پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی کنشگر محیط زیستی یکی از چند نفری است در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ قرار دارد، اما آیا برنده این جایزه خواهد شد؟

2  Greta Thunberg

چند ماه پیش اعلام شد که رسانه‌های نروژی از قرار دادن نام او در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ از طرف سه نماینده پارلمان این کشور خبر دادند.

تونبرگ قبلا در سال ۲۰۱۸ در فهرست تاثیرگذارترین نوجوانان جهان قرار داده شد. نمایندگان نروژی در آن هنگام گفتند اقدامات گرتا در زمینه بحران اقلیمی او را شایسته قرار گرفتن در فهرست نامزدهای نوبل صلح می‌کند، چرا که این بحران به یکی از علل مهم جنگ و تعارض در جهان بدل خواهد شد.

تونبرگ این هفته همچنین یکی از برندگان جوایز Right Livelihood شد که در پنج حوزه حفاظت محیط زیست، حقوق بشر، توسعه پایدار، بهداشت، آموزش و صلح اهدا می‌شوند و آنها را جوایز «نوبل جایگزین» هم می‌نامند.

به گزارش رویترز اگر کمیته‌ای پنج نفره پارلمان نروژ که ماه آینده برنده جایزه  ۹۳۰۰۰۰ دلاری صلح نوبل را انتخاب می‌کند، نام گرتا تونبرگ را به عنوان برنده اعلام کند، او جوان‌ترین برنده این جایزه خواهد بود و در ردیف افرادی چون نلسون ماندلا، جیمی کارتر و میخائیل گورباچف قرار خواهد گرفت. او در ضمن نخستین برنده جایزه صلح نوبل به خاطر تلاش‌های محیط زیستی  پس از ال گور، معاون پیشین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که در سال ۲۰۰۷ برنده این جایزه شد.

اما سن کم تونبرگ، صراحتش و شیوه تهاجمی او یعنی همان عواملی او که او را به چهره جهانی کنشگری بحران اقلیمی بدل کرده است، ممکن است او را در صدر انتخاب‌های کمیته نروژی انتخاب‌کننده جایزه صلح نوبل قرار ندهد.

کنشگری او در زمینه مخالفت با استفاده از هواپیما به خاطر تاثیرات محیط زیستی‌اش که با هشتگ flightshame (شرم از پرواز) در شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته است و نیز محکوم کردن صریح رهبران جهانی بوسیله او ممکن است احتمال انتخابش را کم کند.

در حالیکه لیبرال‌ها تونبرگ را به خاطر شجاعتش در گفتن حقایق درباره بحران اقلیمی می‌ستایند، منتقدان دست راستی او را  دروغ‌گو و ریاکار می‌خوانند و می‌گویند والدینش از او  سوءاستفاده می‌کنند تا از او چهره‌ای جهانی در جهت اهداف دسیسه‌گرانه سوسیالیستی‌شان بسازند.

تونبرگ در مقابل این انتقادات می‌گوید پولی برای کنشگری‌اش نمی‌گیرد هیچکس نیز او «استفاده» نمی‌کند.

او چند ماه پیش در فیس‌بوکش نوشت: «هیچ کسی «پشت» من وجود ندارد، جز خودم. والدین من اصلا خبری از کنشگری محیط زیستی‌ نداشتند و من بودم که آنها در این باره آگاه کردم.»

شهرت تونبرگ از سال پیش شروع شد که او در ساعات درسی‌اش از مدرسه بیرون می‌رفت و یک نفره برای اعتراض به بی‌عملی سیاستمداران جلوی پارلمان سوئد می‌نشست. تلاش شخصی او  به سرعت در سوئد و سایر کشورهای جهان طرفداران بسیاری را جلب کرد و جمعه گذشته میلیون‌ها نفر از دانش‌آموزان مدرسه‌ها را رها کردند و به خیابان‌ها آمدند تا به دولت‌ها فشار آورند تا برای بحران اقلیمی چاره‌ای بیندیشند.

پنج سال پیش، ملاله یوسف‌زای کنشگر پاکستانی در حوزه آموزش دختران در ۱۷ سالگی برنده جایزه صلح نوبل شد، اما او نسبت به تومبرگ چهره‌ای کمتر بحث‌برانگیز بود.

کد خبر 456376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha