شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۷
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم‌آباد - خبرنگار: یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین خدماتی که می‌توان به مردم ارائه کرد، خدمات درمانی توسط پزشکان متخصص است. وجود پزشکان متخصص و فوق تخصص موجب توسعه و پیشرفت خدمات درمانی در هر منطقه‌ای می‌شود.

کمبود 300 پزشک متخصص در لرستان

یکی از مشکلات عمده‌ لرستان کمبود پزشک متخصص است. برخی از پزشکان متخصص بعد از چند سال فعالیت به دلایل مختلفی از این استان می‌روند و در حال حاضر لرستان در بسیاری از رشته‌های تخصصی با کمبود پزشک مواجه است. هر سال، در اوایل فصل پاییز، طرح توزیع و جذب پزشکان در کشور اجرا می‌شود و لرستان نیز همانند سایر استان‌ها برای رفع نیازهای درمانی خود برخی از آنها را جذب می‌کند. اما این تعداد نه کافی است و نه می‌تواند رضایت شهروندان و روستاییان را جلب کند. برخی از شهروندان به دلیل تازه‌کار بودن پزشکان متخصص از روند کار آنها انتقاد دارند و معتقدند جوان و تازه‌کار بودن این پزشکان اعتماد بیماران را سلب می‌کند و باعث می‌شود فرد برای یک بیماری خود به چند پزشک متخصص دیگر نیز مراجعه کند؛ موضوعی که هم هدررفت وقت و انرژی مردم را در پی دارد و هم اقتصاد خانواده را تحت فشار می‌گذارد.

  • ماه‌ها در انتظار دریافت نوبت ویزیت

یکی از شهروندان با اشاره به کمبود پزشک متخصص در استان می‌گوید: در بخش زنان و زایمان در استان و به‌ویژه خرم‌آباد با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم و گواه این موضوع انتظارهای چندماهه برای نوبت گرفتن و ویزیت شدن توسط پزشکان متخصص این حوزه است. «مهدیا دولتشاه» می‌افزاید: بیماران این بخش برای ادامه درمان خود به سونوگرافی و رادیولوژی نیاز دارند که باز هم در این حوزه با کمبود مواجه هستیم و باید ماه‌ها در انتظار دریافت نوبت برای سونوگرافی، ماموگرافی و یا رادیولوژی بمانیم. وی ادامه می‌دهد: اگر بیماری حال وخیم و نیاز فوری به سونوگرافی داشته باشد، نمی‌تواند این موضوع را طی چند روز در مراکز درمانی غیر از بیمارستان انجام دهد. او چاره‌ای ندارد جز این‌که منتظر بماند تا حالش آنقدر بد شود که در بیمارستان بستری شود تا شاید مسئولان آنجا به صورت ویژه و فوری این کار را برایش انجام دهند.

  • تعداد پزشکان با جمعیت استان هم‌خوانی ندارد

یکی دیگر از شهروندان اظهار می‌کند: کمبود پزشک متخصص در شهرهای غیر از خرم‌آباد خیلی بیشتر است و باعث می‌شود بسیاری از بیماران از این شهرها برای معالجه به خرم‌آباد مراجعه کنند در صورتی که این شهر به اندازه تعداد جمعیت خود نیز پزشک متخصص ندارد. «مرتضی زرینی» می‌افزاید: یک استان باید در حوزه پزشکان متخصص آنقدر نیروی کاربلد و حاذق داشته باشد که علاوه بر رفع نیازهای داخلی خود، در جهت رفع نیازهای درمانی مسافران و استان‌های اطراف هم جوابگو باشد، اما متاسفانه در لرستان و به‌ویژه خرم‌آباد چنین امکانی وجود ندارد. وی بیان می‌کند: کمبود پزشک متخصص در لرستان به گونه‌ای است که بسیاری از بیماران برای درمان و مداوا به سایر استان‌ها مراجعه می‌کنند.

  • پزشکان تازه‌کار

یکی از شهروندان نیز به جذب پزشکان تازه‌کار در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: این استان نه‌تنها با کمبود پزشک متخصص مواجه است، بلکه پزشکانی هم که جذب می‌شوند، سابقه کار ندارند و اغلب پزشکان جوان و طرحی هستند که بعد از دوره درسی خود در دانشگاه‌ها، توسط مسئولان لرستان در راکز درمانی جذب می شوند. «احمد طولابی» ادامه می‌دهد: لازم است مسئولان مربوط پزشکان متخصص، توانمند و کاربلد را جذب کنند تا نیازهای درمانی استان رفع شود. تنها افزودن به آمار و تعداد پزشکان متخصص که راه‌حل نیست، کیفیت باید بالا برود. این شهروند اظهار می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی لرستان هر سال تعدادی پزشک جذب می‌کند که جوابگوی نیازها نیستند چون کار بلد نیستند. برای برخی از بیماری‌ها لازم است پزشک کاردان و باتجربه باشد تا درست تشخیص دهد.

  • وضعیت نامطلوب لرستان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این زمینه می‌گوید: این استان با کمبود پزشک متخصص مواجه است که تلاش می‌شود در طرح توزیع نیروی انسانی این مشکل برطرف شود. دکتر «محمدرضا نیکبخت» می‌افزاید: طرح توزیع پزشک متخصص هر سال در ماه‌های مهر و آبان اجرا می‌شود. لرستان وضعیت خوبی به لحاظ تعداد پزشک متخصص به‌ویژه در مناطق محروم ندارد که امیدواریم با پیگیری‌های مسئولان استان، کمبودها در این زمینه برطرف شود.

  • بیشترین کمبودها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این زمینه بیان می‌کند: طرح توزیع نیروهای متخصص آبان‌ماه اجرا می‌شود و طی آن تمام شهرستان‌های استان از تخصص‌های ضروری بهره‌مند خواهند شد. «عباس پزشکی» می‌گوید: امسال، در توزیع متخصصان، نگاه ویژه به شهرستان‌های استان است و برای این کار نیز یک‌سری اولویت‌بندی وجود دارد. وی می‌افزاید: ما در استان برای اکثر رشته‌ها با کمبود متخصص مواجهیم اما در حوزه مغز و اعصاب، قلب و عروق، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و گوش و حلق و بینی بیشترین کمبودها را داریم و این مساله در همه شهرهای استان به چشم می‌آید.

  • جذب ۸۰ پزشک متخصص

پزشکی می‌گوید: سال گذشته توانستیم ۶۳  نیروی متخصص را برای استان جذب کنیم و امسال هم با رایزنی‌هایی که در وزارت بهداشت انجام دادیم، توانستیم سهمیه استان را افزایش دهیم و در آبان‌ماه می‌توانیم ۸۰ پزشک متخصص جذب  کنیم. وی اظهار می‌کند: حضور پزشک متخصص به‌ویژه تخصص‌های ضروری در مراکز درمانی شهرستان‌ها مطالبه مهم مردم است و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم با در نظر گرفتن جمعیت و استانداردهای توزیع نیروهای درمانی، این مطالبه را برآورده کنیم. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌افزاید: البته حتی اگر ۳۰۰ پزشک متخصص هم جذب کنیم، نیازهای استان در این زمینه برطرف نخواهد شد چون کمبود پزشک متخصص در لرستان خیلی بیشتر از اینهاست.

  • پزشکان جذب‌شده تبحر دارند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پاسخ به انتقاد برخی شهروندان مبنی بر جذب پزشکان جوان و تازه‌کار در واحدهای درمانی زیرمجموعه علوم پزشکی استان اظهار می‌کند: تمامی پزشکان جوان و متخصصی که در استان فعالیت می‌کنند، تاییدیه تحصیلی دارند و از طریق وزارتخانه به استان‌ها معرفی شده‌اند و جوانی آنها دلیل بر کارنابلد بودنشان نیست. عباس پزشکی می‌گوید: جوان بودن پزشکان به معنای نداشتن تبحر نیست. اتفاقا پزشکان جوان پرانرژی و فعال و بیشترشان عضو هیات علمی هستند یا به زودی عضو آن خواهند شد.

کد خبر 456450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha