مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

رمضان نوری - دره‌شهر- ایلام : حدود ۶ ماه از ویران شدن پل گاومیشان در شهرستان دره‌شهر بر اثر وقوع سیل فروردین امسال می‌گذرد و ساخت پل موقت جایگزین آن به تازگی به پایان رسیده، اما از آنجا که این پل با ظرفیت محدود ساخته شده، برای خودروهای سنگین قابل تردد نیست.

پل گاومیشان

پل گاومیشان که روی رودخانه سیمره قرار داشته، مهم‌ترین مسیر ارتباطی شهرستان ۷۰ هزار نفری دره‌شهر به مرکز کشور محسوب می‌شود و بخش مهمی از اقتصاد و درآمد مردم این شهرستان به آن وابسته است. تخریب شدن این پل در سیل، صاحبان بسیاری از مشاغل را با مشکلات جدی مواجه کرد. رودخانه سیمره در شهرستان دره‌شهر ایلام و پلدختر لرستان جریان دارد و پل گاومیشان که روی این رودخانه قرار داشت، راه دسترسی به لرستان و مرکز کشور بود. اکنون موضوع این است که پل جایگزین گاومیشان تردد خودروهای سنگین را با مشکل مواجه کرده و لازم است فاز دوم یعنی استحکام‌بخشی پل برای امکان‌پذیر شدن تردد خودروهای سنگین روی آن اجرا شود.

  • ۶ ماه چشم‌انتظاری 

یکی از شهروندان دره‌شهری در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: متاسفانه طی ۶ ماه اخیر ضربات سختی به پیکره اقتصاد این شهرستان به دلیل تخریب پل گاومیشان وارد شد و حالا که پل موقت ساخته شده، فقط برای تردد ماشین‌های سبک مناسب است. مردم شهرستان دره‌شهر تا کی باید منتظر ساخته شدن پل مناسب باشند؟

«ولی عبدرضایی» اظهار می‌کند: خیلی باید احتیاط کنیم که به داخل رودخانه سقوط نکنیم، چون در تاریکی شب دید کم و پرتگاه‌های اطراف پل و رودخانه بسیار خطرناک است. وی می‌افزاید: مردم دره‌شهر برای تردد به تهران و لرستان و برعکس با مشکلات زیادی مواجهند چون اتوبوس نمی‌تواند از روی پل عبور کند و هر روز نزدیک پل متوقف می‌شود و مسافران خود را همان‌جا پیاده می‌کند و برمی‌گردد.

  • پیاده شدن از اتوبوس نزدیک پل

یکی دیگر از شهروندان دره‌شهر بیان می‌کند: به دلیل ممکن نبودن تردد خودروهای سنگین مثل اتوبوس روی پل گاومیشان، مسافران هر ساعتی که به دره‌شهر برسند، نزدیک پل از اتوبوس پیاده می‌شوند و مسیر ۱۷ کیلومتری تا شهر را با آژانس طی می‌کنند. «علی‌اکبر غلامی» می‌گوید: این موضوع هزینه رفت و آمد مردم را افزایش داده و وقتگیر هم است. ممکن است مسافران نیمه‌شب به آنجا برسند و آن وقت شب هم ماشین سخت پیدا می‌شود، حتی آژانس. وی ادامه می‌دهد: تردد مسافران روی پل گاومیشان یک معضل است چراکه زمان آغاز بارش‌ها نزدیک است و ابهام در زمان تحویل این پل یکی از دغدغه‌های مردم و خودروهای سنگین است.

  • فاز دوم پل در دست اجرا

فرماندار دره‌شهر در این خصوص به خبرنگار همشهری می‌گوید: فاز اول ساخت پل گاومیشان پس از ۲ ماه تکمیل شد و اکنون اولویت با ساخت فاز دوم آن است چون بدون تردد خودروهای سنگین از روی این پل، عملا خیلی از کارها روی زمین می‌ماند. «کیانوش محمدنژاد» می‌افزاید: محور دره‌شهر - پلدختر از مسیرهای اصلی در تردد مردم شهرستان به شمار می‌رود و برای اجرای فاز دوم، بتن‌ریزی شمع‌های پل انجام شده است.

وی می‌گوید: تهیه دستگاه حفار برای شمع‌گذاری از استان خراسان جنوبی تهیه شده و دستگاه‌ها هم‌اکنون در محل مستقرند و کار حفاری در حال انجام است. محمدنژاد بیان می‌کند: تاکنون از ۳ متر پیش‌بینی شده برای شمع‌گذاری، ۲ متر آن در دل سنگ‌های سخت منطقه حفاری شده است و کار به زودی به پایان می‌رسد. فرماندار دره‌شهر می‌گوید: اجرای فاز دوم به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، پل تا قبل از اربعین (۲۷ مهر) تکمیل و قابل عبور و مرور خواهد شد. وی با اشاره به این‌که اعتبار ساخت فاز دوم‌ پل به صورت کامل تخصیص یافته و مشکلی وجود ندارد، ادامه می‌دهد:  برای تسریع اجرای فاز دوم، نظارت روزانه صورت می‌گیرد تا پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام برسد.

  • پل گاومیشان سریع‌تر ساخته شود

امام‌جمعه دره‌شهر نیز چند روز پیش در بازدید از پل گاومیشان گفت: اقتصاد دره‌شهر به این پل وابسته است و این‌که کار و کاسبی مردم تعطیل شود، قابل قبول نیست. حجت‌الاسلام «محمدجواد قنبربیگی» افزود: نمایندگان، استاندار و فرماندار باید پیگیر اجرای فاز دوم و استحکام‌بخشی این پل برای تردد ماشین‌های سنگین باشند. وی اظهار کرد: قرار بود فاز دوم بلافاصله پس از افتتاح فاز اول شروع شود، ولی پروژه طولانی شده است.

پل اصلی فلزی گاومیشان روی رودخانه سیمره در شهرستان دره‌شهر که بیش از ۵۰ سال قدمت داشت، ۲۰ فروردین امسال در جریان سیل بی‌سابقه به طور کامل تخریب شد. کار ساخت پل موقت گاومیشان بلافاصله آغاز شد و پس از ۲ ماه انتظار نصب سازه آن به پایان رسید. با راه‌اندازی پل موقت فلزی گاومیشان در شهرستان دره‌شهر، اکنون امکان تردد خودروهای سبک فراهم شده و در فاز دوم، تناژ پل موقت برای تردد سایر خودروها نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به این‌که پل گاومیشان مهم‌ترین مسیر ارتباطی شهرستان دره‌شهر محسوب می‌شود، باید مسئولان - طبق قول‌ها و وعده‌های خود - به فکر تسریع اجرای فاز دوم آن باشند.

کد خبر 456451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha