همشهری آنلاین: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مورد تحول و ارتقای علوم انسانی نباید به اسم اسلامی‌سازی، افراط و تفریط صورت گیرد.

غلامعلي حداد عادل

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل در یکصد و هفتادمین جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: تلاش‌هایی که در حدود ۱۰ سال اخیر در مورد تحول علوم انسانی در هر چهار بعد اسلامی‌سازی، روزآمدسازی، بومی‌سازی و کارآمدسازی صورت گرفته، بی‌سابقه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نه قصد انکار و نفی تلاش‌های گذشته را داریم و نه از نقد و انتقاد آزرده می‌شویم.

وی پس از ارائه بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری و ارائه گزارش کارگروه مربوطه در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی که به لزوم بازنگری این سرفصل‌ها و برنامه‌ها با گذشت بیش از دو دهه از زمان تصویب، توجه به اقلیم محیطی و همچنین به‌روزرسانی برخی سرفصل‌ها تأکید داشت، گفت: معماری یکی از وجوه برجسته تمدن اسلام و ایران است و به همین دلیل این رشته درسی از یک پیشینه مناسب برخوردار است.

دکتر حداد عادل در بخش دیگر این جلسه درباره نامگذاری رشته‌های تحصیلی نیز گفت: نام‌گذاری رشته تحصیلی باید دارای منطق باشد و اگر این منطق انضباط رعایت نشود آشفتگی ایجاد می‌کند. همچنین در برنامه درسی باید میان سرفصل‌های قبلی و سرفصل‌های جدید تفکیک وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تصویب کلیات برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد، اظهار داشت: حکمت اسلامی در مورد معماری دارای نظریه و سخن است. همچنین ایران در قبل و پس از اسلام دارای مکتب معماری مخصوص بوده و باید دانشجوی معماری در این زمینه نیز آگاهی داشته باشد. این موضوع در ساخت مساجد در کشورمان نمود بارزی دارد و مساجد ایرانی از نظر شکل ظاهری، کاملاً مجزا با مساجد سایر کشورهای اسلامی هستند.

وی با طرح این انتقاد که متأسفانه ساختمان‌سازی و معماری در شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، نمایانگر معماری اسلامی ایرانی نیست، خاطرنشان کرد: جنبه‌های حکمی و نظری معماری اسلامی ایرانی می‌تواند در این سرفصل‌ها گنجانیده شود. اگر معمار با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا نباشد به مقلد صرف معماران غربی تبدیل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در معماری اسلامی و ایرانی عناصر این تمدن مانند حیاء، دین‌داری، رعایت حریم خصوصی و ... کاملاً مشهود است، تاکید کرد: تمرکز برای تربیت معمار توانمند در حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی به صورت عینی و محسوس، لازم است.

کد خبر 456283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha