگاه اینترنتی و مدیرعامل این شرکت هستم.  

  • در چه زمینه‌ای مشغول به فعالیت هستید؟

در حال حاضر از طریق برنامه‌نویسی و دیجیتال مارکتینگ و فروشگاه اینترنتی لوازم‌ خانگی، دیجیتال و محصولات الکترونیکی و تجارت الکترونیک مشغول به فعالیت هستم.  

  • روش فروش شما به چه صورت است؟  

همه کالاهای ما به‌صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی سفارش داده می‌شود و به فروش می‌رسد و از سراسر کشور و حتی خارج از کشور هم سفارش‌ داریم.

  • ایده اول کارتان از کجا آمد؟  

من قبل از این‌که این کار را شروع کنم در جاهای مختلفی به‌صورت موقت مشغول به کار بودم تا این‌که با برادرم تصمیم گرفتیم مغازه‌ای بزنیم و وارد کار فروش تلویزیون شویم. بعد از ۲ سال که مشتری پیدا کردیم و سفارش تلفنی از دیگر استان‌ها داشتیم، این ایده به ذهنم آمد که فروشگاه اینترنتی و سفارش آنلاین می‌تواند در این زمینه به فروش بیشتر و جذب مشتری کمک کند، بنابراین آغاز به ایجاد یک سایت برای فروش کردم.  

  • شما از کارآفرینی چه تعریفی دارید؟  

کارآفرینی یعنی فرصت و چالش‌های پیرامون آن و رفع نیازها به وسیله تیم‌سازی، دانش، مهارت و در مواردی نیز بهره‌گیری از تکنولوژی، ایجاد ثروت و اشتغال برای خود و سایر افراد جامعه. لذا کارآفرینی را با این هدف شروع کردم که سفارش آنلاین و تضمین شده را به خانه‌های مردم ببریم و اکنون حتی می‌توانیم در نقاط صفر مرزی به هم‌میهنان سرویس فروش آنلاین ارائه بدهیم.  

  • یک کارآفرین موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟  

کارآفرین موفق باید در درجه اول تلاشگر و وقت‌شناس بودن را مهم‌ترین خصیصه خود بداند. فرد کارآفرین باید با پشتکار و سرعت عمل بالا در زمان مناسب اقدامات تاثیرگذار و سنجیده انجام دهد، بنابراین باید از اکوسیستم و تیم خود بهترین بهره‌وری را در زمان و ابزارهای موجود داشته باشند و از کلیدی‌ترین ویژگی‌های کارآفرینان واقعی آموختن است، به گونه‌ای که خودش مدام درحال آموختن باشد و بی‌توقع به تیم خود بیاموزد و موجب رشد آنها شود و بعد با دقت فرایند را پایش و رهبری کند.  

  • راه‌اندازی این سایت چقدر توانست به کسب‌وکار شما کمک کند؟

در ابتدا بعد از راه‌اندازی سایت تا ۲ سال فقط روی طراحی و تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف آن کار می‌کردیم و مشتری زیادی نداشتیم. تا این‌که با کمک تجربه ۵ ساله در زمینه فروش حضوری، بعد از ثبت شرکت و ارتقای سایت و تجهیزات و به‌کارگیری دانش فنی فروش اینترنتی محصولات را توسعه دادیم.  

  • آیا برای اجرای این طرح سرمایه کافی داشتید؟

برای اجرای طرح ابتدا سرمایه کمی را که در اختیارمان بود مصرف کردیم، اما برای توسعه شرکت به سرمایه‌ بیشتری نیاز بود که از طریق وام مضاربه‌ای و همچنین از طریق کمیته امداد شهرستان بانه حدود ۳ سال قبل ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم و در مرحله نخست ۵ نفر را برای امور شرکت مشغول به کار کردم و بعد از یک سال برای بار دوم ۵۰ میلیون تسهیلات تکمیلی اشتغال از کمیته امداد دریافت کردم و کارم را توسعه دادم و نیروی کار بیشتری برای کمک مشغول به کار کردم.

  • شغلی که راه‌اندازی کرده‌اید تا چه اندازه موفق بوده است؟

خدا را شاکرم که با راه‌اندازی این شغل هم برای خود و خانواده‌ام و هم برای ۱۲۰ نفر دیگر که اکثرا از خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد هستند، اشتغال‌زایی کرده‌ام و برای آنها شغل و منبع درآمد ایجاد شده است. از این تعداد نیرو ۴۰ نفر به صورت مستقیم قراردادی و ۱۰ نفر پاره‌وقت و ۷۰ نفر غیرمستقیم و به صورت پیمانکاری مشغول به کارند.

  • سایتی که راه‌اندازی کرده‌اید توانسته با دیگر رقبای کشور رقابت کند؟

خوشبختانه سایت فروش اینترنتی‌ام به نشانی www.baneh.com سال گذشته در آذر ۹۷ به عنوان استارت‌آپ برتر استان کردستان و در یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در اسفند ماه یکی از ۵ شرکت برتر و کاندیدای بهترین فروشگاه آنلاین شد و در حال حاضر یکی از سایت‌های فعال و پرمخاطب کشور در زمینه فروش آنلاین است.

  • چشم‌انداز و آینده شغلی‌تان را چطور می‌بینید و چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

یکی دیگر از اهداف من این است که تا پایان سال ۹۸ جزو یکی از ۳ سایت برتر کشور شویم و تلاش می‌کنیم با جلب رضایت مشتریان و تحقق خواسته‌های آنان و افزایش تنوع محصولات در زمینه تامین نیازهای مشتریان فعالیت کنیم و زمینه ایجاد اشتغال و جذب نیروی کار بیشتری فراهم شود.

  • سخن آخر؟  

خودم زمانی نیازمند سرمایه اولیه برای راه‌اندازی این طرح بودم و با کمک تسهیلات کمیته امداد توانستم برای ایجاد منابع مالی به جایگاه خوبی دست پیدا کنم و برای خانواده‌های زیادی هم شغل و منبع درآمد ایجاد کنم؛ به همین خاطر خیلی خوشحالم.  

کد خبر 456457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha